مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

قاچاق دام زنده ۴ و نیم برابر رشد کرد/ خرید و فروش دام منوط به پلاک هویت شد

دهقانی نیا گفت: میزان قاچاق دام در هشت ماهه امسال با رشد ۴ و نیم برابری به میزان ۹۲۶ هزار و ۴۷۷ راس دام رسیده است.

رشد ۴ و نیم برابری قاچاق دام زندهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صدا و سیما؛ امیر رضا دهقانی نیا مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به قاچاق دام در کشور گفت: قبلاً قاچاق دام به صورت ورودی بود و لحاظ نشدن ضوابط بهداشتی دام مورد توجه قرار می‌گرفت. این در حالیست که حالا شرایط عوض شده و دام جزو کالا‌های مشمول قاچاق خروجی شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشترین قاچاق دام به کشور‌های همسایه از جمله عراق صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: واردات گوشت جهت كنترل قيمت در بازار افزايش يافت/ دلالان چقدر در نوسان قيمت مرغ و ماهی نقش دارند؟


دهقانی نیا با اشاره به پیچیدگی‌های تثبیت دام قاچاق اظهار کرد: بعنوان مثال صاحب دام آن را به لب مرز برده و رها می‌کند و این دام به آن سوی مرز می‌رود حالا چه کسی باید دستگیر شود؟ و چه ضابطه‌ای باید در این خصوص اعمال شود؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر دلالان وارد کار می‌شوند و با عشایر ارتباط گرفته و آن‌ها را وسوسه به پرداخت بهایی گزاف می‌کنند.

دهقانی نیا تصریح کرد: در این حالت نیز عشایر مسیر خود را طی کرده و دام را در جایی رها کرده و باقی ماجرا را به دلال محول می‌کنند که تمام این‌ها پیچیدگی‌های مقابله با قاچاق دام را مشخص می‌کند.

مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: تمام این مشکلات بخاطر بی هویتی دام عشایر است که باید مسیر‌های کوچ آن‌ها مشخص و از سوی دیگر دامشان نیز هویت دار شود.

دهقانی نیا افزود:  کارگروهی در معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و همه دستگاه‌های ذیربط ضمن حضور در این کارگروه تمام جوانب مبارزه با قاچاق دام را بررسی کرده اند. ماحصل این نشست تصویب شیوه نامه ضوابط خرید و فروش و حمل و نگهداری دام شد که این شیوه نامه برای ابلاغ به وزیر کشور ارسال شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه از این به بعد تنها دامی می‌تواند خرید و فروش شود که دارای پلاک هویت باشد. این پلاک هویت باید از سامانه هویت وزارت جهاد برای تمامی دام‌ها تهیه شود.

وی ابراز  کرد: این پلاک شناسه‌ای ۱۵ رقمی و قابل رویت است که روی گوش دام نصب می‌شود و همه‌ی دام‌ها باید این پلاک را داشته باشند و صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزی باید ضمن ثبت دام خود این پلاک را نیز ثبت کند. دامدار برای دامی که تازه متولد می‌شود ۵ روز فرصت دارد که این پلاک هویتی را دریافت کند.

مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از این پس خرید و فروش دام نیز در سامانه وزارت جهاد ثبت می‌شود و بدون انجام این روند خرید و فروش دام غیر قانونی است.

دهقانی نیا با اشاره به ضوابط حمل و نقل دام‌ها نیز اظهار کرد: بر اساس شیوه نامه جدید، حمل دام تنها از جانب شرکت‌های حمل و نقل که حامل گواهی بارنامه از سامانه برخط سازمان راهداری هستند، مجاز است و برای این کار نیز شرکت حمل و نقل باید استعلام گواهی بهداشتی و حمل دام را از پنجره واحد جهاد کشاورزی اخذ کند.

انتهای پیام/

ثبت خرید و فروش دام در سامانه وزارت جهاد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همیشه به جای تجارت آزاد محدودیت را اعمال می کنند و اوضاع بدتر از قبل می شود، بهتر بهست به جای اینکارها به حرف مردم گوش دهید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اقا یه چیزی میگید ها مگه گوسفند قاچاق کردن پفک حمل کردن کسی نمی بینه خوب معلومه نه نظارتی هست نه گمرکی نه مرزبانی فقط این فشار گرونی که ما طبقه محروم تحمل میکنیم
آخرین اخبار