نکات مهم درباره خام گیاه خواری و گیاه خواری + تاریخچه این رژیم غذایی

انجمن گیاه‌خواران در سال ۱۸۴۷در انگلستان تاسیس شد؛ متعاقبا انجمن‌های دیگری در آلمان، هلند و دیگر کشور‌های اروپایی به تبعیت از انجمن اولیه شکل گرفتند.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بعید است نام رژیمی به نام گیاه خواری یا خام گیاه خواری به گوشتان نخورده باشد و یا از آن اطلاعی نداشته باشید، اما با همه این تفاسیر باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز اطلاعات جامعی پیرامون گیاه خواری، تاریخچه آن، انواع خام گیاه خواری و همچنین فواید این رژیم غذایی در اختیار شما قرار دهد، پس  پیشنهاد می‌کنیم اطلاعاتتان را درباره این رژیم غذایی کامل‌تر کنید.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

تاریخچه‌ای از گیاه‌خواری

نخستین یافته‌ها در باب گیاه‌خواری به قرن ششم پیش از میلاد به هند، یونان و تمدن یونانی در جنوبی‌ترین نقطه ایتالیا باز می‌گردد، در تمام موارد یافت شده اساس گیاه‌خواری به شدت بر پایه این امر استوار بود که به حیوانات صدمه‌ای وارد نشود، در هند این روند صلح با حیوانات آهیمسا یا عدم خشونت خوانده می‌شد و سبک متعارفی بین مذهبیون و فلاسفه بود.


این مطلب را از دست ندهید: هرآنچه درباره گیاهخواری و خام‌خواری باید بدانید


گرایش امپراطوری روم به مذهب مسیحت، عملا تمامی آثار گیاه‌خواری را از اروپا محو کرد، بسیاری از فرقه‌های رهبانی در اروپای قرون وسطی خوردن گوشت را در مواردی ممنوع یا محدود کردند و این امر را قربانی کردن خوی انسانی و ریاضت تلقی می‌کردند، اما در هیچ یک از این فرقه‌ها از خوردن ماهی اجتناب نمی‌شد تا اینکه در قرن نوزدهم و بیستم دوباره گیاه‌خواری جایگاه خود را در جوامع غربی باز  و شروع به گسترش کرد.

انجمن گیاه‌خواران در سال ۱۸۴۷ در انگلستان تاسیس شد؛ متعاقبا انجمن‌های دیگری در آلمان، هلند و دیگر کشور‌های اروپایی به تبعیت از انجمن اولیه شکل گرفتند، تبِ گیاه‌خواری در طول قرن بیستم به سرعت سرتاسر جوامع غربی را فرا گرفت. انگیزه مردم اغلب دلایلی، چون اخلاقیات، مسائل محیطی یا اقتصادی بود و گاهی ترکیبی از دو یا سه دلیل، تخمین زده شده که تقریبا ۷۰٪ از lacto-vegetarians در هند زندگی می‌کنند، تقریبا ۲۰٪ تا ۴۲٪ از جمعیت هند گیاه‌خوار هستند.

خام گیاه خواری

خام گیاه خواری ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری است، در این رژیم غذایی همه غذا‌ها با منشاء حیوانی و همه غذا‌های طبخ شده در دمای بالاتر از ۴۸ درجه سانتی‌گراد (۱۱۸ فارنهایت) حذف شده‌اند، خام گیاهخواری شامل سبزیجات خام و میوه‌ها، آجیل‌ها و پوره آنها، حبوبات و جوانه‌های گیاهی، دانه‌های گیاهی، روغن‌های گیاهی، گیاهان دریایی، رستنی‌ها و میو‌های تازه‌ است، مدل‌های مختلف خام گیاهخواری وجود دارد که شامل خام میوه خواری، آبمیوه خواری، جوانه خواری می‌شود، گاهی اوقات تعریف خام گیاهخواری به رژیم غذایی با ۷۵ درصد غذا‌های خام اطلاق می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: توصیه هایی برای تامین مواد مغذی در رژیم های گیاهخواری


خام خواری (خام گیاهخواری) تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده‌است، بدون اینکه دخالتی از نظر پختن، حرارت دادن، بو دادن و کنسرو کردن در آن شود یا فعل و انفعالات شیمایی در آن انجام گردد تا در نتیجه موجب تغییر حالات فیزیکی یا شیمیایی آن شود.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

خوراکی‌های مصرفی در خام خواری

در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فراورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود، خام گیاهخواران از مواد محرکه مانند قهوه، چای، الکل، یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند، غذا‌های آن‌ها شامل انواع میوه جات، سبزیجات یا سالادها، آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ها از قبیل: جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره‌ است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به صورت غذا‌های ترکیبی درآورد و مورد مصرف قرار داد.

دسته‌بندی گیاه‌خواران

گیاهخواران بر اساس نوع طرز فکر و هدفشان از گیاه‌خواری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

  • وگانیسم (Veganism)

یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است، مهمترین دلایل گرایش به وگانیسم افراد، مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت محیط زیست، حفظ سلامتی، مسائل معنوی یا مذهبی است، بسیاری از افراد با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالف هستند.


این مطلب را از دست ندهید: انواع رژیم‌های گیاه خواری و اصول آن‌ها


از مهمترین محصولات حیوانی که پاک گیاه‌خواران (وگان‌ها) از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند می‌توان به انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…)، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز، و… و نیز محصولاتی که در آن‌ها از فراورده‌های حیوانی (مانند ژله که از ژلاتین بدست می‌آید) استفاده شده‌است اشاره کرد.

  • خام‌گیاه‌خواری (Raw Veganism)

در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فراورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود، خام گیاه‌خواران از مواد محرکه مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های الکلی یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند، غذای مصرفی این افراد شامل انواع میوه، سبزی یا سالاد، آجیل و خشکبار مانند مغز گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و ... است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به صورت غذا‌های ترکیبی درآورده و مصرف کرد.


یاد بگیرید: سالاد سزار برای گیاه خواران


  • گیاه‌خواری حاوی شیر و تخم مرغ (Ovo-lacto vegetarianism)

گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) مصرف نمی‌کنند، اما تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

  • زرده گیاه‌خوار (Ovo vegetarian)

گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) و لبنیات مصرف نمی‌کنند، اما تخم مرغ مصرف می‌کنند.

  • شیر گیاه‌خوار (lacto-vegetarian)

گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، اما لبنیات مصرف می‌کنند.


این مطلب را از دست ندهید: برای گیاهخوار شدن چه مسیری را باید طی کنیم؟


  • گیاه‌خواری زیست‌محیطی (Environmental vegetarianism)

انتخاب رژیم غذایی است که با هدف بهبود شرایط محیط زیست انجام می‌شود.

  • نیمه گیاه‌خوار (Semi-Vegetarian یا flexitarian)

گیاه‌خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند.

  • پسکیترینیسم (Pescetarianism)

گیاه‌خوارانی که گوشت دریایی مانند ماهی و صدف دریایی مصرف می‌کنند.

  • گیاه‌خواران اقتصادی

به کسی گفته می‌شود که به دلیل اجبار اقتصادی یا انتخاب عمدی شکل زندگی ساده، به گیاه‌خواری رو آورده باشد.


این مطلب را از دست ندهید: با مشهورترین گیاهخواران جهان آشنا شوید + تصاویر


افرادی که جز گوشت محصولات دریایی محصولات گوشتی و غیرگوشتی دیگر حیوانات را مصرف نمی‌کنند.

افرادی که جز گوشت محصولات دریایی- محصولات گوشتی حیوانات را مصرف نمی‌کنند، اما محصولات غیرگوشتی حیوانات را مصرف می‌کنند.

  • میوه خوار (Fruitarianism)

افرادی که از میوه‌ها به عنوان غذا استفاده می‌کنند.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

فواید گیاه خواری

از آن جایی که بیشتر گیاه‌خواران از منابع یا غذا‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند و نیز با توجه به اینکه کلسترول یکی از انواع چربی‌هایی است که تنها در منابع حیوانی وجود دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سطح کلسترول خون گیاه‌خواران پایین بوده و این امر می‌تواند سبب جلوگیری از بیماری‌هایی همچون فشار خون، انسداد عروق و سکته قلبی شود، امروزه ثابت شده کسانی که به مقدار زیاد از فراورده‌های گوشتی بهره می‌برند بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان‌ها هستند.

همچنین کمبود چربی در رژیم گیاه‌خواری سبب جلوگیری از چاقی و چربی خون و همچنین پیامد‌های ناشی از آن از جمله سرطان پروستات می‌شود و نیز به علت بالا بودن میزان فیبر غذایی از یبوست و بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: معرفی و بررسی چند گیاه زیبا، اما گوشت‌خوار! +تصاویر و خصوصیات عجیب آن‌ها


پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری می‌تواند کلید زندگی طولانی باشد، طبق این بررسی‌ها، کاهش مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت می‌تواند روند پیر شدن را در انسان کاهش داده و امید به زندگی را نیز به‌طور قابل توجهی افزایش دهد، دانشمندان سال‌هاست که اعتقاد دارند رژیم‌های غذایی کم کالری که میزان مصرف کالری در آن‌ها تقریباً ۶۰ درصد رژیم‌های امروزی است می‌تواند منجر به افزایش عمر انسان‌ها شود، اما دانشمندان انگلیسی کشف کردند که کلید زندگی طولانی کاهش میزان مصرف پروتئین است و نه کاهش مجموع کالری دریافتی انسان‌ها،  به این ترتیب بر اساس کشف جدید، مردم بدون نیاز به کاهش میزان کالری که در طول روز مصرف می‌کنند می‌توانند با مصرف کمتر مواد پروتئینی مانند گوشت، ماهی و… عمر خود را افزایش دهند.

دکتر ماتیو پایپر از دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری یکی از روش‌های رسیدن به این هدف است، پژوهش‌های ما نشان می‌دهند که کاهش ۳۰ درصدی میزان کالری مصرفی در طول روز می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان و حملات قلبی را نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داده و طول عمر انسان‌ها را یک سوم افزایش دهد.

دانشمندان با انجام پژوهش‌هایی روی مگس‌های میوه متوجه شدند اسید‌های آمینه تأثیر زیادی روی طول عمر انسان‌ها دارند، به خصوص تغییر در میزان مصرف یک آمینو اسید به نام متیونین بسیار در افزایش طول عمر مؤثر بوده‌است، اگرچه بین انسان‌ها و مگس‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما محققان معتقدند نتایج این آزمایش‌ها در دسته عمده‌ای از حیوانات گوناگون و هم‌چنین روی انسان‌ها صدق می‌کند، متیونین در شکل‌گیری بسیاری از پروتئین‌ها لازم است، این ماده به‌طور طبیعی در غذا‌هایی مانند ماهی، گوشت و تنقلات وجود دارد.

به باور انجمن تغذیه آمریکا (ADA) رژیم‌های غذایی گیاه‌خواران، شامل گیاه‌خواران کامل یا وگان‌ها، سالم هستند و نه تنها مواد مغذی لازم برای بدن را تأمین می‌کنند که در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی همچون چاقی، دیابت و برخی سرطان‌ها سودمندند.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

طول عمر گیاه خواران

یک فراتحلیل در سال ۱۹۹۹ نتایج پنج پژوهش غربی را در این زمینه ترکیب کرد، این فراپژوهش، میزان مرگ و میر را این‌گونه گزارش کرد (اعداد کوچکتر نشان‌دهندهٔ مرگ و میر کمتر است): در بین افراد ماهی‌خوار ۰٫۸۲، گیاه‌خواران ۰٫۸۴، گوشت‌خواران گه‌گاهی ۰٫۸۴، گوشت‌خواران منظم و وگان‌ها هم بیشترین میزان مرگ و میر به اندازه یک را داشتند،. این مطالعه تعداد مرگ‌ها را در هر دسته گزارش کرده‌است و انتظار طیف‌هایی از خطا‌ها را دارد که برای هر نسبت و تنظیماتی که روی داده‌های صورت گرفته‌است، ممکن است روی دهد. به هر حال «مرگ و میر کمتر، بسیار به خاطر رواج (به نسبت) کم دخانیات در این گیاه‌خواران بوده‌است.» در دلایل اصلی مرگ که پژوهش شده‌اند، تنها یک تفاوت در میزان مرگ و میر به رژیم غذایی نسبت داده می‌شود که: «گیاه‌خواران در مقایسه با گوشت خواران به میزان ۲۴٪ مرگ و میر کمتری بر اثر بیماری‌های ایسکمیک قلب داشتند و هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی گیاه‌خواری با دیگر دلایل عمدهٔ مرگ برقرار نشد.»


این مطلب را از دست ندهید: مزایا و معایب گیاه خواری


در «مرگ و میر گیاه‌خواران بریتانیایی»، نتیجهٔ مشابهی به دست آمد: «گیاه‌خواران بریتانیایی مرگ و میر کمتری در مقایسه با مردم عادی دارند، نرخ مرگ آن‌ها مانند افراد غیرگیاه‌خوار قابل مقایسه (هم‌تراز) با آن‌هاست که نشان می‌دهد، بیشتر این برتری می‌تواند به فاکتور‌های سبک زندگی نامربوط به رژیم غذایی نسبت داده شود، مثل رواج کمتر دخانیات و وضعیت اجتماعی، اقتصادی عموماً بالای آن‌ها، یا جنبه‌های رژیم غذایی آن‌ها غیر از پرهیز از گوشت و ماهی.»

پژوهش بهداشت و تندرستی اَدوِنتیست، پژوهش در جریانی است از امید به زندگی در بین ادونتیست‌های روز هفتم. این تنها پژوهشی است در بین دیگر پژوهش‌ها که گواه مثبتی را برای گیاه‌خواری دارد. محققین یافته‌اند که ترکیب سبک‌های زندگی مختلف می‌تواند امید به زندگی را تا به اندازهٔ ۱۰ سال تحت تأثیر قرار دهد. در بین سبک‌های زندگی مختلف بررسی شده، رژیم غذایی گیاه‌خواری، تخمین زده شد که حدود ۱٬۱/۲–۲ سال به زندگی بیفزاید.


این مطلب را از دست ندهید: آموزش چند نوع غذا برای گیاهخواران+دستورالعمل


پژوهش بهداشت و تندرستی ادونتیست، در یک پژوهش دیگر نیز به کار گرفته شده‌است با نام «آیا مصرف کم گوشت، امید به زندگی را در انسان‌ها افزایش می‌دهد؟» که توسط ژورنال آمریکایی تغذیهٔ پزشکی منتشر شده‌است. این فراپژوهش نتیجه گرفت که مصرف کم گوشت (کمتر از یک بار در هفته) و دیگر انتخاب‌های سبک زندگی به میزان قابل توجهی امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

این پژوهش نتیجه گرفت «یافته‌ها از یک دستهٔ بزرگسالان سالم این احتمال را بالا می‌برد که پیروی طولانی مدت (≥۲ دهه) از یک رژیم گیاه‌خواری می‌تواند بعداً به میزان قابل توجه ۳٫۶ سال افزایش در امید به زندگی ایجاد کند.» به هرحال این مطالعه همچنین نتیجه گرفت «بعضی از چند سانی‌ها در مزیت بقا در گیاه‌خواران ممکن است بر اثر تفاوت‌های چشم‌گیر در بین پژوهش‌ها در این موارد بوده باشد: تطبیق‌های آماری، تعریف گیاه‌خواری، خطای اندازه‌گیری، توزیع سن، تأثیر داوطلب سالم و خوردن غذا‌های گیاهی خاص توسط گیاه‌خواران.

همه آنچه که از خام گیاه خواری و گیاه خواری نمی‌دانید + تاریخچه این رژیم غذایی

این پژوهش جلوتر می‌گوید: «این مسئله، این احتمال را بالا می‌برد که یک الگوی غذای کم گوشت و پرگیاه ممکن است عامل محافظتی علّی درست باشد، به جای تنها حذف گوشت از رژیم غذایی» در یک مرور اخیر بر پژوهش‌های مربوط به الگو‌های رژیم کم‌گوشت در ارتباط با مرگ ومیر به هر علتی، سینگ (Singh) یادآور می‌شود که «۵ تا از ۵ پژوهش اشاره می‌کنند که بزرگسالانی از یک الگوی کم گوشت و پرگیاه پی‌روی کرده‌اند، نسبت به الگو‌های دیگر خوردن، کاهش قابل توجه یا به‌طور حاشیه‌ای قابل توجهی (marginally significant) در ریسک مرگ و میر را تجربه می‌کنند»

مطالعه‌های آماری، همچون مقایسهٔ امید به زندگی با محل زندگی و رژیم غذایی محلی در اروپا هم، امید به زندگی را به میزان قابل توجهی در جنوب فرانسه بیشتر یافته‌اند، که در آن‌جا رژیم غذایی مدیترانه‌ای کم گوشت و پرگیاه معمول است، در مقایسه با شمال فرانسه که در آن رژیم با محتوای گوشتی زیاد معمول است.


این مطلب را از دست ندهید: رژیم گیاه خواری درد است یا درمان؟


یک پژوهش توسط انستیتو دارو‌های پزشکی و پیش‌گیرنده و انستیتو شیمی تنکرد شناختی به مشاهدهٔ یک گروه ۱۹ نفره گیاه‌خواران (شیرزرده گیاهخوار) پرداخت و از یک گروه مقایسهٔ ۱۹ نفره از همه‌چیزخواران انتخاب شده از همان منطقه استفاده کرد.

یافته‌های این پژوهش نشان‌دهنده این است که این گروه گیاه‌خواران (شیرزرده گیاهخوار) در مقایسه با گروه غیر گیاه‌خوار، میزان کربوکسی متیلیزین (carboxymethyllysine) پلاسما و محصول‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته (advanced glycation endproducts) (AEGs) قابل توجهی بیشتر داشته‌اند.

کربوکسی متیلیزین یک محصول گلیکاسیون (glycation) است که نشان‌دهندهٔ یک معیار استرس اکسیدگر و آسیب طولانی مدت به پروتئین‌ها در افزایش سن آترواسکلروزیس (atherosclerosis) و دیابت است. «محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AEG) ممکن است نقش مهم معکوسی بازی کنند در آترواسکلروزیس، دیابت، افزایش سن و خرابی مزمن کلیه (chronic renal)»

بزرگترین پژوهش (تا به حال) رژیم غذایی در مقابل طول عمر و یک میزبان (host) بیماری‌های غربی، پروژه چین (China Project) بوده‌است که یک «بررسی نرخ مرگ برای ۱۲ نوع مختلف سرطان برای بیش از ۲۴۰۰ بخش و ۸۸۰ میلیون نفر (۹۶٪) از شهروندان این بخش‌ها» بوده‌است که ترکیب شده بود برای مطالعه رابطه بین نرخ‌های مرگ و میر مختلف و انواع رژیم غذایی، سبک زندگی و ویژگی‌های زیست‌محیطی در ۶۵ بخش بیشتر شهرنشین چین که به صورت اشتراکی توسط دانشگاه کُرنِل (Cornell) و دانشگاه آکسفورد و آکادمی دارو‌های پیش‌گیرنده چین در طول ۲۰ سال انجام شد. رابطه‌ای قوی میان میزان مصرف و نتیجه (dose-response relationship) بین میزان غذای حیوانی در رژیم غذایی و دلایل اصلی مرگ و میر مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان یافت شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
فاطمه
۱۸:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ب امید خدا
آخرین اخبار