به مناسبت چهل سالگی انقلاب؛

لزوم حضور رزمندگان دفاع مقدس در فضای مجازی/ خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی


در شرایط فعلی که درگیر جنگ نرم رسانه‌ای هستیم، یکی از راهکارهای پیروزی در این جنگ این است که رزمندگان دفاع مقدس که با خلاقیت، ایثار و گذشت جنگ را مدیریت کردند، دست به تولید محتوا برای فضای مجازی بزنند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه عمرانی پنجم مصوب ۲۲ خرداد ۱۳۵۲ مجلس شورای ملی کمیسیون برنامه مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۵۲ در مجلس سنا و در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۵۲ به توشیح (امضای) محمدرضا شاه پهلوی رسید. فصل پانزدهم این برنامه درباره موضوع مخابرات بود. ‌کل اعتبارات مخابرات در برنامه پنجم از ۵۴،۴۴۰ میلیارد ریال بود و در برنامه چهارم به ۵۹،۴۰۰ میلیارد ریال  افزایش یافت. اهداف اساسی مخابرات در برنامه پنجم مواردی مانند تلفن، تلگراف، مدارهای مخابراتی، رادیو و تلویزیون و پست بود.


بیشتر بخوانید:  از دیوار نوشته‌های انقلابی تا هشتگ‌سازی توییتری


خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

برنامه پنجم  آخرین برنامه عمرانی اجرا شده در ایران قبل از انقلاب است. برنامه ششم که قرار بود از سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱  اجرایی شود از سال ۱۳۵۵ مقدماتش تهیه و نوشته شد اما هیچ‌گاه به تصویب نرسید و در وقایع در سال ۵۷ و به دلیل تغییر پنج دولت در ۱۷ ماه عملاً این در تغییرات پیش‌روی کشور نادیده گرفته شد و گم شد.

کشوری که پیش از انقلاب اسلامی هیچ جایگاهی در معاملات سیاسی‌ و اجتماعی جهان در صحنه بین‌الملل نداشت و تنها در جایگاه دست‌نشانده‌ای برای غرب دستورات دیکته شده را اجرا می‌کرد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر روحیه جهادی و با اتکا به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی و اعتماد به او در گذرگاه‌های حساس تاریخی نه‌تنها توانست به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی دست یابد بلکه همچنین توانست الگویی برای سایر کشورها نیز باشد.

علی‌اصغر زارعی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سخنانی درباره  تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در واحد‌های نظامی پیش از انقلاب گفت: «پیش از انقلاب تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در واحد‌های نظامی از خارج از کشور وارد می‌شد و ایران جزو نیرو‌های ناتو محسوب می‌شد و تنها نیرو‌های داخلی برای اپراتوری تربیت می‌شدند. یک فارغ‌التحصیل رشته برق از دانشگاه‌های کشور طی آن سال‌ها تنها قادر به انجام امور ستادی، تعمیر و نگهداری در سطوح پایین و یا مدیریت امور صنعتی بود اما بعد از انقلاب رسالت نظام اینگونه بود که برای بهره‌برداری و تعمیر تجهیزات مورداستفاده لاجرم از توان داخلی استفاده شود.»

خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی که انقلابیون خروج شاه از ایران را جشن می‌گرفتند، منافقین کوردل حلاوت و شیرینی این پیروزی بزرگ مردم در مقابل طاغوت را با حملات تروریستی خود تلخ کردند. از طرفی تجاوز بعث عراق به کشورمان سبب شد تا ایران در شرایطی حساس قرار گیرد.

خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

همزمان با شروع جنگ تحمیلی ایران نه‌تنها در برابر بعث عراق بلکه در برابر حامیان غربی این کشور و آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این کشورها علاوه بر آنکه پشت‌پرده بر آتش این جنگ دامن می‌زدند، در مقابل تحریم‌های ظالمانه را عیله کشورمان وضع کردند. با این موضوع حال این سبب نشد تا ملت پشت کشور و رهبر خود را خالی کند.

خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

در دوران دفاع مقدس جوانان انقلابی با تکیه بر اراده و پشتکار و با روحیه انقلابی خوب پای کار ایستادند و در اندک زمانی دست به تولید و خودکفایی زدند تا تحریم غرب نتواند مانعی پیش روی‌دفاع از مرز‌های کشور باشد. علاوه بر این هم رزمندگان کشورمان در کمتر از ۶ ماه توانستند تجهیزات مورد نیاز را از دشمن غنیمت بگیرند. همچنین در سال ۶۳  با حکم فرمانده کل سپاه، یگان جنگ الکترونیک ایجاد شد که مسئولیت این یگان را  مرحوم غفاریان بر عهده داشت. در شرایطی که انگلستان پیشرفته‌ترین سیستم مانیتورینگ را در اختیار صدام قرارداد بود، تا امکان مانیتورینگ و کسب اطلاعات را بر روی نیرو‌های ما مسدود کند، یگان جنگ الکترونیک در سال ۶۴ وارد مناطق جنگی شد.

خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

علی‌اصغر زارعی با اشاره به اینکه تحول حاصل از انقلاب اسلامی در سیستم سیاسی کشور موجب شکستن و فروپاشی دیوار‌ها و رشد کشور در عرصه‌های مختلف علمی شد، تصریح کرد: انقلاب در سال‌های ابتدایی خود درگیر جنگ تحمیلی شد و با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات کم نظامی که آن‌ها نیز وارداتی و متعلق به ناتو بود، مجبور شدیم به توان خود اتکا کنیم که البته در به‌کارگیری این تجهیزات و تعمیر و نگهداری آنان نیز با مشکل مواجه بودیم.

خلاقیت، ایثار و گذشت؛ دستاوردهای نیروهای انقلابی در زمان جنگ تحمیلی

دوران دفاع مقدس گرچه با از جان گذشتگی و ایثار رزمندگان همراه بود اما در کنار ایثار، فدارکاری و گذشتن از جان، شرایط خاص و متفاوت دوران جنگ، خلاقیت و نوآوری را در عرصه تولید علم و خودکفایی در باب فناوری به وجود آورد. بی‌شک هر آنچه در این بازه زمانی توسط نیروهای داخلی کشورمان با حداقل امکانات تولید شده و راهگشای معبرهای پیش رو در مسیر دفاع از خاک میهن‌مان است، به عنوان دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

در شرایط حال حاضر که کشور درگیر جنگ نرم رسانه‌ای است، یکی از راهکارهای تاکید بر این دستاوردهای انقلابی در دفاع مقدس این است که رزمندگان حاضر در دفاع مقدس به عنوان کاربران فضای مجازی، دست به تولید محتوا برای فضای مجازی بزنند، پیش از آنکه دشمن با تحریف پیروزی‌های انقلاب نسل سوم و چهارم انقلاب را منحرف نمایند.

گزارش از سپیده شریفی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار