نشانه‌های هشدار دهنده بیماری آلزایمر را بشناسیم!

آلزایمر شناخته شده‌ترین بیماری اختلال حافظه است که مبتلایان به این بیماری به سرعت دچار تغییر خلق و خو می‌شوند.

نشانه‌های هشدار دهنده بیماری آلزایمر را بشناسیم!به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا محمدی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب از جمله نشانه‌های اولیه آلزایمر به کاهش حافظه اشاره کرد و گفت: مشکلات گفتاری، تغییرات شخصیتی، بی اطلاعی از مکان و زمان و احساس گیجی و رعایت نکردن بهداشت و رفتار عجیب و غریب، از دیگر علایم این بیماری است.

وی افزود: اگرچه در بیماری آلزایمر، حافظه بلند مدت سالم به نظر می‌رسد، اما افراد مبتلا ممکن است اتفاقات گذشته‌های دور یا حوادث و رویداد‌های مهم زندگی را نیز فراموش کنند؛ البته هر کسی می‌تواند برخی جزئیات اتفاقات و یا گفتگو‌های گذشته را فراموش کند و نتواند آن‌ها را به طور کامل به یاد آورد، اما افراد مبتلا به آلزایمر کل رویداد و یا گفتگو را فراموش می‌کنند.

محمدی تکرار سوال و گفتگو‌ها را از ویژگی‌های افراد مبتلا به آلزایمر برشمرد و اضافه کرد: این افراد ممکن است داستان‌ها و توصیف وقایع را هر مرتبه با کلماتی خاص ادا کنند و یا یک سوال را چندین بار بپرسند و مهم نباشد چند مرتبه جواب گرفته اند.

وی، مشکلات گفتاری در بیماری آلزایمر را یکی دیگر از نشانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: همه ما گاهی اوقات در انتخاب بهترین کلمه برای ساختن جمله مشکل داریم، اما مبتلایان به آلزایمر ممکن است به طور متعدد در پیدا کردن کلمات و یا کامل کردن صحبت خود مشکل داشته باشند، بنابراین روش صحبت کردن آن‌ها ممکن است برای اطرافیان غیر قابل فهم باشد.

این کارشناس سلامت روان، تغییرات ناگهانی در خلق و خو بدون دلیل خاصی، نظیر احساساتی شدن، غمگین و یا خوشحالی را از دیگر ویژگی‌های این بیماری بیان کرد و افزود: گاهی اوقات نمی‌توان مبتلایان را از انجام کاری که از آن لذت می‌برند منصرف کرد، به عنوان مثال، به تبلیغات تلویزیون به شدت اعتقاد پیدا می‌کنند و یا نسبت به یکی از افراد خانواده، به ویژه همسر، بدبین می‌شوند.

او بارزترین ویژگی ابتلا به بیماری آلزایمر را رعایت نکردن بهداشت عنوان کرد و یادآور شد: افرادی که قبل از بیماری همیشه به لباس و بهداشت خود بسیار اهمیت می‌دادند، اکنون ممکن است لباس هایشان را دیر به دیر عوض کنند و یا از حمام رفتن بیزار شوند.

محمدی رفتار‌های عجیب نظیر قرار دادن مسواک در یخچال و یا بطری شیر در کابینت را از دیگر اختلالات برشمرد و افزود: همه ما گاهی اوقات وسایل خود را فراموش و یا گم می‌کنیم، اما افراد مبتلا به آلزایمر، بسیار مستعد اینگونه رفتار‌ها هستند و نمی‌توانند وسایلشان را پیدا کنند.
انتهای پیام/م

آلزایمر را بشناسیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار