واگذاری دریاچه«بزنگان»سرخس به بخش خصوصی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تدابیر لازم برای واگذاری مدیریت دریاچه به بخش خصوصی در حال انجام است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نشست با سید احسان قاضی زاده نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی گفت: تدابیر زیست محیطی به منظور بهبود وضعیت اثر طبیعی ملی بزنگان در راستای واگذاری مدیریت دریاچه به بخش خصوصی در حال انجام است و جاذبه‌ها و توانمندی زیست محیطی دریاچه شرایط توسعه اکوتوریسم را در این منطقه تسهیل می‌کند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته با تمرکز بر تدوین راهبرد‌های اجرایی و پیاده سازی راهکار‌ها منطبق با تجربیات کارشناسی و بومیان محلی، ضمن توجه به محوریت حفظ ارزش‌های اکولوژیک منطقه و حساسیت‌های ناشی از آسیب پذیری دریاچه دراثر خشکسالی‌های اخیر و دیگر تخریب‌های وارده، توسعه زیرساخت‌های طبیعت گردی با روندی مثبت درحال انجام است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:اقدامات اخیر اجرایی و مطالعاتی در حوزه دریاچه بزنگان شامل اجرای برنامه مدیریت زیست بومی از طریق آموزش، ساماندهی و مشارکت ذینفعان و تفکیک سامانه‌های عرفی با استفاده از جوامع محلی و ظرفیت سازی و مشارکت جوامع محلی است.

همتی گفت:اجرای عملیات تالاب بزنگان ازطریق لوله گذاری، جانمایی منبع ذخیره آب، کانال کشی، بهسازی و دیواره سازی و نیز گرفتن آب‌های سطحی و آب مازاد کشاورزی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بزنگان با احداث و ترمیم ابنیه و تاسیسات زیر بنایی صورت گرفته است.

وی افزود: ایجاد فن آوری‌های نوین پایش با ایجاد دوربین‌های مدار بسته جهت پایش دریاچه نیز صورت گرفته است و مقدمات تغذیه سفره‌های آب‌های زیر زمینی اطراف نیز با اقدامات بیولوژیک نیز با موفقیت انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:شرایط برای واگذاری مدیریت این منطقه به بخش خصوصی درحال مهیا شدن است و اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان از نظرلیمنولوژیکی و شرایط اکولوژیکی، زمین شناسی ارزش‌های مطالعاتی بسیاری را برای محققین فراهم کرده است و بهبود زیر ساخت‌های زیست محیطی ضمن نجات این دریاچه از نابودی، می‌تواند آن را به یک منطقه اکوتوریستی حائز اهمیت تبدیل کند.

انتهای پیام// ز.‌ی

نشست مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  با نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی

برچسب ها: محیط زیست ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.