وزیر ارتباطات اعلام کرد:

هسته IP شبکه ملی اطلاعات به ظرفیت ۱۸/۵ ترابیت بر ثانیه می‌رسد/ در حوزه‌ خدمات اَپی ۳۰۰ درصد رشد داشتیم/ شرکت‌های داخلی توانسته‌اند ۵۰ درصد از سهم حوزه‌ نقشه را از ویز و گوگل مپ بگیرند

هسته IP شبکه ملی اطلاعات به ظرفیت به ۱۸/۵ ترابیت بر ثانیه می‌رسد/ در حوزه‌ خدمات اَپی ۳۰۰ درصد رشد داشتیم / شرکت‌های داخلی توانسته‌اند ۵۰ درصد از سهم حوزه‌ نقشه را نصیب خود کنند


مراسم افتتاح پروژه‌ ارتقای ۳ برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات با حضور جمعی از مسئولان حوزه فناوری اطلاعات کشور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاح پروژه ارتقای ۳ برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات، رونمایی از بسته اقتصادی حمایتی از کسب‌و‌کارهای خدمات ابری، میزبانی و شبکه توزیع محتوا با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و محمدجواد آذری‌ جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز در سالن شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.

آذری‌جهرمی در این مراسم در خصوص اقداماتی که در حوزه شبکه ملی اطلاعات صورت‌گرفته گفت: در توسعه و تقویت زیر‌ساخت‌ها اقدام مهمی که انجام شده در توسعه‌ دسترسی‌ پهن‌باند سیار، نسل‌های ۳ و ۴ و رسیدن به پوشش سراسری را داشتیم؛ توسعه‌ ظرفیت بخش هسته را داشتیم که شامل فیبرنوری، لایه‌ انتقال و لایه‌ آی‌پی بوده است.

وی همچنین به اقداماتی که در بخش توسعه و رشد محتوا، خدمات و کسب‌و‌کارهای داخلی، در خصوص کاهش هزینه‌های ارتباطات داخلی صورت گرفته اشاره کرد. وی افزود: در شهریور ماه ۹۶ در نسل ۳، ۱۰۵۷ شهر متصل داشتیم و در شهریور ۹۷، تمامی شهر‌های کشور(۱۲۴۲شهر)متصل شده‌اند؛ در مورد نسل ۴ هم در شهریور سال گذشته ۷۱۰ شهر متصل داشتیم که در شهریور سال جاری به ۱۲۴۲ شهر رسیدیم.

آذری‌جهرمی در ادامه گفت: در حوزه‌ توسعه‌ فیبرنوری در آذرماه سال گذشته ۶۶۳۸۱ کیلومتر شبکه‌ بین استانی داشتیم و در حال حاضر به عدد ۶۸۹۲۰ کیلومتر رسیده‌ایم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز با افتتاحی که انجام می‌شود هسته IP شبکه ملی اطلاعات از ظرفیت ۶/۸ ترابیت به ۱۸/۵ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: ما در یکسال اخیر در حوزه‌ خدمات اَپی ۳۰۰ درصد رشد داشتیم؛ همچنین در سال۱۳۹۶ ما مجموعا نزدیک به ۱۲۰۰۰۰ اپلیکیشن در مار‌کت‌ها و پلتفرم‌های ایرانی داشتیم که این عدد در سال ۹۷ به ۲۵۰۰۰۰ اپلیکیشن رسیده است.

وی افزود: در حوزه‌ی نقشه، تا همین اخیرا رقیب بلامنازع بازار اپلیکیشن وِیز بود که امروز شرکت‌های داخلی ما با ارائه اپلیکیشن‌های خود توانسته‌اند ۵۰ درصد سهم در حوزه‌ نقشه را نصیب خود کنند؛ چرا که تا سال گذشته ۱۰۰ درصد سهم متعلق به ویز و گوگل‌مپ بود که هم‌اکنون سهم صددرصدی آنان به ۵۰ رسیده و ۵۰ درصد متعلق به اپلیکیشن‌های بومی ما در این حوزه است.

آذری‌جهرمی همچنین در این مراسم گفت: بنا بر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی، درباره کاهش اثر تحریم‌ها در حوزه اینترنت، پیرینگ - Pairing با کشور‌های همسایه را در دستور کار قرار دادیم؛ در یکسال گذشته پیرینگ ما با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و عمان نهایی و اجرایی شده و با کشورهای روسیه و عراق و امارات و پاکستان نیز این موضوع را در حال پیگیری هستیم که ارتباطاتمان را به صورت منطقه‌ای تبادل کنیم به جای آن که به کشور‌های اروپایی منتقل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان گفت: خواهشا مطالبات سیاسی‌تان را قاطی موضوع شبکه ملی اطلاعات نکنید و کلمه فیلترینگ را به شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنید. همچنین در بخش دیگری از این برنامه سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به ایراد سخنانی در موضوع شبکه ملی اطلاعات و تقدیر و تشکر از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.