۳ روایت از پشت پرده همکاری ضد ایرانی آمریکا و لهستان

برخی از چهره‌های سیاسی چرایی انتخاب لهستان برای برگزاری کنفرانس ضد ایرانی توسط آمریکا را تحلیل کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه با احضار کاردار لهستان در تهران مراتب اعتراض خود را به میزبانی این کشور از یک اجلاس ضد ایرانی گوشزد کرد و در همین باره برخی از چهره‌های سیاسی چرایی این اقدام از سوی این کشور اروپایی را تحلیل کردند. کنفرانس ضد ایرانی به اصطلاح «صلح و امنیت در خاورمیانه» با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان قرار است در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو برگزار شود.

۳ روایت از پشت پرده همکاری ضد ایرانی آمریکا و لهستان

در این باره عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی با اشاره به میزبانی لهستان از کنفرانس به اصطلاح صلح و امنیت خاورمیانه نوشت: «چرایی انتخاب لهستان برای برگزاری کنفرانس ضد ایرانی توسط آمریکا! تصمیم لهستان برای ایجاد پایگاه نظامی ناتو موسوم به دژ ترامپ، انعقاد قرارداد ۴.۷ میلیارد دلاری برای خرید سامانه دفاعی پاتریوت، جایگزینی واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا به جای خرید گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲». عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی هم در این باره گفت: لهستان یکی از ضعیف‌ترین اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که تحت تاثیر قدرت‌های بزرگی نظیر آمریکا قرار می‌گیرد و شاید دیگر کشور‌های اتحادیه از ترس تیره شدن روابط شان با تهران از زیر برگزاری نشست ضد ایرانی شانه خالی کردند و به نوعی می‌توان گفت که همواره کشور‌های ضعیف‌تر تحت تاثیر کشور‌های سلطه گر قرار می‌گیرند و پذیرش برگزاری نشست ضد ایرانی از سوی لهستان هم بیانگر همین موضوع است.

محسن پاک آیین کارشناس مسائل سیاست خارجی هم هم در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران درباره علت میزبانی این کشور از اجلاس ضد ایرانی گفت: لهستان در بین دیگر کشور‌های بلوک شرق از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیست و به تازگی از یک نظام سوسیالیستی وارد نظام اقتصادی و بازار آزاد شده است، از همین رو برای توسعه، به سرمایه گذاری کشور‌های غربی نظیر آمریکا و دیگر دولت‌ها مانند عربستان و امارات نیاز دارد که در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی وعده‌هایی به لهستان داده اند. البته این که این وعده‌ها تا چه میزان تحقق خواهد یافت، کماکان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. وی همچنین تأکید کرد: درصورت پافشاری لهستان برای برگزاری نشست ضد ایرانی باید در روابط تهران- ورشو تجدید نظر شود.


بیشتر بخوانید: سندی که کمک ایران به مردم لهستان را اثبات می‌کند + عکس


عطوان: کنفرانس لهستان به سرنوشت «کنفرانس دوستان سوریه» دچار می‌شود
«عبد الباری عطوان» در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، کنفرانس ضد ایرانی لهستان را از پیش شکست خورده توصیف کرد و نوشت: کنفرانسی که پیشنهاد شده برای بررسی مسائل خاورمیانه و مقابله با ایران در ماه آینده در لهستان برگزار شود، ما را یاد کنفرانس دوستان سوریه می‌اندازد که بیش از ۶۵ کشور به رهبری آمریکا در چندین کشور غربی و عربی برگزار کردند. وی افزود: وقتی گروه دوستان سوریه در تغییر نظام سوریه شکست خورد، آیا کنفرانس لهستان در تغییر نظام ایران موفق خواهد بود؟

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه، روز شنبه ۲۲ دی، ویچخ اونلت کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض رسمی ایران را به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس اعلام کرد و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری کند.

کاردار لهستان در این دیدار بر ضد ایرانی نبودن آن تاکید و بیان کرد: مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است. رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان اظهار کرد: در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است. کاردارلهستان نیزگفت که پیام دولت ایران را به مقامات ذی ربط لهستان منعکس خواهد کرد. جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در واکنش به این موضوع در سخنانی گفت: امروز آمریکایی‌ها از روی ناتوانی در یک کشور اروپایی همایشی با عنوان خاورمیانه و با تمرکز بر ایران راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند ملت ایران را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند، اما باید بدانند که تنها راه نجات آن‌ها بازگشت از مسیر اشتباهی است که تاکنون رفته‌اند.

انتظامی سرپرست سازمان سینمایی هم در واکنش به این اقدام خصمانه دولت لهستان توئیت کرد: ایرانی، اقوام و ملل مختلف به ویژه لهستانی‌ها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. مهمان که حرمت میزبان را نگاه ندارد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد به مهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار