بر اساس اعلام بلومبرگ؛

راهبرد اوپک موفقیت‌آمیز خواهد بود

راهبرد اوپک در کاهش تولید نفت، حتی با وجود افت اخیر در قیمت‌ها، برای اعضای این سازمان موفقیت‌آمیز خواهد بود.

راهبرد اوپک موفقیت‌آمیز خواهد بودبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، با توجه به افت قیمت نفت در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی ممکن است به نظر برسد که راهبرد سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) برای تثبیت بازار نفت ناکام بوده است، اما در مهم‌ترین زمینه برای اعضای اوپک، یعنی درآمد‌های نفتی، این راهبرد موفقیت‌آمیز بوده است.

قیمت نفت اکنون به همان حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار در زمان آغاز توافق جهانی کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی بازگشته است، زیرا تولید بی‌سابقه نفت در آمریکا و ضعف تقاضای نفت، تلاش‌های اوپک را تا حدی خنثی می‌کنند. این سطح پایین‌تر از میزانی است که بیشتر اعضای اوپک برای تأمین بودجه خود به آن نیاز دارند.

براساس محاسبات بلومبرگ، ارزش اسمی تولید اوپک، بر اساس میانگین قیمت سبد نفتی اوپک، در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۳۳ درصد افزایش به ۸۲۶ میلیارد دلار رسید، زیرا کاهش تولید اوپک و متحدانش، میانگین قیمت نفت را بالا برد. البته رقم واقعی درآمد، براساس میزان نفت صادر شده و نه نفت تولید شده، کمتر از این مبلغ اسمی خواهد بود.

مشخص نیست که این موفقیت در سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه می‌یابد یا نه. قیمت‌ها در آغاز این سال پرنوسان بوده‌اند. اگر سقوط قیمت نفت ادامه یابد، ممکن است اوپک باز هم تولید خود را کاهش دهد. این احتمال نیز وجود دارد که همانند سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، اوپک دوباره با حداکثر ظرفیت به تولید نفت بپردازد.

با این همه، به نظر می‌رسد بهترین رویه برای اوپک، پیگیری روند کنونی است. حتی اگر قیمت‌ها از سطح کنونی بالاتر نروند و اوپک در همه سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش تولید خود را ادامه دهد، درآمد این سازمان بیش از دوره‌های پیشین خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوپک ، تولید نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار