شریفی مقدم در گفت‌ و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

وجود تبعیض و بی عدالتی در پرداختی پرستاران/ فشار کاری زیاد و استرس بر پرستاران

دبیر کل خانه پرستاری ایران گفت: متأسفانه یکسری تبعیض و بی عدالتی در خصوص پرستاران در کشور انجام می‌شود.

وجود تبعیض و بی عدالتی در جایگاه و پرداختی پرستاران / برگزاری جشن روز پرستار و باقی ماندن مشکلات آن‌ها بی فایده است / فشار کاری زیاد و استرس بر روی پرستاران به دلیل کمبود نیرومحمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاری ایران در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پرستاران در صف مقدم مواجه با بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دارند و با فشار کاری بالا  و برخی تبعیض‌ها روبرو هستند.

وی ادامه داد: همه ساله با رسیدن روز پرستار سازمان‌های ذی‌ربط اقدام به برگزاری مراسم و جشن‌های مختلفی می‌کنند و پرستار نمونه کشور را انتخاب می‌کنند که من در اینجا باید بگویم که این‌گونه کارها هیچ دردی از پرستاران برطرف نکرده و مشکلات این قشر را رفع نخواهد کرد.

دبیر کل خانه پرستاری ایران تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت پرستاران در کشور مناسب نیست؛ گاهی اوقات آن‌ها مجبور هستند به دلیل کمبود کادر پرستاری ساعت‌های طولانی بر بالین بیماران بمانند و همین مسئله باعث خستگی و شکسته شدن زودرس و حتی افتادگی آن‌ها خواهد شد.

شریفی مقدم اظهار کرد: برگزاری جشن‌ها زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که  مشکلات این قشر از نظر حقوق و تعداد شیفت‌های کاری برطرف شود؛ متأسفانه امروزه فشار بی امان ناشی از کار پرستاران را بسیار خسته می‌کند و این مسئله تأثیر منفی در سلامت جامعه می‌گذارد.

وی افزود: اگر فشار کار پرستاران مقطعی باشد این مسئله قابل تحمل خواهد بود اما متأسفانه این فشار به دلیل کمبود نیرو دائمی است و همین مسئله باعث بروز مشکلات روحی و روانی و استرس‌های کاری بیش از حد می‌شود.

دبیر کل خانه پرستاری ایران با اشاره به اینکه متأسفانه پرستاران مورد تعرض کلامی و فیزیکی برخی از همراهان  بیماران قرار می‌گیرند، افزود: در نظام مدیریت سلامت نیروی انسانی و نگهداشت آن باید از اهمیتی بالا برخوردار باشد اما متأسفانه در حال حاضر از پرستاران حمایت کافی و مراقبت لازم از نظر روحی، معنوی و حتی معیشتی نمی‌شود.

شریفی‌ مقدم افزود: باید عوامل انگیزشی در بین کادر پرستاری افزایش پیدا کند و مسائلی مانند تبعیض و بی عدالتی در امور جایگاهی، مالی از  بین برود.

وی اضافه کرد: اگر پرستاری تنها ۵ دقیقه دیر در محل کارش حاضر شود از طرف چندین جا مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد در صورتی که سایر همکارانش مدت‌ها در سر کار حاضر  نشوند یا  تخلفی را انجام دهند کسی آن‌ها را تنبیه یا مورد مؤاخذه قرار نمی‌دهد.

دبیر کل خانه پرستاری ایران ادامه داد: متأسفانه امروز تبعیض در جایگاه پرستاران وجود دارد و از نظر میزان پرداختی و حتی نوع برخورد با این نیروی شریف و خادم متفاوت با سایر جامعه پزشکی است.

پیشنهاد بودجه دو هزار میلیاردی برای جذب پرستار و اجرای تعرفه گذاری

شریفی مقدم افزود: متاسفانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از حدود ۱۲ سال به دلیل وجود تبعیض‌ها و بی عدالتی‌ها اجرا نمی‌شود و سازمان نظام پرستاری نیز چندین بار در این خصوص به سازمان‌های ذیربط مکاتباتی در خصوص اختصاص بودجه کرده است.

وی گفت: امسال سازمان نظام پرستاری برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی را  پیشنهاد داده است تا این نیروی خادم و زحمتکش برای سال  آینده از نظر مالی با مشکل روبه رو نباشد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.