کشف آثار دوره سلجوقی در مسجد جامع نطنز

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز از کشف تزئینات گچ‌بری و مهره‌کوبی دوره سلجوقیان در بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی و مسجد جامع نطنز خبر داد.

کشف آثار دوره سلجوقی در مسجد جامع نطنز به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز گفت: در سال 1395 لایه‌برداری از بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی در دستور کار اداره میراث فرهنگی نطنز قرار گرفت و این طرح در شورای تزیینات اداره کل فرهنگی میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان مورد بررسی و مقرر شد در 4 نقطه از بقعه لایه‌برداری به ابعاد 30*30 انجام تا مشخص شود در لایه زیرین چه اتفاقی افتاده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز افزود: در لایه‌برداری اولیه در طراز 2 متر ارتفاع از سطح زمین به هیچ‌چیز جدیدی دست پیدا نکردیم و تصمیم بر این گرفته شد که طراز را به 1.5 متر ارتفاع از سطح زمین برسانیم.

وی بیان کرد: در این طراز به تزئینات گچ‌بری و مهره‌کوبی در لابه‌لای آجرها برخوردیم که مشخص شد در دوره سلجوقی یا ما قبل آن‌ یک اثر تاریخی وجود داشته که در دوره ایلخانی بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی را روی آن ساخته‌اند.

یزدانمهر بابیان اینکه این موضوع نیازمند تحقیقات و کاوش ویژه‌ای است، اذعان کرد: آن چیزی که از تزئینات وابسته به معماری وجود دارد که این است که در دوره قبل از ایلخانی در این مکان بنایی وجود داشته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز گفت: نکته قابل‌توجه در این مجموعه تاریخی این است که وقتی ما روبروی مسجد جامع می‌ایستیم در دوره آل‌بویه یعنی قرن چهارم هجری در زمان احداث مسجد جامع در سمت چپ هم احتمالاً بنایی وجود داشته است.

وی در پایان تأکید کرد: از نظر معماری نمی‌شود از راهرو میان مسجد در یک سمت بنا باشد و سمت دیگر چیزی نباشد و چون در آن زمان قرینه‌سازی وجود داشته است؛ قطعا قرینه‌ای بین سمت چپ و راست وجود داشته که حدس ما را در این زمینه تقویت می‌کند که البته با کاوش دقیق و کارشناسی در آینده مشخص خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

کشف آثار دوران سلجوقی در نطنز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.