دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جای نقد کارشناسانه مد و لباس در رسانه‌ها خالی است

حمید قبادی گفت:موضوع مد و لباس باید بیش از پیش به صورت کارشناسانه بررسی شود چراکه هم اکنون جای نقد در رسانه ها خالی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته‌ گذشته در یکی از برنامه های تلویزیون شرکت کرد که انتقادات فراوانی به عملکرد این کارگروه شد.

قبادی در صحبت‌ها و موقعیت‌های مختلف به اهمیت رسانه در موضوع مد و لباس کشور اشاره کرده است از این رو خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ انتقاد رسانه‌ها نسبت به کارگروه مد و لباس، عملکرد قبادی و اهمیت موضوع روزنامه نگاری مد (فشن ژورنالیسم) با این فعال عرصه‌ مد و لباس گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.

جای نقد کارشناسانه مد و لباس در رسانه‌ها خالی است

قبادی با اشاره به اهمیت رسانه در جهان نوین گفت: معتقدم که ارتباط با رسانه یک فرصت جدی است چرا که نقد کمک می‌کند موضوع مد نظر ما یعنی مد و لباس بیش از گذشته دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رسانه یک رکن فعالیت‌های مد و لباس است، گفت: برآورد من این است که بخش اعظمی از موفقیت‌های نسبی حوزه مد و لباس به همت رسانه‌ها برمی گردد از این رو ساماندهی مد و لباس از رسانه‌ها استقبال می کند و ارتباط تشکیلاتی و استراتژیکی با رسانه‌ها دارد.

جای نقد کارشناسانه مد و لباس در رسانه‌ها خالی است

قبادی با بیان اینکه کارگروه با اقداماتی که پیش رو دارد و با رویداد‌های تخصصی مانند جشنواره مد و رسانه، می تواند میان دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کند،گفت: مگر ما می‌توانیم به رسانه توجه نکنیم با این پیش فرض که معتقدیم، دیده شدن‌ منوط به رسانه است. با وجود این صحبت‌ها معتقدم که از نگاه کارشناسان، نقد جدی به رسانه‌ها و موضوع روزنامه نگاری مُد وارد است چرا که جای خالی نقد به مد و لباس در رسانه ها احساس می شود.

 دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ما در حوزه مد و لباس به بررسی‌های دقیق تر نیاز داریم،گفت: یکی از دلایل این اتفاق، نو پا بودن موضوع کارگروه مد و لباس و ارتباط آن با رسانه است. مد و لباس برنامه‌ ۱۰ ساله دارد و هنوز میان رسانه‌ها جا نیفتاده است.


بیشتر بخوانید: بی دقتی در طراحی لباس بچه ها بیداد می کند 


وی در ادامه به موضوع تبلیغات رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: کارگروه مد و لباس اصلا نگاه تبلیغاتی در فعالیت رسانه‌ای ندارد و ما موضوع شخصی نداریم که از رسانه‌ها برای تبلیغات استفاده کنیم. مد و لباس یک قانون، مسئله، چالش و نیاز جدی جامعه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت:رسانه به عموم مردم تعلق دارد و اگر بحثی در حوزه‌ رسانه و روزنامه نگاری مُد مطرح می‌کنیم، در چارچوب اشاره شده است. رسانه کارکرد‌های مختلفی مانند، گفتگو، گزارش، خبر و ... دارند. همه این‌ کارکرد‌ها باید در طبقه بندی خاصی در زمان و موضوع مشخص به اجرا در آید. هر چقدر ما به این موضوعات حرفه‌ای نگاه کنیم، به پیشرفت مد و لباس کمک می‌کنیم و اگر با این نگاه به رسانه جلو برویم حتما شاهد نقد های حرفه‌ای خواهیم بود.

جای نقد کارشناسانه مد و لباس در رسانه‌ها خالی است

قبادی در ادامه عملکرد رسانه‌ ملی در حوزه‌ مد و لباس را خوب ارزیابی کرد و گفت: معتقدم که رسانه ملی در حوزه‌ مد و لباس به خوبی کار کرده است. گرچه می شود بیش از این در رسانه‌ ملی موضوع مد و لباس را بررسی کنیم حتی می‌ توانیم حضور جدی تری در حوزه‌ برنامه سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در طراحی یا آموزش استفاده از لباس در رسانه ها مشکل اساسی وجود دارد، گفت: این موضوع فردی نیست. ما می‌دانیم در فصول مختلف باید چه لباسی بپوشیم، اما ارتباط بصری و کیفی که می‌تواند در لباس مورد توجه قرار بگیرد، هیچگاه دغدغه‌ اصلی ما نبوده است. بسیاری از مشکلات بد پوشیِ ما به دلیل ضعف در ارتباط بصری و کیفی لباس است. خیلی از اوقات مردم آگاهی کافی از این موضوع را ندارند.

قبادی در پایان گفت: ممکن است در فصلی مانند تابستان، لباسی بپوشیم که ظاهرش مناسب است، اما وقتی از آن استفاده می‌کنیم، متوجه اثرات منفی آن بر روی زیست انسان می‌شویم. این موضوعات و آگاهی از چگونگی پوشش، مستلزم آموزش است. ما باید ابعاد پوشش را به عنوان یک مسئله ملی بررسی کنیم، نه مسئله‌ فانتزی؛ ما وقتی شعار جشنواره‌ مد و لباس کودک و نوجوان را «از کودکی خوب بپوشیم»، انتخاب می‌کنیم، یعنی این که مد و لباس پیش از این که در شکل مورد توجه باشد، در اندیشه انسان اهمیت دارد. بنابراین مد و لباس موضوعی است که ابعاد گوناگون دارد و این ابعاد باید در رسانه‌ها به عنوان یک مسئله‌ مهم اجتماعی مطرح شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مد روز ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.