ما و دیگران؛

ریشه کنی فلج اطفال، دستاوردی مهم پس از انقلاب اسلامی/ غول بیماری زایی که با پوشش همگانی واکسیناسیون از پا در آمد

فلج اطفال بیماری است که درمان ندارد و تنها راه نجات از آن پیشگیری با واکسن است، بیماری‌که در ایران و بسیاری از کشور‌های دنیا ریشه کن شده است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «فلج اطفال» غول خاموشی که به جان کودکان می‌افتد و نوشکفته‌ها را از طعم شیرین کودکی و قدرت حرکت محروم می‌سازد، بیماری که درمان ندارد و تنها راه نجات از آن پیشگیری با واکسن است، فلج اطفال بیماری عفونی است که عامل آن ویروس وحشی پولیو نام دارد و بیشتر از راه ویروس‌های دهانی، مدفوع یا آب و غذای آلوده منتقل می‌شود.

ویروس وحشتناک پولیو که فقط در بدن انسان زنده می‌ماند، سریع در روده رشد پیدا می‌کند و به سیستم اعصاب بدن حمله ور می‌شود و پس از چند ساعت، فرد را فلج و معلول می‌کند و از علائم آن می‌توان به تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد اشاره کرد.

فلج اطفالی، غول بیماری زایی که ریشه کن شده است/از ترریق فلج اطفال تا تولید واکسن ایرانی

در کشور ما تاریخچه درست و دقیقی از موارد ابتلا به فلج اطفال در دهه ۴۰ و ۵۰ نیست، اما تخمین زده می‌شود که در دهه ۵۰ حدود  ۵۰۰ تا هزار نفر به بیماری فلج اطفال در کشور مبتلا می‌شدند، هر چند که از سال ۴۶ وزارت بهداری آن زمان اقدام به خرید واکسن فلج اطفال از خارج کشور می‌کردند اما چون پوشش همگانی واکسیناسیون نداشتیم این بیماری ریشه کن نشد و همچنان شاهد موارد ابتلا به بیماری بودیم.

پس از انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد شبکه بهداشتی و برنامه ایمن‌سازی همگانی کودکان که در کمیته کشوری ایمن‌سازی وزارت بهداشت و درمان مصوب شده بود و با اجرای آن از سال ۷۳، پوشش واکسیناسیون اطفال زیر ۵ سال از ۲۰ درصد سال ۶۳، به بیش از ۹۵ درصد در سال ۸۰ برسد و این میزان پوشش واکسیناسیون حتی در کشور‌های اروپای غربی هم کمتر دیده می‌شود و در نهایت واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیرداری، چون فلج اطفال آمار مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال را تا حد زیادی کاهش داد.

ایران تولیدکننده واکسن فلج اطفال در خاورمیانه

مؤسسه سرم سازی رازی تنها تولیدکننده واکسن فلج اطفال در خاورمیانه است، پوشش واکسیناسیون در ایران پیش از انقلاب حدود ۳۰ درصد بود، اما اکنون به پوششی بیش از ۹۸ درصدی رسیده ایم و با پوشش همگانی  واکسیناسیون است که موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده است.

در نهایت سال ۱۳۹۵ سازمان بهداشت جهانی گواهینامه ریشه‌کنی فلج را به ایران اعطا کرد و این بیماری رسما در ایران ریشه کن شده محسوب شد، اما نکته مهم این است که حفظ موفقیت و دستاورد انقلاب اسلامی در ریشه کنی فلج اطفال در کشورمان بسیار حائز اهمیت است چرا که با وجود تلاش‌های جهانی برای ریشه کنی فلج اطفال، اما همچنان این بیماری در سه کشور افغانستان، پاکستان ونیجریه) قربانی می‌گیرد.

فلج اطفالی، غول بیماری زایی که ریشه کن شده است/از ترریق فلج اطفال تا تولید واکسن ایرانی

مرز مشترک ایران و افغانستان و پاکستان و سفر متعدد اتباع این کشور‌ها به ایران خود عامل خطری برای ابتلا به فلج اطفال به حساب می‌آید و به منظور پیشگیری از بیماری، واکسیناسیون اتباع بیگانه در کشور انجام می‌گیرد و همه مهاجران و پناهندگان قانونی و غیرقانونی مقیم کشور تحت واکسیناسیون رایگان با قطره فلج اطفال قرار می‌گیرند و گران‌ترین واکسن فلج اطفال به‌ صورت رایگان به ایرانیان و مهاجران داده می‌شود تا این ویروس هولناک جان کودکی را تهدید نکند.

افزون بر این یکی از اقدامات مهم برای مقابله با ورود موارد فلج اطفال از کشو‌های همسایه است و در این راستا کسانی که از مرز کشور‌هایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان وارد ایران می‌شوند یک بار واکسن فلج اطفال دریافت می‌کنند.

یک و نیم میلیون کودک ایرانی علیه فلج اطفال واکسینه می شوند

سالانه یک و نیم میلیون کودک در ایران چشم به جهان می‌گشایند و در سن چهار ماهگی در کنار چند واکسن دیگر، واکسن فلج اطفال دریافت می‌کنند.

در استان‌های جنوب شرقی کشور عملیات تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال به شکل خانه به خانه سالی دو بار انجام می‌شود؛ در واقع حدود یک میلیون کودک زیر پنج سال در مناطق پرخطر کشور سالی دو بار به فاصله یک ماه واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت می‌کنند.

ریشه کنی فلج اطفال یک کار جهانی مشترک بین کشورهاست چرا که اگر حتی فلج اطفال در یک کشور بروز کند، بقیه کشور‌ها خیال آسوده نخواهند داشت و از خطر ابتلا به این بیماری در امان نخواهند بود.

فلج اطفالی، غول بیماری زایی که ریشه کن شده است/از ترریق فلج اطفال تا تولید واکسن ایرانی

واکسن تزریقی فلج اطفال در راه است

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی کشور‌ها باید به سمت استفاده از واکسن تزریقی فلج اطفال بروند تا هر چه زودتر بتوان به هدف ریشه کنی جهانی فلج اطفال دست پیدا کرد و واکسن تزریقی فلج اطفال در یک نوبت به برنامه واکسیناسیون اطفال اضافه شود.

دانش فنی تولید واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی وجود دارد و این در حالی است که تنها در ۵ کشور جهان شاهد این مهم هستیم و بنابر گفته‌های رئیس موسسه سرم سازی رازی، این موسسه اکنون به صورت آزمایشگاهی به تکنولوژی تولید واکسن فلج اطفال تزریقی دست پیدا کرده است و به زودی قادر به تولید صنعتی واکسن فلج اطفال تزریقی خواهد بود و باید تلاش کنیم این دستاورد مهم انقلاب اسلامی همچنان با موفقیت حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
با سلام لطفا فکری به حال بیماران نارسایی قلبی بفرمایید . دستگاه باطری قلب crt-d در کشور موجود نمی باشد . به هر بیمارستان و شرکت مراجعه میکنیم، میگویند نیست شاید تا چند هفته دیگر . هر دفعه هم همین حرف ها و میگویند جنس ها در گمرک مانده و ترخیص نمی شود . مگر بیمار که به این دستگاه قلبی نیاز دارد می تواند منتظر بماند . باشگاه خبرنگاران لطفا پیگیری نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۷ دی ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۴ ۰۷ دی ۱۳۹۷
شما که ریشه کن کردید فلج اطفال را ریشه کن فساد رانت خواری اختلاس مسول سالاری تورو خدا ریشه کن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۷
چرا از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی صحبت نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۷ دی ۱۳۹۷
واکسن باید به روش مطمئن انجام بشه
Germany
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۷ دی ۱۳۹۷
99.9 درصد ایمنی در فلج اطفال داریم؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۷ دی ۱۳۹۷
لطفا واکسن از خارج وارد نکنید ، به علت وجود جیوه عوارض اوتیسم در جنین داده و برخی از افراد را عقیم می کند .
لطفا از واکسنهای ساخت داخل استفاده شود .
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۷
قابل توجه کسانیکه واقعیات را انکار می کنند و دستاوردهای درخشان نظام مقدس جمهوری اسلامی را نمی بینند!!!!
جالب اینجاست که این پیشرفتهای کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در شرایطی بدست آمده که ایران عزیزمان همواره طی چهل سال اخیر در معرض انواع هجمه های دشمنان بوده است!!!!!
آخرین اخبار