گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

برف و یخبندان پاییز ۹۵ فرصت مناسبی برای اشتغال و درآمد افراد روستایی در مازندران شد که دست در دست هم مردانه از زمهریر سرما گذشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  سوز و سرمای پاییز ۹۵ کمی عجیب  بود، باغداران مازندرانی مانند همیشه  دلگرم از نارنجی شدن مرکبات و رونق باغ هایشان سر بر بالشت گرم گذاشته بودند، اما سپیده که سر زد و از پنجره به حیاط خانه شان نگاه کردند همه جا سفید شده بود گویی ننه سرما زودتر از همیشه چادر سفیدش را بر زمین پهن کرده بود.

تحفه پاییزی آسمان برای باغداران مازندران خوشایند نبود درختان بارورمرکبات در یخبندان دوام نیاورند و طعم تلخ‌تر از زهر میوه‌های یخ زده کام باغداران را هم تلخ کرد در این میان درختان لیموترش از ریشه سوختند و یخ زدند گویی برای همیشه با باغ‌های مازندران باید خداحافظی می‌کردند.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

اهالی روستای خرماکلا مردانه از سرما عبور کردند

هنوز چند ماهی نگذشته بود که از میان تمام روستا‌های خسارت دیده از برف پاییزی در مازندران، مردم روستای خرما کلای قائم شهر به فکر چاره‌ای افتادند و با اتحاد و همدلی دست در دست هم گذاشته و کمر همت بستند به پروراندن نهال‌های توانستن.

پیر و جوان، زن و مرد همگی پای کار آمدند و برای اولین بار در استان گلخانه‌هایی ساختند که گل سر سبد آن‌ها نهال‌های لیموترش بود حالا از همان زمینی که روزی سفیدی برف درختانش را به خاک سیاه نشانده بود نهال‌های لیموترش سر بیرون آوردند تا کام باغداران شمالی را دوباره شیرین کردند.

آقای مهدی زاده یکی از اهالی روستای خرماکلا است که ۱۸ ماه پیش گلخانه لیمو ترش را بنا کرد و امروز نظاره گر برآورده شدن زحماتش است.

وی می‌گوید، روزی که شروع به ساخت گلخانه کردم امید داشتم که این نهال‌ها پس از سه سال به بار بنشینند، اما حالا فقط با گذشت ۱۸ ماه توانستم در ۲ بار برداشت ۲۵ میلیون تومان درآمد کسب کنم.

موفقیت آقای مهدی زاده باعث شد خواهرش که تاکنون خانه دار بوده نیز برای کمک به اقتصاد خانواده و کسب روزی حلال کشت گلخانه‌ای را با کمک و همیاری مردم روستا آغاز کند و حالا در زمان فراغت از مسئولیت‌های خانه، سری به گلخانه اش می‌زند و سرگرم رسیدگی به ۳۰۰ نهال جوان می‌شود.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

مزایای کشت گلخانه‌ای لیموترش

روش‌های معمول کشت در هوای آزاد از کاشت تا برداشت بر اساس مساعد بودن شرایط محیط صورت می‌گیرد حال اینکه با ایجاد گلخانه و بهره برداری فشرده و استفاده تکنیک‌های جدید، کشاورزانی که اراضی کوچک با مقدار محدودی آب در اختیار دارند قادر به کسب درآمد کافی خواهند شد، یعنی با افزایش عملکرد در واحد سطح منافع مکفی عاید آن‌ها می‌شود.

در صورتی که بخواهیم تولید خارج از فصل نیز داشته باشیم باید با به کار گیری روش‌هایی عوامل محیطی مناسب رشد گیاه مانند دما، رطوبت نسبی و نور را تحت کنترل داشته باشیم.

درکشت گلخانه‌ای در هر هزار متر مربع یکصد نهال لیموترش کشت می‌شود که حداکثر پس از سه سال از هر درخت ۱۵ کیلو لیموترش برداشت خواهد شد و این میزان در چهارمین سال به ۲۰ کیلوگرم و پنجمین سال نیز تا ۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و همچنین استفاده روستاییان از اوقات فراغت در فصل‌های پاییز و زمستان است.

نادعلی زاده رییس تعاونی کشاورزی روستای خرما کلا با اشاره به افزایش تولید در کشت گلخانه‌ای می‌گوید: کشت گلخانه‌ای لیموترش علاوه بر افزایش تولید محصول در واحد سطح و برداشت آن در خارج از فصل می‌تواند در آینده نزدیک ما را از واردات لیموترش بی نیاز کند.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

ساری خانی کارشناس علوم باغبانی می‌گوید: در این گلخانه‌ها سعی شده از حداقل سم و کود استفاده شود و محصول این گلخانه‌ها به نوعی ارگانیک محسوب شده که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

گلخانه‌های کوچک، امید‌های بزرگ

کشت لیموترش گلخانه‌ای در میان باغداران مازندران خواهان بسیاری پیدا کرده است. در حال حاضر ۵ هکتار از گلخانه‌های استان مملو از لیموترش‌هایی شده که هر هکتار آن سالانه ۲۲۵ میلیون تومان عاید باغداران مازندرانی می‌کند و همین امر باعث شده باغدارانی از شهر‌های بهشهر و ساری نیز شروع به ساخت گلخانه‌های بزرگ ۳ هزار متری کنند.

علاوه بر این در سال ۹۷ مجوز ساخت گلخانه برای  ۵ هکتار از زمین‌های مازندران ساخته شده که با گذشت زمان این میزان روز به روز در حال افزایش است.

اصغریان مدیرکل امور روستایی مازندران با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای، یکی از مهمترین مولفه‌های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دربخش کشاورزی است می‌گوید: از شروع این طرح تا کنون ۳۲ واحد گلخانه‌ای در۴ هکتار از اراضی روستای خرماکلا با تسهیلات ویژه اشتغال روستایی توسط کشاورزان ساخته شده است.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره میزان این تسهیلات می‌گوید: برای ساخت هر هزار متر مربع ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی کم بهره به باغداران داده شده است و این میزان با توجه به تورم در سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

بخش کشاورزی در مازندران ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده و ۲۲ درصد اشتغالزایی از بخش کشاورزی است که این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین می‌باشد.

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

گلخانه‌هایی به وسعت یک روستا + فیلم

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
سلام خدمت شما بنده در شهرستان طبس خراسان جنوبی ساکنم میتونم این محصول لیموترش راتوگلخانه تولید کنم
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۱۱:۵۵ ۲۶ دی ۱۳۹۷
به فرموده شما 150میلیون به فرض هزینه 1000متر مربع یک گلخانه بعد از3 سال 100تا درخت هرکدام 15 کیلو میشه 1500کیلو از 2000 تومن هرکیلو میشه 3ملیون در سال حالا چند سال میکشه تا برکشت سرمایه با این دارمد قسطش هم نمیشه داد
آخرین اخبار