کد خبر: ۶۷۸۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر:

فرجی گفت: تمهیداتی برای کاهش انتظار بیماران خاص در تائید اصالت دارو توسط بیمه در دست اقدام است.

انتظار بیماران خاص برای تائید اصالت دارو کاهش می‌یابدبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فرجی مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تمهیداتی برای کاهش انتظار بیماران خاص در تائید اصالت دارو توسط بیمه در دست اقدام است، گفت: ۲ داروخانه مرکزی هلال احمر در تهران و ۳۹ داروخانه در سایر استان‌های کشور فعال هستند.

وی با تشریح فعالیت‌های داروخانه‌های هلال احمر در سطح کشور، اظهار کزد: این داروخانه‌ها قدمت زیادی در ایران دارد و در برخی استان‌ها داروخانه‌های قدیمی دارای ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه تاسیس بوده و داروخانه مرکزی هلال احمر نیز از داروخانه‌های شناخته شده و مورد اعتماد است؛ به ویژه در دوران جنگ تحمیلی با توجه به کمبود دارو یکی از مراکزی که مردم به آن مراجعه کرده و با اعتماد کامل از آن داروی خود را تامین می‌کردند و از سویی به برند و نوع دارو اعتماد داشتند، داروخانه هلال احمر بود و به ویژه در داروخانه مرکزی در تهران مراجعات زیادی وجود داشت.

فرجی افزود: در حال حاضر ۲ داروخانه مرکزی شامل داروخانه مرکزی هلال احمر و جشنواره در تهرانپارس در تهران و ۳۹ داروخانه هلال احمر در کشور فعال است. وظیفه هلال احمر تامین دارو‌هایی است که مردم نمی‌توانند در جای دیگری آن را تامین کنند و در این ارتباط نیز وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر در اعمال بشر دوستانه و کمک به مردم تبلور پیدا کرده است و به تامین دارو می‌پردازیم. این مجموعه‌ها به عنوان داروخانه‌هایی که پروانه فعالیت از سازمان غذا و دارو دارد و تحت نظارت این سازمان است، دارو را از مبادی رسمی و قانونی و با مجوز سازمان غذا و دارو وارد و تولید می‌کند.

وی در مورد انتظار بیماران در تامین دارو‌های خاص نیز گفت: علت اصلی انتظار کشیدن بیماران در داروخانه‌های هلال احمر و داروخانه‌های دولتی، وجود سیاستی برای کنترل و اصالت دارو توسط نهاد‌های بیمه گر و نهاد‌های نظارتی است. بر اساس این سیاست، هر دارویی که وارد کشور یا تولید می‌شود دارای یک کد شناسایی بوده و نشان دهنده اصالت دارو و منبع و کانال تامین آن است و زمانی که قرار است دارو تحویل بیمار شود هر واحد دارو باید کد آن را اسکن و ارسال کند. پس از ارسال مشخصات در سیستم بیمه، اصالت دارو تائید می‌شود تا بیمه هزینه دارو را پذیرفته و پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر افزود: متاسفانه گاهی تائید اصالت دارو ۴۰ دقیقه زمان می‌برد، چرا که در بیمه نیز بیماران زیادی در نوبت هستند و در داروخانه‌های هلال احمر بعضا بیش از یک هزار تن در روز مراجعه می‌کنند که ارسال نسخه، زمان می‌برد. برای این مهمدر داروخانه، تعداد نیرو‌ها را افزایش داده ایم و در حال حاضر بیش از ۱۰ کارشناس مشغول ارسال کد هستند، اما از سوی دیگر این مساله به سرعت اینترنت و پهنای باند در اختیار نیز، وابسته است.

وی اظهار داشت: هر چه تعداد کارکنان پذیرش نسخه هم بیشتر باشد، ممکن است علل دیگری سرعت را کاهش دهد. در حال حاضر مشغول رایزنی و مذاکره با بیمه هستیم تا راه‌های بهتری در افزایش سرعت بیابیم. هر چند طراحی این سیستم‌ها با بیمه است. قبلا تائید بیمه با سیستم‌های دیگری در داروخانه‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر دفاتر بیمه‌های اصلی در داروخانه‌ها مستقر هستند و تائید نسخ را انجام می‌دهند. این سیستم با تائید اصالت دارو فرق می‌کند و نسخه را برای بیماران خاص تائید می‌کند تا روند پوشش درمانی وجود داشته باشد که هم اکنون نیز فعال است، اما تائید اصالت دارو هر روز با افزایش اقلام دارو‌ها افزایش می‌یابد و برنامه این است که پوشش در مورد همه دارو‌های تولیدی و وارداتی انجام شود.

فرجی گفت: تائید اصالت دارو چند جانبه بوده و هم در فهرست بیمه بودن مهم است و هم اینکه دارو از طریق قانونی وارد یا تولید شده است و آیا این دارو به دست مصرف کننده اصلی می‌رسد یا نمی‌رسد. دلیل عمده تفاوت نرخ ارز در ایران با خارج از کشور همین است، دارو با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی تولید و وارد می‌شود و تفاوت قیمت در کشور‌های همجوار زیاد است یکی دیگر از مشکلات ممکن است این باشد که دارو توسط افراد سودجو از کشور خارج شود که سود زیادی برای آن‌ها دارد و یک نوع قاچاق به شمار می‌رود. از این رو باید مطمئن شویم این دارو به دست بیمار می‌رسد نه اینکه سودجویانی که توسط جعل نسخ یا کار‌های دیگر این دارو‌ها را از داروخانه‌ها تحویل می‌گیرند و به خارج از کشور صادر می‌کنند.

وی افزود: جلساتی با همکاران بیمه برگزار شده و نامه نگاری با سازمان غذا و دارو و همکاران بیمه گر داشته ایم در این باره سیستم جدیدی طراحی شده است که جا افتادن آن زمان می‌برد و در این مدت درصددیم تعداد کمتری اقلام دارو ارائه تا مشکلات سیستم حل شود. به خصوص با توجه ۱۵۰۰ نسخه در روز اگر یک ساعت سیستم بیمه قطع شود، با ازدحام شدید بیمار مواجه می‌شویم و این شرایط در سایر موارد، چون زمانی که بارکد خوانده می‌شود یا وقتی بیمار از خرید دارو انصراف می‌شود و این دارو تا مدت‌ها قابل تحویل نیست تا کدی که قفل شده، باز شود، وجود دارد.

مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر عنوان کرد: به هر حال گرفتاری‌های زیادی وجود دارد به خصوص در مورد دارو‌هایی که کم هستند و متقاضی خاص دارد، زمانی که بلاک می‌شود بیماران ناراضی می‌شوند و اظهار ناراحتی می‌کنند، این تفاوت زمان هم کم نیست یعنی بیماری که نیاز به کد اصالت دارو دارد، ۴۵ دقیقه تا یک ساعت باید صبر کند. این افراد بیمار هستند و تحمل آن‌ها در انتظار کم است و نمی‌توانند مطل شوند. با رایزنی‌های انجام شده، قرار شد به داروخانه‌های پرازدحام یک کانال جداگانه‌ای از طریق شبکه اینترنت اختصاص داده شود تا معطلی زمانی که همکاران به دلیل پایین آمدن سرعت یا قطع شدن سیستم، دچار آن می‌شوند، حل شود.

وی در پاسخ به سوالاتی در مورد راه اندازی شعب بیشتر نیز مطرح کرد: داروخانه‌های هلال احمر مورد اطمینان و امین مردم است، منتها سیاست کلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به سمت خصوصی سازی است و بنابراین دولت و سازمان غذا و دارو علاقه‌ای به اینکه مجوز‌های جدیدی بابت داروخانه‌های هلال احمر بدهد؛ ندارد، برخی از نمایندگان مجلس اخیرا اعلام کردند در تهران شعب دیگری افتتاح شود، ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم در غرب و یا جنوب تهران نیز شعبی تاسیس شود، اما سازمان غذا و دارو باید مجوز لازم را بدهد.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر