سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

فشار کاری، پرستاران را فرسوده می‌کند/ نظام پرداخت برای گروه پرستاری باید عادلانه شود

عابدی گفت: به پرستاران اضافه کار اجباری داده می‌شود این امر منجر به فرسوده شدن آن‌ها می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در مراسم روز پرستار اظهار کرد: حرفه پرستاری علاوه بر نقش‌های سنتی باید بتواند وارد نقش جدید شود و بتواند در سیستم ارجاع نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

وی ادامه داد: امروزه متخصصان ما به دلیل فشار کاری بسیاری از لحظات عمر خود را در مطب می‌گذرانند و کیفیت کارشان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد در صورتی که این مشکلات با نظام ارجاع رفع خواهد شد، در چنین شرایطی نیازمندان واقعی به خدمات دست پیدا می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه مجلس است که وزارت بهداشت بتواند خدمات پرستاری منزل را گسترش دهد. در روایات آمده است اگر کسی یک شبانه روز از بیماری مواظبت کند مانند برق جهنده از پل صراط عبور می‌کند و با ابراهیم خلیل همنشین می‌شود.

وی افزود: در زمانی که میخواهیم ارزش نسبی خدمات را طراحی کنیم باید پرستاران را مد نظر قرار دهیم، نقش پرستاران در بخش‌هایی مانند آی سی یو، دیالیز و... کاملا مشهود است.

عابدی بیان کرد: خوشبختانه حامی خوبی در سازمان مدیریت برنامه و بودجه داشتیم که امروز سکاندار وزارت بهداشت هستند، وی با مشکلات حوزه پرستاری آشنا هستند، به پرستاران اضافه کار اجباری داده می‌شود این امر منجر به فرسوده شدن آن‌ها می‌شود، امیدواریم مشکلات در این زمینه حل شود.

وی تاکید کرد: نباید ۲-۳ ساعت وقت پرستاران صرف نوشتن شود بلکه می‌توان از تکنولوژی‌های لازم در این راستا استفاده کرد.

وی ادامه داد: طی دوره‌ای بیمارستان‌های کشور با بهیار یا کمک بهیار اداره می‌شد اما امروزه رشد چشمگیری در حوزه پرستاری داریم و دانشمندان برتر در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.

نظام پرستاری از افتخارات کشور است

عابدی با اشاره به اینکه ما باید به داشته‌های خودمان افتخار کنیم و نظام پرستاری یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود، افزود: سیاست حرفه پرستاری نقش ویژه‌ای در سلامت جامعه ایفا می‌کند و خوشبختانه سرپرست وزارت بهداشت از دانش، پژوهش و علاقه خاصی در زمینه پرستاری و سلامت برخوردار است و من معتقدم که پرستاران نقش مهمی در سیستم سطح بندی خدمات و سیستم ارجاع می‌توانند داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی پرستاران فشار کار زیاد آنها است و این گروه بیشتر لحظات عمر خود را در مطب و بیمارستان‌ها می‌گذرانند و همین مسئله سبب کاهش کیفیت کار آنها می‌شود.

ضرورت گسترش خدمات پرستاری در جامعه

وی افزود: بر اساس برنامه ششم مصوبه مجلس وزارت بهداشت باید خدمات پرستاری در منزل و در شهر و جامعه را گسترش دهد.

عابدی تصریح کرد: پرستاری حرفه مقدسی است و علامه طباطبایی در خصوص شغل پرستاری می‌فرمایند که کسانی که کار مراقبت از بیماران را بر عهده دارند یکی از فعالیتشان معادل با 70 سال عبادت است.

توجه ویژه به پرستاران در  ویرایش کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان تأکید کرد: کارانه پرستاران در قالب تعرفه پرستاران باید انجام شود و من معتقدم که نظام پرداخت برای گروه پرستاری باید عادلانه شود و سرپرست وزارت بهداشت در این خصوص قول مساعدت دادند تا در ویرایش کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات توجه ویژه‌ای به پرستاران شود.

عابدی با اشاره به اینکه تعرفه خدمات پرستاری یکی از مشکلات این گروه است، افزود: پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود اما متأسفانه آنها اضافه کاری اجباری را انجام می‌دهند و همین مسئله باعث فرسوده شده بیش از حد آنها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان افزود: باید خدمات پرستاری در منزل را گسترش داد و آن را به عنوان یک الگو در نظام سلامت مدنظر قرار داد تا بیماران و خانواده آنها جز درد و رنج بیماری از مشکلات دیگری رنج نبرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار