باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

معادله‌ای چند مجهولی به نام رتبه بندی فرهنگیان/ اجرای طرح به سال ۹۸ می‌رسد؟

اجرای رتبه بندی فرهنگیان با گذشت زمانی طولانی از مطرح شدن طرح هنوز به نتیجه نرسیده است و در پیچ و خم تامین زیرساخت هاست.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاز مقدماتی طرح رتبه بندی فرهنگیان ۲۵ شهریور۹۴ از سوی علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد و از آن سال تاکنون برنامه‌ها و اظهار نظر‌های مختلفی درباره اجرای طرح وجود دارد و بنابر اظهارات بطحایی در نخستین روز‌های فعالیتش به عنوان وزیرآموزش و پرورش بنا بر این بود تا در سال ۹۷ اجرای کامل این طرح محقق شود، اما این امر میسر نشد تا اینکه نیمه شهریور امسال لایحه طرح تکمیلی رتبه بندی معلمان به دولت ارسال شد و بعد از گذشت مدتی هنوز لایحه رتبه بندی در کمیسیون‌های مختلف دولت بررسی می‌شود و فقط در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است.

در این میان لایحه بودجه ۹۸ دولت به مجلس ارسال شده و در حال بررسی است، اما هنوز خبری از تصویب قانون رتبه بندی فرهنگیان نیست و آموزش و پرورشی‌ها فعلا ردیفی ۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح رتبه بندی در نظر گرفته اند تا افزایش اعتبار و سازوکار اجرا بعد از تصویب قانون رتبه بندی روشن شود.

معادله چند مجهولی به نام رتبه بندی فرهنگیان/ اجرای طرح به سال ۹۸ می‌رسد؟

بهارستانی در انتظار پاسخ  چگونگی اجرای طرح رتبه بندی

مسیر پر پیچ و خم اجرای طرح رتبه بندی و ابهام در فرآیند اجرا یکی از  چالش های اصلی آموزش و پرورش و محل سوال بهارستانی ها از وزیر آموزش و پرورش شده است و روز گذشته بحایی در پاسخ به سوال نمایندگان  اظهار کرد: امیدواریم لایحه نظام رتبه بندی معلمان طی ۳ هفته آینده به مجلس تقدیم شود تا بعد از بررسی لایحه بودجه، مورد بررسی قرار بگیرد و بتوانیم از آغاز سال ۹۸ آماده اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در میان فرهنگیان باشیم.

این اظهارات بطحایی در حالی مطرح می شود که برخی نمایندگان مجلس تحقق این امر را برای سال ۹۸ چندان عملیاتی نمی دانند؛ در این همین راستا جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مدت هاست درباره اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان صحبت می‌شود و فرهنگیان منتظر اجرای آن هستند، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: در ماده ۶۳ قانون ششم توسعه آموزش و پرورش را موظف کردیم لایحه رتبه بندی را به مجلس آورد که البته از زمان تصویب این قانون تا کنون هنوز این امر محقق نشده و گفته می‌شود طرح در کمیسیون‌های دولت است.

معادله چند مجهولی به نام رتبه بندی فرهنگیان/ اجرای طرح به سال ۹۸ می‌رسد؟

منابع درآمدی کفاف اجرای طرح رتبه بندی را می‌دهد؟

یکی از علل استبال فرهنگیان از اجرای طرح رتبه بندی کمک این طرح به شایسته سالاری و در کنار آن  بهبود روند معیشتی متناسب با توانمندی افراد است؛ موضوعی که تاکنون در آموزش و پروش چندان پررنگ نبوده است و حالا جای اجرای صحیح طرحی بااین اهداف به شدت خالی است و قرار است این خلا با اجرای رتبه بندی پر شود که در این مورد تامین اعتبار لازم برای اجرا هم ضرورت می ‌یابد.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه بندی اظهار کرد: رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت عملکرد آن‌ها انجام می‌شود و هدف اصلی افزایش حقوق نیست؛ هرچند این طرح به افزایش حقوق هم منجر می‌شود.

وی بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح رتبه‌بندی ۱۱ هزار میلیارد تومان است، اما نباید فراموش کنیم که سال ۹۴ یک مرتبه اعتبار لازم برای این طرح تخصیص یافته است و ۷ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم که از سال ۹۴ تاکنون معلمانی که سابقه بالای ۵ سال دارند، تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند.

پیشتر هم الهیار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود که باید دید در شکل نهایی بودجه ‌بندی به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و بر این مبنا عمل کنیم؛ اکنون به وظیفه قانونی خود عمل کردیم و ردیفی مستقل با اعتبار مشخص در قانون پیش بینی کردیم که وقتی برای اجرا کار را دنبال می‌کنیم مشکلی نداشته باشیم.

با وجود  تعیین ردیف اعتباری ویژه طرح رتبه بندی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده و این اعتبار در جدول ۲۱ آمده است که تامین اعتبار منوط به فروش ۱۵۰۰ بشکه نفت است و با توجه به شرایط تحریم‌ها تحقق این امر چندان مورد توجه نیست.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا قانون رتبه‌بندی تصویب نشود هیچ موضوعی درباره طرح قطعی نیست، گفت: دولت اراده‌ای برای اجرای طرح رتبه بندی ندارد و تا تصویب نشدن آن نمی‌توان اعتبار مورد نیاز را تخمین زد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: با توجه به منابع درآمدی در نظر گرفته شده  به نظر می رسد اجرایی شدن رتبه بندی برای مهر ۹۸ محقق نمی‌شود و حتی ممکن است این ردیف با توجه به استقرار در جدول ۲۱ که ردیف دائمی نیست، در بررسی های بودجه حذف شود.

معادله چند مجهولی به نام رتبه بندی فرهنگیان/ اجرای طرح به سال ۹۸ می‌رسد؟

حرف تا عمل دولت برای  اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان

علی رغم اظهارات آموزش و پرورشی‌ها مبنی بر پیگیری اجرای طرح رتبه بندی اما  اجرای این طرح مسیر طولانی را در پیش گرفته است و هنوز معلوم نیست کی به مقصد می رسد  و  براساس لایحه پیشنهادی؛ از زمان تصویب طرح در مجلس دولت سه ماه فرصت دارد تا شیوه نامه اجرایی را در هیئت وزیران تصویب کند اما با وجودی که بیش از این زمان سپری شده است هنوز طرح از دولت به مجلس نیامده و اندر خم بررسی است که مهر تائیدی بر نبود عزمی جدی برای اجرای طرح رتبه بندی است.

اما وزیر آموزش وپرورش درباره اجرای طرح گفته بود که کلیات این لایحه طی یک جلسه با حضور رئیس جمهور بررسی شد و بر اساس قانون برنامه ششم دولت خود را مکلف به ارائه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌داند؛ بنابراین  این لایحه قبل از آغاز سال ۹۸ به مجلس ارائه خواهد شد.

پاسکاری طرح بین دولت  و مجلس برای اجرا هنوز به نتیجه نرسیده است و معلمان چند سالی است منتظر اجرای رتبه بندی هستند؛  مطالبه این طرح  از وزرای وقت آموزش و پرورش و دولت  راه به جایی نمی برد  و مسیر گمشده اجرا نمایان نشده است؛ حال  باید دید آیا این روند تا سال ۹۸  تغییر می‌کند یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
متاسفم یک معلم به جای اینکه به فکر تعلیم و تربیت باشه هم وغمش اینه کی حقوقش زیاد بشه ازخجالت خانواده بیرون بیاد جسمش تو کلاسه اما فکر وروحش درگیر مسائل اقتصادی .توهرکشوری آموزش و پرورش رکن اصلی جامعه است اگر معلمان یک جامعه به علت مشکلات اقتصادی روحشان مریض شود فاتحه نسلی که زیر دست آنها قرار دارند خوانده است .مردم باچه اطمینانی فرزندان عزیزشان را به این قشر محترم بسپارند.اگه حقوقشان زیاد نمی شود پس امکانات رفاهی بیشتری برای آنها فراهم کنید .سعی کنید آنها باروحیه بالایی به شغل شریف خویش ادامه دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بسیاری از معلمان سر منشا بسیاری از مشکلات هستند . اصلا وقت برای مطالعه اختصاص نمیدن درس دادن بلد نیستن و فقط به دانش آموزان و خانواده آنها فشار میارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
شما بفرما تو هر زمینه ای که بلدی یه ۶ ساعت تدریس کن بعد نظر بده
-
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
در کاری که تخصص نداری نظر نده .
Iran (Islamic Republic of)
بویراحمد
۱۳:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اینها با این حرفا دارن سر معلما کلاه می زارن
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۱:۴۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
طرح سر کاری که ۸ سال است بر سر معلمان کوبیده شده حقوق فرهنگیان از دیگر کارمندان دولت شده اند . طوری شده که حقوق کارمندان دیگر ۲و۳ برابر معلم شده. تاکی . طرح ۸ سال پیش اگر اجرایی شود هم دیگر کار ساز نیست.
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۱:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اعتبار معلم فرهنگی یعنی اعتبار یک کشور .اعتبار دبیر ۱۵ سال سابقه با ضمانت ۱۸۶۰۰ هزار تومان تمام میشود البته دو فرهنگی.
تمامی گرانیها زیر سایه اموزش و پرورشه.مثلا صایعات جعبه میوه هر کیلو ۸۰۰ تومان بود اردیبهشت امسال.چی شد رفت تا۲۵۰۰ تومان.
بنظر من اموزش غلطه.اسراف زیاده بازم بخاطر اموزش غلطه .هزینه اموزش هر دانش اموز ایرانی را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم خیلی چیزها معلوم میشه.چرا نمیخواهند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۰:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
کی فرهنگیان از این طرح استقبال کردند این طرح فریبی برای اضافه کردن ساعات کاری فرهنگیان ورفع کمبود نیرو است معلمان در همین شرایط خواهان معیشت بهتر هستند نه با 6 ساعت کار بیشتر که مسلما د ر آینده این 6 ساعت به کار معمولی وساعت عادی کار تبدیل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
متاسفیم که برای متولیان امر تعلیم و تربیت هر روز یه جور بازی در می آرند ما نمیگیم حقوقمون اضافه بشه ولی دوست داریم یکبار هم شده از وزرا و نمایندگان بشنویم و ببینیم که در این شرایط اقتصادی می خوان که حقوقشون کم بشه و شرایط فرهنگیان و پرستاران را درک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
معلمان دررفاه هستن بیچاره پرستاران نه تعطیلی نه مزایا نه بن خریدکالا...
Canada
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
به نظر شما با حقوق 1.4 میلیون تومانی و کلی خرج کرایه خونه و قبض آب و برق و گاز و تلفن ، مخارج رفت و آمد به محل کار و ... چیزی برای خرج زندگی در حد حتی فقط خوردن نون خالی میمونه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
م.
۰۹:۱۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
با سلام و ادب.متاسفانه عزم جدی برای تحقق این امر و نظام رتبه بندی وجود ندارد.حقوق معلم بسیار اسفناک است و بنده با مدرک دکتری تخصصی phdو بیش از ۲۸ سال سابقه کار کمتر از ۳۲۰۰۰۰۰حقوق و مزایا و ....میگیرم که با کسر مالیات و بیمه و ...این مهم به ۲۴۰۰۰۰۰میرسه.حاضریم کارت حقوقیمونو با دوستان وزارت بهداشت هم رتبه با کمال میل جابجا کنیم.
-
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
شما که کارانه تان اندازه حقوق یک معلم است ودر ضمن کی به معلمان بن کالا داده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
یکی از بستگان ما پرستار.واقعا دارم تفاوت درامد رو عینا میبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
البته حق دارید!

من شاگرد اول نباید معلم میشدم
اگه شبانه ای
آزادی
ویا .....
خونده بودم الان غرق در پول و مادیات بودم

لطفا هیس!

همه هم را می شناسیم
آیا اینست سپاس از ولی نعمتانمان؟!

من که خاک زیر پای تعلیم دهندگانم هستم