مزایای شخم زمستانه زمین کشاورزی

شخم زمستانه سبب از بین رفتن کرم ساقه خوار برنج می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد درباره مزایای شخم و شیار زمستانه و آب تخت کردن شالیزارها، گفت: شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود.

وی افزود: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

صادقی گفت: شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود و این کار سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از میان رفتن لارو‌های حشرات، بذر علف‌های هرز مزارع از بین می‌رود، افزود: شخم زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی نسبت به شخم زدن زمین‌های شالیزاری خود اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به اینکه شرایط جوی مساعد و بارندگی زمینه عملیات شخم‌زنی را فراهم می‌کند، گفت: زمین‌های برنجکاری برای شخم‌زنی مطلوب نیازمند آب است و در شخم‌های بهاره و قبل از نشا شاهد هستیم که ابتدا زمین آبگیری و بعد وارد مراحل شخم و تسطیح می‌شود.

صادقی افزود: در فصل پاییز و زمستان پس از سرد شدن هوا و بارش‌های فصلی آب کافی در اختیار است که شرایط شخم زنی را تسهیل می‌کند و با این اقدام لارو‌ها و حشراتی که برای زمستان گذرانی به لایه سطحی‌تر خاک رفتند در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد و از بین می‌رود و یا آفت کرم ساقه‌خوار برنج با روش مکانیکی کنترل می‌شود.

وی گفت: یکی از راه‌های مؤثر مدیریت کنترل آفت، مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه است که سبب صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لارو‌های زمستان گذران موجود در کاه و کلش و نهایتاً مرگ و میر بالای آن‌ها می‌شود.

وی افزود: مبارزه با هریک از آفت‌ها با سموم شیمیایی علاوه بر جلوگیری از صدمات محیط زیست، نیازمند هزینه تهیه نهاده و مصرف بیشتر آب است که سبب افزایش هزینه تولید می‌شود.

صادقی گفت: اگر در فصل بهار شاهد بروز کم‌آبی باشیم، شخم و شیار زمستانه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره باشد که با اندک میزان آب در اختیار کشاورز زمین برای انتقال نشا آماده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد به کشاورزان توصیه کرد: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و علف‌های هرز روی مرز‌ها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه اول اسفند ماه در کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ م

مقابله با کرم ساقه خوار برنج با شخم زمستانه

برچسب ها: کشاورزان ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.