پرحرف‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۰۱۸ روزی ۱۵ دروغ گفته است!

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۹۸۹ مورد ادعای دروغ و گمراه‌کننده مطرح کرده است، یعنی به طور میانگین روزی ۱۵ دروغ!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ­روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان «سال دروغ و فریب بی‌سابقه: ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین هر روز ۱۵ دروغ گفته است» نوشت: دروغگویی و ادعا‌های گمراه‌کننده و فریب‌دهنده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از صبح روز دوم ژانویه با انتشار چند توئیت صبحگاهی آغاز شد. ترامپ در عرض چند ساعت در خصوص سه موضوع مورد علاقه خود یعنی ایران، نیویورک تایمز و هیلاری کلینتون به طرح ادعا‌های دروغین پرداخت. این آتشباری توئیتی سرآغاز سالی مملو از فریبکاری و دروغ پراکنی‌های بی‌سابقه‌ای بود که طی آن ترامپ به گونه‌ای فزاینده از حقیقت فاصله می‌گرفت.

پایگاه موسوم به «فکت چکر» با استناد به داده‌های اطلاعاتی خود که با پیگیری هر اظهار نظر مشکوک رئیس جمهور آمریکا به دست آمده اعلام کرد ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۹۸۹ مورد ادعای دروغ و گمراه‌کننده مطرح کرده است. به موجب این بررسی ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۶۰۰ دروغ گفته است - یعنی به طور میانگین بیش از ۱۵ دروغ در روز در سال ۲۰۱۸ که این رقم در مقایسه با سال قبل تقریبا سه برابر شده است.

نظرسنجی فکت چکر که این ماه انجام شده است نشان می‌دهد از هر ده آمریکایی، کمتر از سه نفر ادعا‌های دروغین رایج ترامپ را باور می‌کنند. حتی در میان طرفداران پروپاقرص ترامپ - از هر شش شرکت کننده در این نظرسنجی تنها یک نفر دروغ‌های ترامپ را باور کرده‌اند.

به همین ترتیب نتایج نظرسنجی مرکز کوئینپیاک در ماه نوامبر نشان می‌دهد ۵۸ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند ترامپ آدم صادق و راستگویی نیست و تنها ۳۶ درصد وی را رئیس جمهور راستگو می‌دانند. همچنین پنجاه درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند ترامپ در مقایسه با رئیسان جمهوری قبلی آمریکا از صداقت و راستگویی کمتری برخوردار است.

مایکل بشلاس، تاریخ‌نگار روسای جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ درباره ترامپ گفته بود: تا قبل از این چه موقع شاهد بودیم که یک رئیس جمهور تا این اندازه درباره تفاوت میان راست و دروغ بی‌تفاوت و بی قید باشد یا اینقدر مشتاق باشد که تفاوت میان حرف راست و دروغ را بی‌اهمیت جلوه دهد و آن را محو کند؟

او می‌افزاید در قانون اساسی آمریکا در خصوص نحوه برخورد با دروغگویی روسای جمهوری به هیچ دستورالعملی اشاره نشده است زیرا فرض اصلی بر این است که همه مثل جورج واشنگتن یک رئیس جمهوری راستگو و صادق هستند.

ترامپ تا ماه مه در مجموع هر ماه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ ادعای دروغ مطرح می‌کرد. ولی این روند ناگهان در ماه ژوئن شکل انفجارآمیز به خود گرفت و تعداد دروغ‌های وی در این ماه از مرز ۵۰۰ تا گذشت. وی در دو ماه ژوئیه و اوت نیز بیش از ۵۰۰ بار، در ماه سپتامبر حدود ۶۰۰ بار، در ماه اکتبر بیش از ۱۲۰۰ بار و در ماه نوامبر تقریبا ۹۰۰ بار دروغ گفت. در هر حال در ماه دسامبر شمار دروغ‌های ترامپ به حد متعادل حدود ۲۰۰ دروغ بازگشت.

واشنگتن پست نوشت: سیر صعودی دروغ پردازی‌های ترامپ در اواسط تابستان در شرایطی بود که کاخ سفید برگزاری کنفرانس‌های منظم مطبوعاتی را متوقف ساخته و یگانه صدای دولت ترامپ بود که بار‌ها با خبرنگاران دیدار داشت یا گردهمایی‌های مختلف ترتیب می‌داد یا به طور پیوسته توئیت می‌کرد.

مارتا کومار از اساتید دانشگاه توسون که از زمان رونالد ریگان همواره روند تعامل رئیسان جمهور آمریکا را با رسانه‌ها دنبال کرده است در این باره می‌گوید ترامپ یکی از پرحرف‌ترین رئیسان جمهور معاصر آمریکا به شمار می‌رود. ترامپ تا روز ۲۰ دسامبر و در طول ۲۳ ماه نخست دوران ریاست جمهوری حدود ۳۲۳ مورد جلسه کوتاه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار کرده است که از این لحاظ پس از بیل کلینتون در رده دوم قرار دارد. وی همچنین ۱۹۶ بار مصاحبه کرده است که از این لحاظط پس از باراک اوباما قرار گرفته است.

بیش از یک سوم ادعا‌های ترامپ در طول گردهمایی‌های انتخاباتی بیان شده‌اند. به عنوان مثال وی در ۵ نوامبر یک روز قبل از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سه گردهمایی انتخاباتی شرکت کرد و در مجموع ۱۳۹ حرف دروغ و ادعای گمراه‌کننده بر زبان آورد. همچنین بخش اعظم دیگر ادعا‌های دروغین ترامپ در جریان کنفرانس‌های مطبوعاتی و حدود ۱۷ درصد آن‌ها نیز در نتیجه توئیت‌های وی صورت می‌گیرد.

ترامپ تقریبا درباره همه مسائل بزرگ و کوچک به آمریکایی‌ها دروغ می‌گوید و آن‌ها را فریب می‌دهد. وی حتی در متهم کردن دشمنان فرضی خود به اتهامات جعلی و دروغین هیچ ابایی ندارد. رئیس جمهور آمریکا حتی ارتباط خود را با سیاست‌های اتخاذ شده دولتش به راحتی انکار می‌کند. ترامپ به راحتی حقایق و واقعیت‌ها را جعل می‌کند. 

گاهی اوقات رئیس جمهور آمریکا حتی تلاش می‌کند تا واقعیات مورد نظر خودش را خلق کند! وقتی رهبران شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اقدام ترامپ در طرح دروغ مورد علاقه وی مبنی بر اینکه دولتش در کمتر از دو سال تصدی ریاست جمهوری تقریبا به اندازه همه دولت‌ها در تاریخ آمریکا کار کرده است، به شدت به خنده افتادند، ترامپ به وضوح مات و مبهوت شد و به صراحت گفت انتظار این واکنش را نداشته است. ولی بعدا در گفتگو با خبرنگاران سعی داشت پافشاری کند که هدف وی از این مبالغه صرفا مزاح و خنداندن حضار بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار