پژوهشکده علوم تولید مثل یزد توانسته با بهره گیری از آخرین دستاورد های علم تولید مثل امید به زندگی را در بین زوج های نابارور افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، قبل از انقلاب در بیشتر شهرها ، کمتر پزشک ایرانی یافت می‌شد ، چرا که بیشتر پزشکان  از کشورهایی چون بنگلادش، پاکستان، هند و فیلیپین بودند  که حضور آنها نیز  مشکلات خاص خود را به همراه داشت.

اما در حال حاضر  تعداد پزشکان در ایران اسلامی به حدی رسیده که پزشکان ما نیز می توانند به کشور‌های کم برخوردار اعزام شوند که این‌ها مدیون فعالیت‌هایی است که بعد انقلاب اسلامی  شروع شد.

در این بین  اولین مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری ایران در سال ۱۳۶۸ به همت و پیگیری جمعی از متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و به دنبال ارائه طرح تحقیقاتی بررسی میزان موفقیت لقاح خارج از رحم در زوج‌های نابارور در شهر یزد تاسیس شد.

دکتر عباس افلاطونیان، رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: هدف از شکل گیری چنین مرکزی در ابتدای امر پایه گذاری تکنولوژی برتر در درمان ناباروری در کشور برای اولین بار، فراهم کردن امکانات لازم جهت توسعه این دانش در استان و کشور و درمان زوج‌های ناباروری بود که برای درمان مجبور به مسافرت به کشور‌های اروپایی بودند.

افلاطونیان گفت : قبل از تاسیس این مرکز ، زوج های نابارور باید برای درمان به خارج از کشور می رفتند و هزینه هر زوج هم صد هزار دلار بود که ما توانستیم با هزینه تنها یک زوج به اندازه صد هزار دلار اولین مرکز درمانی ناباروری را در ایران راه اندازی کنیم.

افلاطونیان افزود: این مرکز در پایان سال ۱۳۷۹ از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان قطب علمی کشور در زمینه درمان ناباروری و تولید مثل و همچنین در سال ۱۳۸۰ به عنوان مرکز تحقیقاتی نمونه در جشنواره پژوهشی رازی معرفی شد.

افزایش امید به زندگی در اولین مرکز درمان ناباروری خاورمیانه

فعالیت گسترده در آموزش و تربیت فلوشیپ نازایی و تربیت دانشجوی دکترای تولید مثل، تحقیق و پژوهش گسترده در خصوص طب تولید مثل و درمان بیماران از دلایلی است که این مرکز را شاخص کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت: این پژوهشکده ترکیبی از سه مرکز تحقیقاتی و درمان ناباروری، بیولوژی سلول‌های بنیادی و تحقیقاتی سقط مکرر است.

وی افزود: عمده فعالیت‌های این پژوهشکده سه محور اساسی را دنبال می کند، اولین محور و اصل وجودی این مرکز، انجام پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌هایی است که نتیجه آن در درمان و ارتقاء سلامت بیماران تاثیر می گذارد.

افلاطونیان در رابطه با محور دوم این مرکز که مسائل آموزشی را شامل می شود، گفت: ٣١ نفر فلوشیپ ناباروری در این مرکز آموزش دیده اند و تعداد زیادی در دوره تخصصی بیولوژی تولید مثل در حال تحصیل هستند و رشته‌های مختلفی مثل ژنتیک و بیوتکنولوژی در قالب پژوهش یا دوره‌های آموزشی شرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: رشته تخصصی فلوشیپ نازایی (معادل فوق تخصص زنان و زایمان) در سال ۱۳۷۷ و پی اچ دی بیولوژی تولید مثل در سال ۱۳۸۷ و مجله تخصصی طب تولید مثل (IJ.R.M) به زبان انگلیسی نخستین بار در این مرکز راه اندازی شد.

تولد اولین نوزاد به روش لقاح خارج از رحم در یزد

در ادامه دکتر محمد علی خلیلی، معاون آموزشی پژوهشکده تولید مثل یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: اولین دستاورد این مرکز یک سال پس از تاسیس، در سال ۱۳۶۹ محقق شد و اولین کودک به روش لقاح خارج از رحم یا آی وی اف برای اولین بار در خاورمیانه در استان یزد متولد شد.

خلیلی، آی وی اف یا لقاح مصنوعی را یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی در تولید مثل دانست و افزود: در این روش تخمک آماده باروری را به کمک روش‌های جراحی از بدن زن و اسپرم‌های دارای قدرت باروری را از مرد گرفته و در شرایط کنترل شده در لوله آزمایش قرار می‌دهند، سپس تخمک بارور شده را به دست آورده و در مرحله بعد به منظور انجام تقسیمات سلولی، آن را در محیط کشت مناسب قرار می‌دهند و در نهایت جنین را به بدن مادر منتقل می‌کنند.

افزایش امید به زندگی در اولین مرکز درمان ناباروری خاورمیانه
خلیلی تصریح کرد: عمل آی وی اف نخستین بار در دنیا در سال ۱۹۷۸ در انگلستان و بوسیله یک جنین و یک متخصص زنان با موفقیت اجرا شد و پس از آن در سراسر جهان به سرعت جایگاه خود را پیدا کرد به طوری که تاکنون حدود هزاران کودک به این روش در دنیا متولد شده اند.

وی گفت: از دیگر موفقیت‌های به دست آمده در روش آی وی اف افزایش شانس بارداری‌های متوالی و چند باره است که میزان موفقیت در این روش به عوامل مختلفی از جمله سن زوجین و نیز درجه سلامت تولید مثل در آن‌ها بستگی دارد.

معاون آموزشی پژوهشکده تولید مثل یزد عنوان کرد: IVF، IUI، IVF به طریق میکرواینجکشن، ZIFT و بعد از آن IVM یعنی بالغ کردن تخمک‌هایی در محیط خارج از بدن و بارور کردن آن از دیگر فعالیت‌های موفق این مرکز است که منجر به تولد نوزاد شده است.

محمد علی خلیلی افزود: تولد نخستین کودک ایرانی حاصل از روش IUI با استفاده از الکترواجاکولیشن در سال ۱۳۷۱، تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از تخمک اهدایی در سال ۱۳۷۳، تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از میکرواینجکشن ICSI در سال ۱۳۷۵، تولد نخستین نوزاد ایرانی پس از انجام AZH در سال ۱۳۷۶، نخستین حاملگی از جنین منجمد در سال ۱۳۷۶ و تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از تکنیک IVM در سال ۱۳۸۶ نمونه‌هایی از این فعالیت هاست.

وی ادامه داد: اولین تولد نوزاد حاصل از تکنیک تایم لپس و ام سم در سال ۹۷ از جدید‌ترین دستاورد‌ها و افتخارات این مرکز است که برای اولین بار در خاورمیانه به تحقق پیوسته است.

گفتنی است؛ در این دو روش با میکرو دیجیتالی ویژه، هر ۱۰ دقیقه از جنین عکس گرفته می‌شود و با مطالعه سه یا پنج روز اول تکامل جنین، می‌توان رشد یا دیگر شرایط غیرطبیعی را تشخیص داد و در مرحله بعد در روش تایم لپس، به منظور بررسی پارامتر‌های مورفولوژیک و مورفوکینتیک، از مراحل تکثیر و تکامل جنین‌های تازه لقاح یافته به روش آی وی اف یا میکرواینجکشن، تخمک داخل دستگاه انکوباتور قرار داده می‌شود و بهترین و با کیفیت‌ترین جنین‌ها، برای انتقال به رحم مادر انتخاب می‌شود.

حضور بیماران از کشور‌های اروپایی در مرکز درمان ناباروری یزد

محمد علی عبدلی معاون پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز را قابل توجه دانست و افزود: بالغ بر ٩٠ درصد مراجعین از خارج از استان یزد هستند و روزانه حداقل ٦٠ زوج و در ماه بیش بر ١٦٠٠ زوج وارد دوره  درمان می شوند.

عبدلی اظهار داشت: مراجعه کنندگان خارج از کشور اغلب از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آسیای مرکزی و حتی کشور‌های اروپایی هستند که  در  قالب توریسم درمانی ، از خدمات این مرکز قدیمی و در عین حال با تکنیک‌های درمانی به روز، بهره‌مند می شوند.

افزایش امید به زندگی در اولین مرکز درمان ناباروری خاورمیانه

معاون پژوهشکده علوم تولید مثل یزد عنوان کرد: این مرکز در مقایسه با مراکز درمان ناباروری دیگر کمترین هزینه را از بیماران دریافت می کند، چراکه مواردی را بیمه پرداخت و دولت نیز با طرح حمایت از زوج‌های نابارور از این بیماران حمایت می کند.

وی با اشاره به تاثیر دارو‌ها در درمان ناباروری افزود: ما باید بتوانیم به اندازه نیاز بیماران ، داروی آن‌ها را تامین کنیم، ولی بعضی دارو‌ها به اندازه کافی وجود ندارند که دولت باید این مشکل را به حداقل برساند.

گزارش از سعیده صدیقی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار