کد خبر: ۶۷۸۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

رزمی گفت: دانشجویان رشته دندانپزشکی، حضور در مراکز درمانی را تجربه نمی‌کردند و توانمندی دانشجو، در فضایی دور از فضای نظارت شده زیر نظر استاد تجربه نمی‌شود.

حضور دانشجویان دکترای دندانپزشکی در عرصه و فیلد، اجرایی خواهد شدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رزمی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اظهار داشت: براساس بررسی‌ها، درصد زیادی از دانشکده‌های دندانپزشکی کشور به ویژه در اجرای درمان جامع که هدف آن ارتقای توانمندی‌های عملی دانشجویان است، به طور مناسب عمل نکرده‌اند و این واحد درسی همانند سایر واحد‌های درسی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه در بررسی‌های کیفی و عملکردی دانشجویان دندانپزشکی، موجب نگرانی می‌شد، این بود که دانشجویان این رشته، حضور در محیط و مراکز بهداشتی و درمانی را تجربه نمی‌کردند و توانمندی دانشجو، در فضایی دور از فضای نظارت شده زیر نظر استاد که باید همراه با استرس، نگرانی شخصی و تشخیص و طرح درمان ناشی از توانمندی علمی وی باشد، تجربه نمی‌شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به دغدغه‌های وزیر سابق بهداشت بر توانمندی فارغ التحصیلان رشته‌های گروه علوم پزشکی، گفت: دکتر هاشمی اصرار داشت که در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، بخشی از آموزش دانشجویان در جامعه و خارج از فضا‌های استاندارد آموزشی ارائه شود تا ارتباط و توانمندی‌های آن‌ها افزایش پیدا کند.

رزمی اظهار کرد: در نشستی که روز گذشته با حضور جمعی از صاحب‌نظرهای حوزه آموزش دندانپزشکی، معاونین چندین دانشکده دندانپزشکی، نمایندگانی از معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، بیمه‌ها و دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی برگزار شد، تصمیم گرفته شد موضوعات، نظرات و پیشنهادات این افراد در مورد پروتکل اجرایی آموزش در عرصه که در برنامه جدید آموزشی دندانپزشکی دیده شده را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش در عرصه و فیلد، باید موضوعات مختلفی را در نظر بگیریم، افزود: در این نشست، موضوعاتی مانند ایاب و ذهاب دانشجویان، فیلد‌ها و محیط‌های ارائه خدمات، همکاری معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، ارائه خدمات در خارج از شهر‌ها به ویژه در حاشیه شهر‌ها و مناطق روستایی و محروم، تمهیدات مالی، حقوقی، بیمه و نظارت بر دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: پروتکل آموزش در عرصه، ضمن اینکه ماهیت آموزشی دارد، رویکرد خدماتی نیز دارد و محیط‌های مورد نظر برای حضور دانشجویان در فیلد، عمدتا حاشیه شهرها، روستا‌ها و مناطق محروم هستند و هدف ما ارائه خدمات به افرادی است که از نظر توانایی مالی و دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی، در دریافت خدمات محروم هستند. مزیت این موضوع این است که دانشجویان علاوه بر اینکه با این مناطق و افراد آشنا می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند، توانمندی‌های علمی آن‌ها نیز تحت نظر سوپروایزرها، مربی‌ها، اساتید و ناظران، افزایش پیدا می‌کند.

رزمی درباره زمان اجرایی شدن پروتکل آموزش در عرصه برای دانشجویان دکترای دندانپزشکی گفت: برنامه آموزشی (کوریکولوم) سال ۹۷، ابلاغ شده است و امیدواریم که در سال تحصیلی ۹۸، این پروتکل را ابلاغ کنیم و سعی داریم که تا قبل از پایان سال، پروتکل آموزش در عرصه را نهایی کنیم و جزئیات آن روشن و مشخص شود تا در اجرا با مشکلی روبرو نشود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، تصریح کرد: وزیر سابق بهداشت، تاکیدی زیاد بر حضور دانشجویان دندانپزشکی در عرصه و محیط‌های ارائه خدمات در مناطق مختلف داشت و برای اینکه میزان مشارکت، رغبت و انگیزه همکاری دانشگاه‌ها و دانشجویان را افزایش دهیم، باید زمان حضور دانشجویان در عرصه و فیلد را جزیی از تعهدات پس از فارغ التحصیلی آن‌ها محاسبه کنیم و تصور می‌کنم که مسئولان وزارت بهداشت نیز با این پیشنهاد موافق باشند. البته باید ساز و کار‌های اجرایی آن را با نهاد‌های مربوطه مطرح کنیم، اما صاحب‌نظران این حوزه با اکثریت آرا موافق این هستند که حضور دانشجویان در عرصه، به عنوان بخشی از تعهدات آن‌ها در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

بررسی پروتکل آموزش در عرصه دانشجویان دندانپزشکی

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر