رای الیوم: ائتلاف سعودی در برابر مقاومت ملت یمن دوام نخواهد آورد

روزنامه رأی الیوم در مطلبی نوشت خسارات و تلفاتی که ائتلاف متجاوز سعودی متحمل شد حکایت از آن دارد که در برابر مقاومت ملت یمن دوام نخواهد آورد و به زودی شکستش را اعلام می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی نوشت: عربستان سعودی و آمریکا چهار سال پیش با مشارکت ۱۷ کشور ائتلافی علیه یمن تشکیل دادند و پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ که منجر به سرنگونی مهمترین مزدوران سعودی شد، با یمن وارد جنگ شدند. سپس رژیم سعودی با خروج از چارچوبی که قبلاً تعریف شده بود تشکیلات نظامی متفاوت چند ملیتی ایجاد کرد. ده‌ها هزار مزدور از کشور‌های مختلف و از جمله مزدوران داخلی و همچنین عناصری از القاعده و داعش به خدمت گرفته شدند.

رژیم سعودی طی سال‌های جنگ در یمن مبالغ هنگفتی هزینه کرده است. بر اساس گزارش موسسه مطالعات خاور نزدیک، مبلغی که به صورت مستقیم برای جنگ هزینه شد، شش میلیارد دلار در ماه است. بر این اساس، رژیم سعودی طی ۴۵ ماه جنگ در یمن مبلغی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار هزینه کرده و این در حالی است که هنوز نتوانسته است یمن را به زانو دربیاورد.

ارتش یمن و کمیته‌های مقاومت مردمی این کشور در سال ۲۰۱۸ توانستند با ائتلاف سعودی مقابله کنند و ائتلاف متجاوزان بیش از ۲۵۰۰ هواپیما و شناور جنگی و قایق و خودروی زرهی و نظامی را که اکثراً ساخت آمریکا بودند، از دست دادند. متجاوزان همچنین هزاران نفر تلفات داشتند، در حالی که هیچ پیشرفت قابل توجهی بر روی زمین به دست نیاورند.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمنی، گفته است یگان‌های ضد زرهی ۶۹۴ زره پوش و خودرو از جمله ۳۱۰ دستگاه خودروی حامل مهمات و مزدوران و ۲۸۰ زره پوش و یک بالگرد آپاچی را منهدم کرده‌اند.

نیروی دریایی یمن طی یک سال گذشته شش عملیات اجرا کرده است و از جمله ناو الدمام و چند کشتی جنگی امارات و اسکله المخاء و اسکله گارد مرزی سعودی در جیزان را هدف قرار داده است. ۴۲ فروند هواپیمای جنگی و جاسوسی ائتلاف متجاوزان سرنگون شده است. واحد مهندسی ارتش یمن توانسته است ۱۳۲۰ عملیات اجرا کند و ۱۶۱۸ خودروی حامل نظامیان را منهدم کند. در ۷۱۴۸ عملیات تک‌تیراندازی در جبهه‌های مختلف ۲۹۲ نظامی سعودی اعم از سربازان و افسران سعودی در جبهه‌های نجران و جیزان و عسیر و ۴۸ نظامی سودانی در جبهه‌های مختلف هدف قرار گرفته‌اند.

یگان موشکی یمن ۱۳۱ فروند موشک بالستیک شلیک کرده است که ۹۸ فروند به سمت کشور‌های عضو ائتلاف و مابقی سهم مزدوران داخلی آن‌ها بوده است. نیروی هوایی نیز با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین ۳۸ عملیات علیه نیرو‌های ائتلاف و مزدورانشان در داخل اجرا کرد و تاسیسات و تجمعات نظامی خارج از یمن به ویژه در عربستان و امارات را هدف قرار داده است. تعداد عملیات یگان توپخانه یمن طی یک سال به استثنای دسامبر گذشته ۱۹۱۱ مورد بوده است.

در حوزه توسعه توانمندی‌های رزمی یمن می‌توان به معرفی پهپاد صماد ۲ و سامانه صماد ۳ اشاره کرد که ۱۸ ژوئیه گذشته در هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی دبی از آن استفاده شد. این فرودگاه مجدداً پس از این عملیات دوبار هدف قرار گرفت.

طی سال گذشته میلادی یگان موشکی یمن سامانه موشکی تازه‌ای ساخت و در جنگ از آن استفاده کرد. این نیرو‌ها ذخایر کافی از سامانه‌های موشکی بالستیک در اختیار دارد تا در آینده بتواند روند جنگ را تغییر دهد. در صورت ادامه تجاوزگری علیه یمن طی سال جدید میلادی یمن سامانه‌های موشکی تازه‌ای را به خدمت خواهد گرفت.

در انتهای این مطلب آمده است: خسارات و تلفاتی که ائتلاف تحت رهبری سعودی طی سال ۲۰۱۸ متحمل شده است حکایت از آن دارد که در برابر مقاومت ملت یمن دوام نخواهد آورد و دیگر این پرسش مطرح نیست که محمد بن سلمان چه وقت جشن پیروزی در یمن را برگزار خواهد کرد بلکه این پرسش مطرح است که چه وقت شکست وی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار