جعفری گفت: پوشش و حجاب یکی از شعائر الهی است که باید از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

قاسم جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت عفاف و حجاب اظهار کرد: پوشش و حجاب از جنبه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد؛ یک جنبه آن شرعی است که با مراجعه به آیات، روایات و سیره معصومین مشاهده می‌شود؛ پوشش جزو مواردی است که اسلام بر آن تاکید داشته و برای آن حکم دارد.

وی افزود: رعایت پوشش مربوط به همه افراد است و زن و مرد ندارد البته ممکن است این مسئله درباره خانم‌ها بیشتر تاکید شده باشد که دلایل آن کاملا روشن بوده و با مراجعه به ادله شرعی و اربعه که مستند احکام است، به این نتیجه می‌رسیم که حجاب به لحاظ شرعی امری لازم است.

حجاب؛ نمادی از شعائر دینی/ سابقه طولانی حجاب در ایران

جعفری گفت: در بررسی حجاب از نگاه جامعه شناختی، با توجه به آسیب‌های اجتماعی که تهدید کننده یک جامعه است، اگر به دنبال کم شدن آسیب‌ها و سلامت روحی و روانی جامعه هستیم باید به پوشش توجه جدی شود.

 آزادی با رهایی اشتباه گرفته شده است!

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: ممکن است برخی از افراد اظهار کنند که حجاب در مقوله آزادی است و افراد خودشان باید درباره کار‌های خود تصمیم بگیرند؛ خانم هانا آرنت نویسنده مشهور آلمانی در کتاب انقلاب خود می‌گوید بعضی‌ها آزادی را با رهایی اشتباه گرفته‌اند، آزادی در متن خود عقلانیت و نوعی کنترل درونی و بیرونی را دارد، اما رهایی یعنی بی قید و بندی و اینکه هیچ مانع و خط قرمزی وجود ندارد، خیلی‌ها در رفتار خود به جای استدلال کردن بر عقیده خود یعنی رعایت نکردن حجاب پافشاری می‌کنند.


بیشتر بخوانید: حجاب چه تاثیراتی بر روح و روان دارد؟


وی گفت: در این بین تجربه غرب هم به ما نشان می‌دهد اگر به سلامت اجتماعی فکر می‌کنیم پوشش امری ضروری و لازم است؛ البته ممکن است برخی افراد ۲ شبهه را ایجاد کنند؛ یکی از این شبهه‌ها این است که اصرار بر حجاب باعث ایجاد حرص بیشتر شده و اگر افراد رها شوند ممکن است این اتفاق نیفتد، در صورتی که در جوامعی که اصرار بر حجاب را رها کرده اند آیا اتفاقی مثبت افتاده و یا شرایط بدتر شده است؟

مراتب اصلاح جامعه

جعفری اظهار کرد: شبهه دومی که ممکن است ایجاد شود این است که ما به ظاهر بر پوشش اصرار داریم در حالی که در زیر پوست شهر اتفاقاتی دیگر می‌افتد؛ جواب این شبهه این است که اصلاح مراحل و مراتبی دارد و اگر ما در جایی نتوانیم باطن را کاملا اصلاح کنیم آیا باید ظاهر را هم رها کرد؟ حداقل این است که اگر ظاهر جامعه به سوی خوبی پیش رود لااقل افرادی که نمی‌خواهند وارد این ناهنجاری‌ها شوند مورد تعرض قرار نمی‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: در مقوله امر به معروف و نهی از منکر این امر ذکر شده است که اگر کسی بتواند کاری انجام دهد که درجاتی از یک امر حرام کم شود باید آن کار را انجام داده و آن را رها نکند.

وی گفت: وجود پوشش مناسب با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد دارای اهمیتی ویژه  است زیرا اکثر جمعیت را جوانان و دانشجویانی تشکیل می‌دهند که قوه غریزه که یکی از نعمت‌های خداست در وجود آن ها قرار داده شده، البته خدا به انسان عقل داده و دستور برای ارضا و کنترل آن داده شده است.

حجاب؛ نمادی از شعائر دینی/ سابقه طولانی حجاب در ایران

جعفری اظهار کرد: برای مراعات هنجار‌های اجتماعی ، حفظ سلامت روحی و روانی و پرهیز از ایجاد مقدماتی که می‌تواند ناهنجاری را در جامعه ایجاد کند، دانشگاه از مکان‌های دیگر اولاتر است.

نفوذ جریان‌های ضد فرهنگ در دانشگاه‌

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: به نظر می‌رسد آسیب‌های فراوانی در دانشگاه‌ها وجود دارد و دلیل آن سیاست‌های متناقض، نفوذ جریان‌های ضد فرهنگ  و تقویت احساسات جوانان است و بیش‌ترین آسیبی که به دانشجویان وارد می‌شود به این دلیل است که عبارات آزادی و آزادی خواهی برای دانشجویان بسیار زیبا و ایده آل است.


بیشتر بخوانید: ضرورت مراقبت از عفاف و حجاب در محیط دانشگاه‌ها/ تعارضی بین علم و دین وجود ندارد/ تشریح طرح پژوهشی "شاخص‌های دانشگاه اسلامی"


وی افزود: به نظر می‌رسد تبلیغات فراوان به صورت سازماندهی شده صورت می‌گیرد تا پوشش که نمادی برای خیلی از شعائر دینی است کمرنگ شود؛ در حالی که ایرانیان از گذشته به نجابت معروف بودند و نجابت زنان ایرانی زبانزد بوده است. خشایار سوم که کاری شبیه کشف حجاب انجام داد از همسر خود خواست که  در  مراسم کشف حجاب شرکت کند اما همسر او از ملکه بودن انصراف داد و از خانه شاه بیرون رفت، اما پوشش عفاف و نجابت خود را کنار نگذاشت.

جعفری گفت: دانشجویان باید تاریخ ایران را مطالعه کرده تا با مفهوم عفاف و حجاب وچگونگی رعایت آن در گذشته اطلاع پیدا کنند.‌‌

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار