رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور مطرح کرد؛

آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی کشور / مدرک داشتن شرط لازم برای اشتغالزایی نیست

حقیقی گفت: درحال حاضر آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوره در بحث کارآفرینی کشور هستند.

آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی کشور / مدرک داشتن شرط لازم برای اشتغالزایی نیستبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا حقیقی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران گفت: بعضی مهارت‌ها عمومی هستند  مانند توانایی تصمیم‌گیری، حل مسأله، تفکر خلاق، رابطه مؤثر با دیگران، کنترل استرس و نظایر آن در زندگی روزمره به کار می‌آیند، اما برخی دیگر مربوط به یک شغل خاص هستند.

وی افزود: مهارت‌های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارآیی آنان را در انجام آن‌ها افزایش می‌دهند.

حقیقی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) که بار‌ها در آن به مقوله آموزش‌های مهارتی تاکید شده گفت: سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید مصرف متناسب با نقش آن‌ها در ایجاد ارزش، به ویژه افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه از جمله منویات معظم له در راستای توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه اشتغال و کارآفرینی، گذراندن دوره‌های مهارتی یک باید نیست و چرا بسیاری از جوانان ما به انگیزه اخذ مدرک و نه فراگیری مهارت وارد دوره‌های متوسطه و عالی مهارتی می‌شوند گفت: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، اکثر جوانان و افراد جویای کار بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارت‌ها در حد تکنسینی برای ورود آن‌ها به بازار کار کافیست.

وی افزود: بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه‌های شغلی مختلف قرار دارند، موظفند برای به روز رسانی دانش حرفه‌ای خود و یا ارتقاء شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت مبادرت کنند. بدون شک آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست و راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزش‌های مهارتی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای است.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: در کشور ما شرط لازم و کافی برای احراز یک شغل، داشتن مدرک تحصیلی یا دانشگاهی مرتبط است. اما در نظام صلاحیت حرفه‌ای داشتن مدرک شرط لازم، ولی برای احراز شغل کافی نیست؛ اخذ مدارک تحصیلی دانشگاهی نشان دهنده اطلاعات کلی افراد در حوزه‌های مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی و ... است.

حقیقی با عنوان اینکه ما برای یک شغل خاص، علاوه بر این، باید مهارت‌های ویژه‌ای را هم کسب کنیم اظهار کرد: بعضی از آن‌ها در بدو کار مورد نیازند و برخی برای ارتقاء پس از اشتغال تمامی این موارد در نظام صلاحیت حرفه‌ای از کارگر ساده گرفته تا بالاترین پست‌های اجرایی مملکتی پیش بینی شده است.

قانونگذاران برای ارتقاء کیفیت  نگاهی ویژه به آموزش‌های عالی مهارتی داشته باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح کرد: نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت موردنیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی موردنیاز است. به نظر می‌رسد مراجع قانونگذار می‌بایست برای ارتقاء کیفیت و کارآیی نیروی انسانی شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی و عمومی نگاهی ویژه به آموزش‌های عالی مهارتی داشته باشند، موضوعی که به اندازه کافی برای آن قانون، مصوبه، سازمان و نیرو داریم و تنها یک هم گرایی و عزم ملی برای عملیاتی شدن آن موردنیاز است.

وی تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار دارد و نگاه شان به مقوله آموزش به صورت سرمایه گذاری است و این توجه و اهمیت را می‌شود در مسابقات سالیانه جهانی مهارت بصورت عینی مشاهده کرد. در کشور‌هایی مانند آلمان، روسیه، کره و ژاپن شاهد هستیم که چه اهمیتی به مبحث مهارت آموزی داده می‌شود و با حساسیت زیادی وارد این حوزه شده و به آن توجه دارند؛ همه‌ی این تلاش‌ها نشانگر آن است که این موضوع در جامعه برای پیشرفت و توسعه‌ی منابع انسانی چه اهمیتی داشته و نقش موثری در ارتقاء، بهره وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی کشور‌ها خواهد داشت.

وی گفت:خوشبختانه در سال‌های اخیر این موضوع در کشور ما هم مورد توجه قرارگرفته و با توجه به تحریم‌های مختلف در طول این سال‌ها و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه‌ی شفابخش برای برون رفت از این بحران‌ها توسط مقام معظم رهبری ارائه شده و بار‌ها در فرمایشات ایشان به بحث مهارت آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالش‌های موجود در کشورمان تاکید شده است.

حقیقی با اشاره به شرایط فعلی بازارکار،ساختار جمعیتی و نبود تکاپوی فرصت های شغلی و ... اظهار کرد:این مسائل به ما نشان می دهد که دارای چه شرایطی هستیم و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ما شده است و مسلماً آسیب های مختلف فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی زیادی با خود به همراه خواهد داشت و حل این چالش یعنی بیکاری هم می طلبد که مجموعه سیاست های موثر در کنار هم قرار بگیرد و اعمال شود تا به این مشکل کمک نماید.

رئیس دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور تهران بیان کرد:از خصیصه های مهم آموزش های فنی و حرفه ای بحث کارآفرینی آن است تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار از یک سو و همچنین ایجاد فرصت شغلی با آموزش های ارائه شده از سویی دیگر باعث ایجاد خلاقیت و درنتیجه شغل برای افراد خواهد شد.آموزش های فنی و حرفه ای در بخش های خدمات ،فرهنگ،هنرو کشاورزی ارائه می شود و بااستانداردهای بین المللی نیز همراه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.