مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاسیس 2خط جدید پردازش پسماند از طرح های مهم این سازمان دانست که حدود 8 میلیارد تومان هزینه برای آن برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی دهنوی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در نشست خبری امروز گفت: در اصفهان روزانه هزار تن پسماند شهری تولید می شود که بعد از جمع آوری مورد پردازش و تفکیک قرار می گیرند.

وی افزود: حدود 600 تن از زباله های شهری قابل برگشت به طبیعت می باشد که ازآن ها برای تولید کود کمپوست استفاده می کنند .

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به بخش غیر قابل استفاده ی پسمانده های روزانه ی شهری گفت: میزان 400 تن از پسماندهای روزانه شهری شامل زباله های پلاستیکی، نایلون می باشد که قابل بازیافات نیستند.

دهنوی ، هدف سازمان مدیریت پسماند را در ابتدا کاهش دفن پسماند و بعد برگرداندن آن ها به چرخه ی طبیعت دانست و به تعدادی از طرح های مهم سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اشاره کرد.

طراحی و ساخت خطوط پردازش جدید سازمان

وی با اشاره به تاریخچه ی کارخانه پسماند اصفهان گفت: تاسیس این کارخانه به سال 1360 بر می گردد و از زمان تاسیس آن تا به الان با توجه به تلاش ها و همفکری های به عمل آمده شاهد پیشرفت های زیادی در راستای تامیین تجهیزات و به روز رسانی دستگاه های این کارخانه بوده ایم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: تاسیس 2خط جدید پردازش پسماند یکی از دیگر طرح های مهم این کارخانه است که حدود 8 میلیارد تومان هزینه برای آن برآورد شده است.

وی گفت: پیش نیاز طرح ی تاسیس  خطوط پردازش جدید عملیات عمرانی است که برای هرکدام از خطوط پردازش پسماند حدود 1 و نیم میلیارد تومان هزینه برآورد شده است که این طرح عمرانی از هفته ی آینده مورد برسی و اجرا قرار خواهد گرفت.

طراحی و احداث تاسیسات انتقال و تصفیه شیرابه

دهنوی با اشاره به میزان تولید شیرابه ی پسماندها گفت : بیش از 65 درصد پسماندها شیرابه تولید می کنند و به طور متوسط روزانه 40 متر مکعب شیرابه در راستای تولید کود کمپوست در محل کارخانه تولید می شود.

وی با اشاره به طراحی واحداث تاسیسات انتقال و تصفیه شیرابه در کارخانه پسماند اصفهان افزود: شیرابه ها برای سلامت و بقای محیط زیست خطرناک است و به همین خاطر سازمان پسماند شهرداری اصفهان در نظر دارد تا با یک طراحی ویژه این شیرابه ها را تصفیه کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تاسیسات اولیه آشغال گیر، دانه گیر، لاگون تبخیری از جمله برنامه ریزی های این طرح می باشد و برای آن ها حدود 1 تا 1ونیم میلیارد هزینه در نظر گرفته شده است.

ساماندهی لندفیل سایت پسماند شرق

دهنوی با اشاره به ساماندهی لندفیل پسماندها افزود: در راستای ساماندهی لندفیل(حوضچه های عایق بندی شده)، سایت پسماند شرق طرح هایی چون احداث لندفیل مناسب بهبود یافته، رس کوبی کف لندفیل با هدف نفوذ ناپذیری شیرابه، شیب بندی کف لندفیل با هدف جمع آوری شیرابه، مخزن جمع آوری شیرابه و سلول بندی محل دفن شیرابه ها درنظر گرفته شده است.

طرح های در دست اقدام

وی با اشاره طرح های در دست اقدام این سازمان گفت: استحصال هیدروکربن صادراتی از ضایعات خطوط پردازشی پسماند به روش پیرولیز یکی از طرح های مهم این سازمان است و ضایعات خطوط پردازش شامل مواد پلاستیکی، پایه نفتی است که هدف ازآن حفظ محیط زیست و مدیریت پایدار پسماندها  است .

احداث پسماند سوز بیمارستانی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:متوسط پسماند زباله های عفونی اصفهان روزانه 15 تن است و مناسبت ترین روش برای امحا کامل زباله های عفونی سوزاندن آن ها می باشد.

دهنوی افزود: امحا زباله های عفونی از وظایف سازمان پسماند نمی باشد اما این سازمان اقداماتی را در نظر گرفته است و هدف اصلی سازمان استقرار یک واحد زباله سوز کوره دوار با 2 محفظه ی احتراق است.

وی با اشاره به واحد زباله سوز گفت : با 2 محفظه ی احتراق، امکان رسیدن به دمای بالای 1200 درجه سلسیوس برای امحا کامل فراهم است و از فیلترهای تعبیه شده و تجهیزات دیگر برای تصفیه گاز ها وذرات استفاده می شود.

بازیافت پسماند ساختمانی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: پسماندهای ساختمانی یکی دیگر از معضلاتی است که سازمان پسماند برای بازیافت آن ها برنامه های را در نظر گرفته که نیازمند پژوهش و اقدامتی در این زمینه است.

دهنوی با اشاره به بررسی ها و اقدامات مورد نیاز این طرح گفت : از جمله اقدامت برای اجرای این طرح بررسی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی پسماندهای ساختمانی، تمرکز بر پسماندهای بتنی، تدوین آیین نامه و استانداردهای مربوط به سنگدانه های بازیافتی و تاسیس زیر ساخت های مورد نیاز جهت استقرار سیستم بازیافت پسماندهای ساختمانی است.

طرح تولید و توزیع جعبه های ایمن جهت جمع اوری پسماندهای ویژه خانگی

وی با اشاره به پسماندهای ویژه ی خانگی افزود : در راستای ارتقا سلامت و بهداشت عمومی جامعه و افزایش کیفی کود کمپوست طرح تولید و توزیع جعبه های ایمن جهت جمع اوری پسماندهای ویژه خانگی به صورت آزمایشی در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: برای پسماندهای ویژه ی خانگی از جمله شیشه، تیغ و اشیای دیگر تیز و برنده جعبه های یکبارمصرفی طراح شده که در اختیار شهروندان قرار می گیرد تا زباله های ویژه ی خانگی را تفکیک و از دیگر پسماندها جداسازی کنند.

دهنوی با اشاره به مراحل اجرایی این طرح گفت: اجرای طرح شامل مراحل طراحی، انتخاب پیمانکار، عقد قرارداد، خرید، تحویل، توزیع، و برآورد آماری و سنجش میزان استقبال از طرح است.

وی افزود: برای این طرح 4 میلیرد تومان هزینه برآورد شده است و پیش بینی می شود که تا 3 ماه آینده جعبه های ایمن در نیمی از شهر توزیع شود.

راه اندازی و تجهیز پردیس زیست محیطی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: به منظور آگاهی بخشی، آموزش و ترویج فرهنگ مدیریت پسماند و بازیافت پردیس زیست محیطی اصفهان راه اندازی و تجهیز می شود.

دهنوی افزود:هدف از راه اندازی پردیس زیست محیطی اصفهان ارتقا دانش آموزان به سفیران محیط زیست در خانواده و جامعه با هدف جلب و مشارکت سمن ها و رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری است.

وی یکی دیگر از اهداف این طرح افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت های پیش روی سازمان است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پایان گفت: بودجه سال 97 نزدیک به 33 میلیارد تومان است و برای سال آینده بودجه ای بالغ بر 56 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شهرداری اصفهان 16 میلیارد تومان از این مبلغ را متقبل شده است.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شهرداری ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار