فرودگاه بجنورد بین المللی اما پروازها اندک/ سوت پایان هزینه‌های فرودگاه کی به صدا درمی‌آید؟

در حالی که بسیاری از پروازهای هفتگی فرودگاه بجنورد به بهانه‌های مختلف کنسل می‌شود٬ این روزها خرج تراشی های بدون توجیه اقتصادی در فرودگاه تمامی ندارد.

فرودگاه بجنورد بین المللی اما پروازها اندک/ سوت پایان هزینه‌های فرودگاه کی به صدا درمی‌آید؟به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، فرودگاه بجنورد که نام بین‌المللی را نیز یدک می‌کشد٬ در هفته فقط 3 پرواز به مقصد تهران دارد و آن هم با مشکل آب و هوایی لغو شده و در سال جاری تعداد پروازهای این فرودگاه به نصف کاهش یافته است.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در صفحه یکی از شبکه‌های مجازی خود در واکنش به لغو پرواز بجنورد به تهران اظهار داشت: فرودگاه بجنورد یک طرح انتفاعی است و کل اعتباری که برای ایجاد فرودگاه اعم از ترمینال، باند، خرید زمین و ساختمان ساکنان ناظر آباد برای مطول کردن باند، پایین آوردن کوه بابا موسی، خرید دستگاه ILS و ... به قیمت سال 1397 معادل 100 میلیارد تومان است.

وی افزود: مبلغ 100 میلیارد تومان به یک وام چهار ساله تبدیل و با نرخ 18 درصد باید به خزانه برگردد. کل اصل و سود 136/75 (صد و سی و شش میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان) می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماهیانه باید 2/850 میلیارد تومان به خزانه برگردد. یعنی شرکت فرودگاه بجنورد باید ماهیانه بعد از کسر هزینه های فرودگاه (حقوق پرسنل و ...) حداقل 3 میلیارد تومان سود داشته باشد. برای این سود باید حداقل 140.000 نفر از فرودگاه بجنورد تردد کنند که 5 درصد ارزش بلیط هر مسافر به‌عنوان درآمد فرودگاه جبران اداره فرودگاه را بکند. بقیه طرح‌های عمرانی استان و کشور نیز باید اینگونه باشد.

قوامی در پایان مطلب درج شده در صفحه اینستاگرام خود می‌پرسد: با سه پرواز در هفته و کنسلی مثل امروز چند سال طول می کشد تا بدهی فرودگاه به خزانه برگردد؟

با وجود این وضعیت و کاهش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد٬ اما همچنان خر‌ج‌ها و هزینه‌های میلیاردی این پروژه ادامه داشته و مشخص نیست سوت پایان این هزینه‌ها کی به صدا درمی‌آید؟

استاندار جدید خراسان شمالی جمعه گذشته از روند ساخت پاویون ویژه تشریفات فرودگاه بجنورد بازدید کرد. خبرها حاکی است، محمدعلی شجاعی تاکید زیادی بر اجرای این پروژه داشته و شخصاً نظارت و اتمام اجرای کار را بر عهده گرفته است.

سوال اینجاست، ساخت پاویون ویژه تشریفات برای فرودگاهی که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده و ساختش تا کنون تاثیری در توسعه استان نداشته و اینک در ماه بعضاً کمتر از 10 پرواز را میزبانی می‌کند، چه توجیهی دارد؟ آیا بهتر نیست مسئولان استان با نگاهی واقع‌بینانه در صدد حل مشکل حمل و نقل استان باشند و دست از اقدامات پر خرج و نمایشی بردارند؟

بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، فرودگاه بجنورد به جهت موقعیت جغرافیایی و حصر در کوه‌های مرتفع اطراف بجنورد، توانایی نشست و برخواست بسیاری از هواپیماها را ندارد و این واقعیتی است که باید مسئولان استان اندکی جسورانه به آن فکر کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

هزثینه های تکمیلی فرودگاه بجنوردسر به فلک کشید

برچسب ها: فرودگاه ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.