من انقلابیم؛ فعال فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد

استفاده از فرصت طلایی فضای مجازی برای انتقال مفاهیم انقلاب به نسل جدید از مهم‌ترین دستاوردهای جبهه انقلابی

کیوان ساعدی فعال فضای مجازی اهوازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح وضعیت فعلی نیروهای انقلابی در این فضا پرداخت.

ساعدی به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمند اسلامی علیرغم تمامی دشمنی‌ها و عنادورزی‌های مستکبران جهان، با طی نمودن پله‌های پیشرفت در آستانه‌ی چهل سالگی خود به سر می‌برد؛ مسیر پر فراز و نشیبی که دائم  در معرض حملات همه جانبه دشمنان بوده است؛ برای ذکر چند نمونه از آن می‌توان به اقدام ضدانقلاب در قضیه‌ی کودتای نوژه که برای ساقط کردن انقلاب اسلامی کلید زده شد و هجوم رژیم بعث به کشورمان گرفته تا اقدامات تروریستی گروهک منافقین و فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ترور دانشمندان هسته‌ای در همین سالیان اخیر اشاره کرد.

اما در این میان این نظام جمهوری اسلامی بود که با مهر بطلان کوبیدن بر تمامی اهداف شوم ضدانقلاب و دشمنان، در مسیر پیشرفت گام برداشت؛ پیشرفت‌‌هایی در حوزه‌های مختلف که بر هیچ کس و حتی دشمنان ما پوشیده نیست. همانگونه که بارها و بارها اذعان دشمنان و رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و هسته‌ای و علمی و نانوتکنولوژی و ... را دیده‌ایم.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به تناسب مأموریت خود در حوزه‌ی فضای مجازی و اینترنتی با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند؛ در همین راستا به سراغ کیوان ساعدی فعال توئیتری و مجازی انقلابی کشورمان رفتیم.

ساعدی

در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

همانطور که مطلع هستید در آستانه‌ی چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم، انقلابی که در این چهار دهه هیچ زمانی نبوده که از عنادورزی دشمنان در امان باشد؛ بعنوان سوال اول بنظرتون مهمترین علت دشمنی با انقلاب اسلامی چیست؟

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین علت دشمنی با انقلاب اسلامی، اتخاذ رویه‌ای متفاوت با رویکرد جهانی نسبت به بشر و قدرت است. رویکردی که از دوره رنسانس به بعد مطرح و تا وقوع انقلاب اسلامی مبنای جهان بینی هر دو قدرت بلوک شرق و غرب در آن روزگار شد و این نگرش تا به امروز (به رغم فروپاشی بلوک شرق) استمرار دارد. جهان بینی که در غرب، هم به انسان و هم به دنیای پیرامونی و حتی طبیعت، سابجکتیویته می‌نگرد.

اما انقلاب مبتنی بر آموزه‌های دینی و برای دستیابی به آرمان‌های ترسیم شده در دین، این نگرش را بر هم زد. چراکه در دیدگاه مسلط غربی، سکولاریسم حاکم است و دخالت دین در امر اجتماع و سیاست منتفی است. اما انقلاب اسلامی، با گذر چند قرن از رنسانس، حرکتی بر خلاف مسیر حاکم بر جهان بود که منافع و مفاهیم قدرت‌های مبتنی بر نگرش سکولاریستی را به چالش کشید. بنابراین طبیعی است که با این انقلاب مخالفت شود.

چه شد که مسیر انقلابی‌گری را در زندگی مجازی و حقیقی خودتان انتخاب کردید؟

بر این باورم که با انقلابی‌گری (با ویژگی‌هایی از جمله: رعایت انصاف حتی نسبت به کسانی که با ما اندیشه متفاوتی دارند، پیگیری دلسوزانه معضلات جامعه و مشکلات مردم، تکیه بر نظرات کارشناسی بدون اصرار و لجبازی بر نظرات شخصی، ترجیح منافع ملی بر منافع سیاسی و شخصی، از خودگذشتگی در راه دفاع از وطن و مردم، و...) می‌توان بر تمام مشکلات فائق آمد.

مهم‌ترین دستاورد جبهه انقلابی در فضای مجازی را چه می‌دانید؟

از مهمترین دستاوردهای جبهه انقلابی (که می‌تواند طیف‌های گوناگونی از جامعه با تفکرها و سلیقه‌های متنوع سیاسی و اجتماعی را در خود جای دهد) می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شناسایی استعدادهای ناشناخته و خوش ذوق نسل جدید و جوان در اقصی نقاط کشور

هم افزایی بیش از پیش برای مطالبه‌گری در جهت تحقق آرمان‌ها و همچنین مبارزه با مفاسد و یا احیاناً رفتارهای خلاف اهداف انقلاب، صرف‌ نظر از اینکه خاطی از کدام گروه سیاسی باشد.

استفاده از فرصت طلایی و بسیار خوب فضای مجازی برای انتقال مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس به نسل جدیدتر

انقلاب‌های دیگری در دنیا به تاسی از انقلاب کشورمان شکل گرفت، از تونس گرفته تا مصر و لیبی و... ولی بر خلاف انقلاب اسلامی در ادامه مسیرشان دچار انحراف شدند. به نظرتان علت اصلی چیست؟

اگر انقلاب‌های عربی ۲۰۱۱ را در نظر بگیریم، از انقلاب اسلامی ایران از این جهت تاثیر پذیرفته‌اند که علیه حکومت‌ها قیام مردمی شکل گرفت و این تا حدودی درست است؛ چون اساساً قیام علیه حاکم طبق نگرش اهل سنت، حرام است اما نکته اینجاست که آیا در این کشورها «انقلاب» به معنای واقعی -که شامل دگرگونی و تحول بنیادین و اساسی در شیوه‌ی حکومت‌داری و تغییر حاکمان است- اتفاق افتاد؟

در این کشورها مقاماتی تا سطح معاون وزیر از نظام سابق ماندند و تغییر نکردند؛ در حالی که به سیستم پیش از قیام مردمی پایبند بودند. یکی دیگر از مهم‌ترین علل شکست قیام‌ها، نبود رهبر واحد با کاریزمای لازم برای حفظ و جهت‌دهی تحولات و حوادث بعدی بود.

هر چند نباید از عنصر دخالت قدرت‌های خارجی برای به شکست کشاندن این حرکت‌ها غفلت کرد. زیرا در صورت موفقیت و به سرانجام رساندن حرکت مردم، این شیوه برای ملت‌های دیگر در برابر نظام‌های همسو با غرب الگو می‌شد و منافع قدرت‌های بزرگ را به خطر می‌انداخت.

به‌ نظرتان گستره‌ی نفوذ استراتژیک ایران امروز با دوران قبل از انقلاب چه میزان تفاوت دارد؟

ایرانِ پیش از انقلاب به عنوان کشوری که در تحولات مهم سیاسی منطقه‌ای و جهانی و بین‌المللی تاثیرگذار نبود و صرفاً پیرو سیاست‌های تعیین شده‌ برخی از کشورهای قدرتمند غربی بود و گاه نشست‌های مهمی با حضور رهبران کشورهای جهان بدون دعوت از بالاترین مقامات ایرانی در تهران برگزار می‌شد، تبدیل به یک ایرانِ تاثیرگذار و تعیین کننده در سیاست‌ها و تحولات مهم منطقه و معادلات جهانی شد.

امروز ایران کشوری است که در موضوعات متعدد توانسته قدرت‌های بزرگ جهان را به کرنش وادار سازد و آنان را مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی کند که منافع و یا امنیت ملی آنها اقتضا ‌می‌کند. قدرت فزاینده و تاثیرگذاری امروز ایران را هیچ کشوری نمی‌تواند انکار کند.

بنظر شما آیا می‌شود انقلابی ماند و بر اساس اصول انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام(ره) حرکت کرد اما در عین حال مانند کشور‌های عرب حوزه‌ خلیج فارس با آمریکا و کشور‌های غربی رابطه داشت؟ آیا اساسا این دو مقوله باهم قابل جمع اند؟

به طور کلی ایجاد روابط با هر کشوری بر اساس منافع ملی و برای دستیابی به امتیازهایی است که در روابط دو جانبه و از طریق مذاکره مورد توافق قرار می‌گیرد. دو نکته مهم و اساسی درباره‌ی رابطه ایران و آمریکا باید مورد توجه قرار گیرد:

اول آن که آمریکا با ایران و ایرانی از پیش از انقلاب اسلامی و در دورانی که شاه حکومت می‌کرد دشمنی داشت که یکی از بارزترین مصداق‌های این دشمنی، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت مردمی دکتر مصدق است. بنابراین آمریکا صرف نظر از اینکه چه نظام سیاسی در ایران حاکم باشد، با ایران دشمنی عمیقی دارد.

دوم آن که در دوره‌ پس از انقلاب علاوه بر دشمنی و دخالت در جنگ به نفع دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس و انجام کودتا علیه نظام سیاسی فعلی، چندین بار بدعهدی خود را در توافق‌های مختلف نشان داده که خروج از برجام -به عنوان یک توافق چند جانبه و مورد تایید شورای امنیت ملل متحد- و همچنین خروج از پیمان مودت آخرین موارد است.

حال این سوال مطرح است که توافق با کشوری که این سابقه را دارد و به تعهدات دو جانبه و چند جانبه‌ی خود پایبند نیست، معقول است؟ آیا تضمینی وجود دارد که برای توافق‌های بعدی، رفتارهای گذشته را تکرار نکند؟

انقلابی بودن ملازم با عقلانیت است و رفتار غیرعقلایی ربطی به انقلابی بودن ندارد. تجربه‌های مکرر بدعهدی آمریکا در توافقات متعدد ما را به این نتیجه می‌رساند که تا وقتی ایالات متحده آمریکا بر همین منوال سیاست‌ورزی کند رابطه و مذاکره غیرعقلانی است.

آینده فضای مجازی و سایبری در حوزه انقلابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده این فضا امیدوارانه است. باید از رویش‌هایی که ایجاد شده و رو به رشد است غفلت نکنیم. به نظر می‌رسد چون اهداف حوزه انقلابی بر اساس آموزه‌های دینی و فطری است، جذابیت خود را خواهد داشت، هر چند نباید از برخی تفریط و افراط‌ها غفلت نمود. ضمن اینکه باید از تجربه‌های مفید و تکنیک‌های اثرگذار کشورهای دیگر در این مسیر بهره‌برداری کنیم.

گزارش از امیرحسین جلیلوند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار