ادامه رسیدگی به پرونده دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی؛

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

دادگاه رسیدگی به اتهامات سه متهم بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دادگاه رسیدگی به اتهامات علی بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره بانک سرمایه و وزیر دولت نهم، محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه امروز (سه‌شنبه، ۲۵ دی ماه) در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام آغاز شد.

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

علی بخشایش فرزند روح الله به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی فرزند درویش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی فرزند غلامرضا به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت در امانت پای میز محاکمه می‌روند.

قاضی مسعودی در ابتدای این دادگاه با اشاره به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی برای متهمان گفت: این پرونده با میزان ۲۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه متهمان با تودیع وثیقه آزاد شدند، گفت: برحسب تشخیص دادسرا متهمان وثیقه را تعیین کردند و زندان نیستند.

در ادامه دادگاه قاضی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست را قرائت کند.

نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست صادره برای سه نفر از متهمان گفت: متأسفانه یکی از بانک‌هایی که در نتیجه عدم نظارت کافی و داشتن مدیران فاسد، قریب به ۱۴ هزار میلیارد از اموال مردم و معلمان را حیف کرده، بانک سرمایه است.

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

وی گفت: این بانک جزء ۶ بانک خصوصی است که بیشترین سرمایه‌ها را داشته است و صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۴۸ درصد و شرکت ریخته گران با ۳۷ درصد سهام‌دار بانک سرمایه بودند و به دلیل اینکه این دو مجموعه بیشترین سهام را داشتند بانک سرمایه ثبات مدیریت نداشت و هر مجموعه در هیئت مدیره اعمال نفوذ می‌کردند و برای شرکت‌های تحت نظارت خود تسهیلات می‌گرفتند.

صفریان با بیان اینکه زمینه‌های نفوذ از طریق همین سهم‌یابی‌ها فراهم شده است، گفت: تسلط گروه‌ها بستر برخی فعالیت‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: خسارت‌های زیادی به بانک و سپرده گذاران تحمیل شده است.

صفریان گفت: حسب اطلاعات و گزارش‌ها در جهت استعلامات، تخلفات ۳۲ نفر از مدیران بانکی مشهود است. غفلت و سهل انگاری در این سطح مردود بوده و خیانت مشخص است.

وی افزود: اکثر متهمان با ۲۰ سال سابقه بانکی در جهت بازنشستگی بودند و فرض عدم اطلاع از قوانین بانکی مردود است. امتیازات در قالب رشوه پرداخت شده است، به عنوان مثال یاسر ضیایی به عنوان خوش خدمتی به حسین هدایتی برای دادن وام ۱۳۰ میلیارد تومانی به شرکت جاوید گشت هدایت متعلق به حسین هدایتی، مبلغ ۲۵میلیارد ریال از هدایتی دریافت کرده است و در حال حاضر منزل هدایتی سکونت دارد و مدیر شرکت لوله نورد اهواز متعلق به هدایتی منصوب شده است.

وی افزود: پرویز کاظمی هم در ازای خوش خدمتی به حسین هدایتی و دادن تسهیلات به شرکت استیل آذین ایرانیان به مدیر عاملی این مجموعه منصوب شده است.

نماینده دادستان گفت: بانک به علت عدم گردش مالی شرکت، ریسک بالای پرداخت و اینکه شرکت متقاضی فاقد هرگونه حساب معتبر و اهلیت بوده است، به هیئت مدیره تذکر داده است، اما علی‌رغم این هشدار‌ها تسهیلات کلان پرداخت می‌شده است.

وی ادامه داد: نقض ضوابط ابتدایی مثل اخذ وثیقه‌های معتبر به صورت مکرر، حکایت از سوء نیت مدیران و اعضای هیئت مدیره دارد و نقض ضوابط بانکداری احتمال سهل انگاری هئیت مدیره را منتفی می‌کند.

وی افزود: اقرار‌های متهمان حاکی از آن است که آن‌ها دستورات شفاهی و کتبی بانک را بهانه‌‌ای برای عملیات‌های خود قرار می‌دهند.

صفریان گفت: اعطای تسهیلات بانکی تابع ضوابط خاص و مشخصی است که اغلب این ضوابط توسط مدیران وقت بانک سرمایه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق قانون عملیات بانکداری بدون ربا و آیین نامه اعطای تسهیلات، اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها باید طبق کار‌هایی انجام شود و این درحالی است که در تمامی تسهیلات پرداختی نه تنها سودی به بانک نرسیده است، بلکه ریالی از اصل تسهیلات پرداختی نیز به بانک بازنگشته است.

نماینده دادستان گفت: تقریبا در تمامی تسهیلات اعطایی کلان، وثیقه‌ای قابل اعتماد اخذ نشده است و شرکت‌های متقاضی تسهیلات، مورد اعتبارسنجی قرار نگرفته‌اند.

صفریان با بیان اینکه مدیران وقت بانک سرمایه با نقض عامدانه و عالمانه ضوابط بانکی، اقدام به حیف و میل اموال سهامداران و سپرده گذاران بانک کرده‌اند، گفت: متهمان نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال و سپرده فرهنگیان را از بین برده‌اند.

نماینده دادستان بیان کرد: مدیران و کارکنان بانک سرمایه به عنوان یک بانک خصوصی، در خصوص وجوه وکیل و امین بانک و ملزم به مصرف وجوه مطابق آیین نامه و مقررات بانکی هستند. این درحالی است که با تبانی با برخی تسهیلات گیرندگان و نقض شرایط و ضوابط قانونی تحت عنوان مجرمانه خیانت، طبق قانون و ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ قابل تعقیب کیفری هستند.

نماینده دادستان گفت: متهمان این پرونده مرتکب به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی شده‌اند.

وی ادامه داد: علی بخشایش، پرویز کاظمی، محمدرضا توسلی در اغلب تسهیلات اعطایی خلاف ضابطه، از طریق پیگیری‌های نامتعارف و اعمال فشار بر زیردستان و امضای تسهیلات نقش موثر و مستقیمی داشتند.

بخشایش (متهم پرونده) در دفاع از خود گفت: در تاریخی که من مدیر وقت بانک بودم، تسهیلات جهانبانی به مدت ۵ سال تمدید شده است، پس معوقه‌ای وجود ندارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: چرا تمدید کردند؟

متهم پاسخ داد: نمی‌دانم.

قاضی تأکید کرد: تمدید کردن تسهیلات مطابق قانون نیست.

بخشایش در دفاع از خود گفت: ما می‌خواستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

قاضی خطاب به متهم گفت: تحریم‌ها را از داخل کشور دور می‌زدید؟ این تسهیلات به ملک در لواسانات و دیگر مناطق تهران تبدیل شده‌اند، به عنوان مثال بانک سرمایه به فردی تسهیلات می‌داد و او هم اقدام به خرید ملک در فرشته و عباس‌آباد می‌کرد و مجدد همین املاک را با چند برابر ارزش واقعی به عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات جدید به بانک ارائه می‌کرد.

متهم گفت: املاک را که من کارشناسی نمی‌کردم و وظیفه کارشناس رسمی دادگستری بود. من در طول عمرم از کسی چیزی نگرفته‌ام. در رابطه با جهانبانی هم سفته‌هایی گرفته شد که بعد از خروج من از بانک وثیقه‌ها پس داده شدند و امضاهای ضعیف‌تر گرفته شد و در حال حاضر نیز تسهیلات جهانبانی در حال تسویه شدن است.

متهم ادامه داد: هادی رضوی نیز بدهی خود را تسویه کرده است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما حرف از تسویه می‌زنید، در حالی که منظور ما دادن تسهیلات است که در هیچ کدام از موارد رعایت ضوابط قانونی انجام نشده است، اما شما در دفاعیات خود فقط در رابطه با وصول تسهیلات صحبت می‌کنید.

متهم پاسخ داد: اگر وثیقه‌ها درست گرفته نمی‌شد که امروز تسهیلات تسویه نمی‌شدند.

قاضی خطاب به متهم بیان کرد: شما سیاست‌های بانک مرکزی را زیر پا گذاشتید، در این رابطه توضیح دهید. در حال حاضر تسهیلات گیرندگان از بانک سرمایه ملک معرفی کرده‌اند و در حال جبران خسارت هستند.

متهم در واکنش به اظهارات قاضی گفت: من خسارتی به بانک نداده‌ام.

قاضی در پاسخ به متهم گفت: شما از خودتان دفاع کنید، این صحبت‌ها دفاع محسوب نمی‌شود.

متهم در دفاع از خود بیان کرد: برای من ابتدا جلوگیری از کار‌های بانکی به صورت مادام‌العمر داده شد که نسبت به آن در دیوان عدالت اداری اعتراض کردم و به ۱۰ سال تبدیل شد و باز هم این حکم نقض شده است و اگر دادگاه به این مورد توجه کند، هیچ جرمی نسبت به بنده مطرح نمی‌شود.

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

قاضی خطاب به متهم پاسخ داد: در تمام موارد و کار‌های دولتی ۳ مقوله حقوقی، کیفری و انتظامی وجود دارد. اینکه کاری تخلف محسوب نشود و جرم نباشد، درست نیست. شاید موضوعی تخلف نباشد، اما جرم محسوب شود. در حال حاضر اتهام شما اخلال در نظام بانکی کشور به صورت عمده است. شما تمام آیین‌نامه‌های مربوط به تسهیلات را نادیده گرفته‌اید، دلیل آن چه بود؟

متهم پاسخ داد: ما سعی کردیم تمام تسهیلات در چارچوب قانون باشد.

در ادامه دادگاه نماینده دادستان در رابطه با ادعای بخشایش در رابطه با اینکه تمام تسهیلات ارائه شده قانونی بودند، گفت: بنده ۲۵ مورد از آیین‌نامه‌های مرتبط با ارائه تسهیلات را در دادگاه مطرح کردم، اما هیچ کدام در رابطه با تسهیلات ارائه شده از سوی بانک سرمایه به افراد رعایت نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال تسهیلات زیادی به افرادی تحت عنوان کارتن خواب داده شده است که فقط با کارت ملی به عنوان ضمانت‌نامه استفاده شده و فقط چک‌های تضمینی گرفته شده است.

در ادامه دادگاه نماینده بانک سرمایه خطاب به بخشایش متهم پرونده بیان کرد: آقای بخشایش یک مقدار در بیانات خود صداقت داشته باشید. هیچ کدام از تسهیلات تا امروز تسویه نشده است، به عنوان مثال هادی رضوی ملکی را که ۲۵ میلیارد تومان ارزش دارد به عنوان وثیقه به بانک ارائه داده و ارزش آن را ۱۲۵ میلیارد تومان تعیین کرده است.

وی افزود: آقای امامی هم ریالی از تسهیلات خود را تسویه نکرده است و فقط املاکی در اوشان معرفی کرده است.

نماینده بانک سرمایه خطاب به دادگاه گفت: آقای امامی ۳ ملک را ۳ برابر ارزش واقعی به بانک ارائه کرده است.

ماجرای رشوه‌های میلیاردی حسین هدایتی به مدیران بانک سرمایه و وزیر دولت نهم چیست؟

نماینده بانک سرمایه ادامه داد: شما چطور می‌گویید که تمام تسهیلات تسویه شده‌اند، در صورتی که ۵ سال است از بانک خارج شدید و اطلاعاتی ندارید.

در ادامه دادگاه نماینده سازمان بازرسی کل کشور با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: طبق اطلاعات به دست آمده در هیچ کدام از تسهیلات ارائه شده ضوابط قانونی رعایت نشده است و ما هیچ کدام از دفاعیات متهم را قبول نداریم.

وی افزود: متهم ادعا می‌کند پرونده در اختیارش قرار نگرفته است، در صورتی که تک تک پرونده‌ها در اختیار متهمان قرار گرفته و نسبت به آن توضیح داده شده است.

در ادامه دادگاه نماینده دیگر دادستان خطاب به دادگاه گفت: متهمان پرونده سفر‌هایی به دبی می‌کردند و به گفته کارکنان بانک سرمایه بعد از ورود آن‌ها به کشور دستوراتی می‌دادند که ظرف یک هفته اجرایی و تسهیلات به افراد اعطا می‌شد.

وی ادامه داد: تمام تصمیمات در رابطه با اعطای تسهیلات در منازل، ویلا‌ها و پستوها گرفته می‌شد.

وی گفت: شعبات بانک سرمایه بین متهمان تقسیم شده بود، به عنوان مثال شعبه اسکان با متهمان خاص، شعبه مخصوص آقای بخشایش بود و شعبه مرکزی با متهمان خاص شعبه اختصاصی آقای کاظمی بود.

وی افزود: تسهیلات زیادی به افراد کارتن خواب داده شد. طبق اطلاعات به دست آمده شرکت کارتن خواب‌ها یک هفته بعد از تأسیس برای گرفتن تسهیلات از بانک سرمایه اقدام کرده است و طبق اقرار‌های این افراد آن‌ها را از شمال کشور در حالی که حتی جوراب به پا نداشتند، به تهران آوردند و تن آن‌ها کت و شلوار و ادکلن گران قیمت زدند و آن‌ها را به بانک برای گرفتن تسهیلات بردند.

نماینده دادستان خطاب به متهم بخشایش گفت: شما که ادعا می‌کنید قصد دور زدن تحریم‌ها را داشتید، یک مورد آن را مثال بزنید؟ هدایتی تا امروز چکار کرده است؟ آیا حتی یک چوب کبریت هم به کشور وارد یا تولید کرده است؟

نماینده دادستان بیان کرد: امامی ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است که برای تسویه آن ۲ ملک معرفی کرده است و طبق کارشناسی که خودشان کرده‌اند، یکی از املاک ۹۶ میلیارد و دیگری ۲۰۵ میلیارد قیمت‌گذاری شده است که بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد، ملک ۲۰۵ میلیاردی فقط ۴۶ میلیارد و ملک ۹۶ میلیارد تومانی فقط ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

نماینده دادستان اظهار کرد: در مورد دیگری هادی رضوی ۱۲۳ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهی دارد که ملکی به بانک معرفی کرد و ارزش آن را ۱۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و با تهاتر انجام شده ۲ میلیارد تومان هم از بانک طلبکار شد و بابت آن یک چک ۲ میلیاردی گرفته است.

وی افزود: سامان مدلل نیز کارخانه‌های خود را به عنوان بدهی تسهیلات تهاتر می‌کند و بعد از آن آقای بخشایش مدیرعامل یکی از کارخانه‌های سامان مدلل می‌شود.

وی افزود: بانک سرمایه در زمان مدیر عاملی آقای بخشایش ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کارتن خواب‌ها داده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز دختر آقای بخشایش در دبی دارای صرافی است و وجوهی اخذ کرده است.

نماینده دادستان گفت: آقای بخشایش ادعا می‌کند جهانبانی نقدینگی به بانک سرمایه آورده است، در صورتی که هیچ وجهی ارائه نکرده و با تسهیلاتی که از بانک سرمایه گرفته است، حتی یک چوب کبریت هم برای کشور هزینه نکرده‌اند و برای شهرت طلبی در تیم‌های فوتبالی هزینه کرده‌اند و هیچ ضوابط قانونی رعایت نشده است.

وی افزود: در مواردی تسهیلات گیرندگان قیر خریده‌اند و آن‌ها را صادر کرده‌اند.

متهم بخشایش در دفاع از خود گفت: اگر جایی گران نمایی شده است، به من ربطی ندارد. دخترم هم در دبی صرافی ندارد.

وی افزود: من به هیچ ویلایی نرفته‌ام، حتی با هیچ کدام از مشتری‌ها در بانک هم چای نخورده‌ام.

قاضی در واکنش به اظهارات متهم بیان کرد: این تسهیلات در زمان شما بوده که امضا هم شده است.

نماینده دادستان نیز برای ارائه توضیح در جایگاه قرار گرفت و گفت: در خصوص تهاترها، متهمان با یک طراحی از قبل تعیین شده که نفوذ گسترده داشتند هیئت مدیره را تطمیع کردند و مصوبه‌ای گرفتند که بزهکاران بانکی بتوانند ملک معرفی کنند.

متهم نیز درپاسخ گفت: تمام این صحبت‌ها در نتیجه سیاست‌های صندوق بوده است. از طرفی ما قانونی داشتیم که توسط مجلس تصویب شده بود و از آن استفاده می‌کردیم و هیئت مدیره بر اساس آن قانون تهاتر می‌کرد؛ اما اینکه کارشناسی به چه نحو انجام شده است مربوط به ما نیست. بنده با هیچ یک از این‌ها راضی نبودم.

وی در ادامه در خصوص حضور خود در یکی از شرکت‌هایی که تسهیلات دریافت کرده بود، اظهار کرد: وقتی بانک در جایی سهامدار می‌شود باید نماینده داشته باشد و من در آنجا نماینده بودم.

قاضی گفت: چه کسی مصوب کرد شما نماینده باشید؟

متهم در پاسخ بیان داشت: آقای درخشنده و یا یکی دیگر.

قاضی در واکنش به اظهارات متهم گفت: شما در قوانین و مقررات اعطای تسهیلات اهمال کردید و اکنون دائم در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از این تسهیلات خارج از ضوابط صحبت می‌کنید.

متهم در ادامه اظهار کرد: من در رابطه با تک تک پرونده‌ها در سازمان بازرسی توضیحاتی دادم، اما در مورد این پرونده هیچ سوالی از ما نکردند.

وی افزود: در رابطه با ۳۸ درصد سهام ریخته گران که بحث شد ما در آن زمان یک ریال به ریخته گران ندادیم و آن چیزی هم که دادیم وصول شد بنده نیز یک سهام به اسم خود و خانواده‌ام نگرفتم.

قاضی خطاب به متهم گفت: دفاعیات دیگری دارید؟

متهم در پاسخ بیان داشت: زندگی من شفاف است و در خصوص مسائل رابطه داشتن و ارتباطات خارج از عرف مشخص است؛ و تمام تلاش من این بود یک بانک خصوصی مانند بانک سرمایه نجات پیدا کند.

قاضی نیز خطاب به متهم اظهار کرد: مگر می‌شود فردی کار غلط انجام دهد و خود به دیگران تذکر دهد که آن کار غلط را نکنند؟

متهم نیز در پاسخ گفت: در زمان مدیریت من هیچگونه بازرسی نبود. ما ده بار گفتیم صندوق ذخیره فرهنگیان و آن ۳۸ درصد نباید سهامدار عمده بانک باشد.

وی گفت: من هیچ رابطه‌ای با این آقایان نداشته‌ام اینکه گفته می‌شود فلانی دستور داده است غلط است، چون بنده یک نفر مدیر از بیرون نیاورده‌ام همه از قبل در آنجا بودند؛ و هیچ ارتباط غیرکاری بنده با کسی نداشته‌ام. بنده در هر کجا که بوده ام یا رئیس بوده‌ام یا عضو هیئت مدیره، اما هیچ وقت سهامدار نبوده‌ام. بطوریکه گا‌ها ماهی یک بار به دوبی می‌رفتم و به دخترم سر می‌زدم و فردایش برمی‌گشتم و الان دخترم هم به ایران برگشته است. این اتهامات درست نیست و نباید بیان شود.

وی افزود: یک وقتی آقای ضیایی آمده بود و پولی گرفته بود و ما نامه زدیم که بیا و پولت را پرداخت کن که او می‌گفت: من سهامدار هستم و به شما هم ربطی ندارد. بنده با اینکه چندین سال در این شغل‌ها و منصب‌ها بوده‌ام اصلا سهامدار جایی نبوده‌ام.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما که اصلا به این موضوعات اعتقاد ندارید پس چرا در این سمت‌ها قرار گرفته‌اید؟

متهم ادامه داد: بنده شغلم این بوده است و در این سمت‌ها بوده‌ام.

قاضی تصریح کرد: طبیعتا شما با توجه به تجربیاتتان باید قوانین را بدانید، بنده توانایی‌های علمی از مدیریت بانکی در شما احراز نکردم؛ لذا دفاعیات شما تخصصی نیست و این نوع دفاع کردن از یک بانکدار بعید است. چون دفاعیات شما اصلا فنی نبود.

قاضی مسعودی مقام در ادامه این جلسه از وکیل متهم خواست که در چارچوب کیفرخواست از موکل خود دفاع کند.

وکیل این متهم در دفاع از موکل خود اظهار کرد: در ابتدا عنوان می‌دارم که لایحه‌ای دارم که تقدیم دادگاه می‌گردد، اما چند نکته را لازم به توضیح می‌دانم.

وی گفت: قبل از ورود به عناصر جرم بیان چند نکته ضروری است و اینکه طبیعتا بانک یک بنگاه اقتصادی است و باید سرمایه‌ای داشته تا با فعالیت‌هایش به سود برسد. موکل من در روزی که بانک را تحویل گرفت و در روزی که بانک را تحویل داد قیمت سهام‌های آن مشخص است.

در ادامه صفریان نماینده دادستان تهران به مستندات پرونده، اشاره و تصریح کرد: حسامی عضو کمیته اعتباری بانک سرمایه در اظهاراتی اعلام کرده است که کلیه مشتریان از جمله هدایتی با مدیرعامل بانک جلساتی گذاشته و بعد به توافق می‌رسیدند؛ برخی جلسات آقای بخشایش هم در امارات انجام می‌شده است.

وی همچنین به اظهارات ریاست وقت شعبه فرمان بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: طبق دستور آقای بخشایش، برخی از دستورالعمل‌ها از پرونده‌ها خارج می‌شد.

در ادامه وکیل متهم ردیف اول این پرونده در ادامه دفاعیات خود گفت: آخرین ملکی که موکل بنده خریداری کرده، مربوط به ۲۰ سال پیش است.

وی خطاب به قاضی اظهار داشت: باید بررسی شود که متهم چه نفعی را می‌برده است.

قاضی در ادامه عنوان کرد: بحث نفع بردن نیست، ابعاد تخلفات و جرایم مشخص است. مدیران سالم هم با توجه به حقوقی که دریافت می‌کنند، می‌توانند به اندازه کافی سرمایه جمع کنند.

در ادامه نماینده سازمان بازرسی در خصوص میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران بانک سرمایه گفت: در ۴۹ ماهی که در بانک سرمایه وی مشغول بوده، ۹۶۰ میلیون تومان پول دریافت کرده است؛ به عبارتی متوسط حقوق ۱۹ میلیون تومان می‌شده است. ۷۷۰ میلیون تومان هم از مجمع مرتبط با بانک به عنوان سود به اعضا تعلق گرفته است.

وی افزود: در سال ۹۲ هم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد سود بانک بین اعضا تخصیص یافته است.

در ادامه نماینده دادستان تهران در واکنش به این سخنان متهم گفت: نوسانات ارز در سال ۹۲ بسیار شدید بوده، اگر سودی هم بوده، نتیجه نوسانات آن سال بوده است.

قاضی مسعودی با اعلام ختم اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه مدیر بانک سرمایه، ادامه رسیدگی را به اول بهمن ماه موکول کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو را به خدا به این دزدان و خیانت کنندگان به خون شهدا رحم نکنید . اموالشان را مصادره کنید و زنده زنده بسوزانیدشان تا درسی باشه برا دیگر زالو صفتان دزد .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
مجازات
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
باید تمام اموال این افراد گرفته شود ما ملت ایران از قضات مرتبط استذعا داریم به دستور قران جهت قطع دستان این جنایتکاران داخلی عمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این آقا کلا ۱۰ ماه وزیر بود و رئیس دولت نهم عزلش کرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۰۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷
جالب است این همه سال پای حسین هدایتی توی همه پرونده ها باز هست وکلی به کشور خسارت زده وبه اقرار خیلی ها فسادهای کلان داشته ولی هیچ وقت محاکمه نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
چرا اینها با کت و شلوار و رسمی تو دادگاه نشستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۶ دی ۱۳۹۷
مثل اینکه بعضی ها دولت نهم و دهم و یازدهم را هم نمی دونند دولت نهم دولت احمدی نزادبوده عاقل
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۳۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
عجب از این دنیای مادی که هم دزد شده اند یا اختلاس میکنند نمیدانم چه بگم دیگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
چرا نظارتی بر اموال وزیران وبانکها نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
باید بدون هیچ تردید و ترحمی در ملا عام در دهه فجر به عنوان عیدی به مردم اعدام شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۶ دی ۱۳۹۷
هدایتی هم میره
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۲۳:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
فقط یه سوال دارم که وثیقه 3000میلیارد تومن چقدر میشه و کی و از کجا پرداخت شده که اقایون گذاشتن اومدن بیرون.از نظر من که وثیقه از خود پول باید بیشتر باشه.تا بشه رضایت قاضی رو جلب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
از شر این شیاطین به خدا پناه می بریم.لعنت بر همه این دیو سیرتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
هر دم ازین باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خداوند نگهدارکسانی که این قولهای تبهکار ومهره های اجنبی راکه برای ضربه زدن به اقتصاد کشور.. استخدام شده اند.. را.به سزای اعمال ننگین شان برسانند..
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا را شکر که خلاف کاران یکی یکی به دست قانون مجازات میشوند واموال باد آورده را از حلقومشان بیرون میکشن ولی چرا بازار و اجناس یکی یکی ارزان وبه قیمت واقعی خود نمیرسه شده معما یا معادلات ریاضی بهم ریخته وحساب یکی یکی ودودوتا چهار تا شده دو دوتا هرچی دلشان خواست ......؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همین پولا باعث می شد که یک شبه قیمت ملک سر به فلک بکشه و جونا آرزوی خانه دارشدن به دلشون بمونه وسن ازودواج بره بالا . باید اعدام بشن
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
جنگ جنگ اقتصادیست ومیطلبد که ازنیروهای خدوم سپاه وبسیج در این عرصه استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
پول فرهنگیان خدا ازتون نگذره فرهنگی که نمی تونه یک گوشی تلفن همراه بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اول کسی جرات اینکار ها رانداشت مدتی بعد مردم و مسئولین به این امر رجوع کردن بعد مدتی اسم اونا را در خبر ها بصورت مخفف میدیدیم بعد مدتی اسمشون را کامل با عکسشون میبینیم چند وقت دیگه خودشون میان جلوی مردم میگن این کار را کردیم میتونیم شما هم اگه تونستید یا علی ................همه چی به نهایت رسیده .............خدایا میدونم مقصر خودمونیم فقط بدادمون برس............از مکافات عمل غافل مشو...............
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۶:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اینارو همه میدونن .بفرمایید چطور پس میگیرد پولارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
کدوم دانه درشت؟؟؟؟
از چی صحبت میکنید.دقیقا؟
دانه درشت میشه:حسین فریدون، جهانگیری
-
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدانگذره ازشون
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۵:۴۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خیلی از جوان ها فقط و فقط به خاطر نداشتن 10الی20میلیون تومان پول و یا یک وام 10میلیونی ازدواج نمی کنند . خیلی از فسادها در جامعه بخاطر به تاخیر افتادن ازدواجه.بخاطر بیکاریه. اینها 14000میلیارد پول را چیکار کردند. واقعا جرم اینها کمتر ازفساد و قتل و تجاوز نیست. از قوه قضاییه اشد مجازات را خواهانیم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا نگذرد از ایشان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
از کجا معلوم هدایتی با این پولهایی رشوه نداده باشه برا قهرمانی پرسپولیس
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
فقط میدونم به منصوریان هم پول داد هدایتی تا بشه سرمربی استقلال و خرابکاری کنه برای تیم کیسه
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۵:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
منتظر اعدام افراد کلک بازی چون حسین هدایتی هستیم. امیدوارم برخورد ادامه داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
معنی فوتبال یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
بازگشت و تمرکز دوباره کشورها بر بنگاههای دولتی
20 آذر 97
آینده اقتصاد چین برای همه فعالان اقتصادی که کارشان جنبه بین¬المللی دارد مهم است. این کشور می¬خواهد بعد از سه دهه تمرکززدایی دوباره روی بنگاه¬های دولتی سرمایه¬گذاری کند.
Iran (Islamic Republic of)
پژوهشگر آسیب شناسی اقتصاد
۱۵:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
در پشت تاسیس تقریبا همه بانکهای خصوصی ، وسوسه های سوء استفاده وجود دارد . شک نکنید !!!!
Iran (Islamic Republic of)
توهمی در ورای واژه ی اغواگر خصوصی سازی
۱۵:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
در ورای واژه ی اغواگر خصوصی سازی ، توهم شیرین و خیالی وجود دارد که مردم تصور میکنند قرار است بخشی از اموال عمومی و سهام شرکتها به ایشان برسد ! و به همین خاطر زیاد با آن مخالفت نمیکنند . غافل از اینک مردم مظلوم در این بین هیچ سهم واقعی ندارند و همه سهام و منافع ، به گروههای خاص و شرکای پشت پرده بسیاری مدیران منحرف میرسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
در اکثریت خصوصی سازیها و تشکیل بانکهای خصوصی ، ، تبانی و حیف و میل اموال عمومی وجود دارد . بستگی دارد روی کدامیک بررسی انجام شود .
Iran (Islamic Republic of)
ستاد
۱۵:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
برنامه نود هم مصاحبه میکرد میگفتن و میخندیدن اینم عابر بانک پرسپولیس خدایی تیم نیست که مرکز جعل سند و رشوه خواریه
Iran (Islamic Republic of)
معصوم
۱۴:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
الهی شکرت اخر دیدیم آنها که خیانت کردند حداقل در ملا عام رسوا شدند بروید بمیرید رسوا شدید از دادگاه محترم تقاضا داریم به اشد مجازات برسند الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
از قوه قضاییئه تقاضا داریم اموال بعضی از کارمندای مسئول بانک سرمایه در تهران رو هم بررسی کنه
Iran (Islamic Republic of)
تی تی
۱۴:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
با حمایت باند ثروت پرسپولیس نتیجه گرفته، حمایت داورا و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
گل گفتی مشخصه چجوری امتیاز گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
با تشکر و سپاس فراوان از مقام معظم رهبری مدظله العالی و ریاست محترم قوه قضاییه :
از اینکه قوه قضاییه در برخورد با موسسات مالی متخلف به صورت قاطعانه ورود نموده و سنگینی بار کم کاری ، سهل انگاری و قطعادر برخی از موارد عدم نظارت،مماشات، همدستی و معاونت افرادی در دستگاهای نظارتی ،قانون گذاری و اجرایی کشور را در جرایم صورت گرفته یک تنه بر دوش کشیده و امید را جهت کارآفرینی و ایجاد کسب و کار سالم و بدون تبعیض و بی عدالتی به جوانان کشور هدیه می نماید ،بسیار سپاسگزاریم.
البته این هدف به سرانجام نخواهد رسید مگر با همراهی و اعتماد عموم مردم به آن و تنها در صورتی نظام قادر خواهد بود که این همراهی و اعتماد عمومی را در مردم ایجاد نماید که بصورت قاطع ،صریح و مسلم با عواملی که در دستگاههای نظارتی،قانونگذاری و اجرایی کشور در این جرایم و مفاسد صورت گرفته مشارکت و معاونت داشته و در حق انقلاب،کشور و مردم خیانت نموده اند، بدون اغماض و علنی برخورد نماید.
همانگونه که مستحضرید این امر در سالم سازی فضای اقتصادی کشور و ایجاد بستر مناسب جهت فعالیت های اقتصادی سالم توسط شهروندان ضرورتی انکار ناپذیر و غیر قابل اجتناب بوده و منجر به بستر سازی فرهنگ صحیح کسب و کار در کشور گردیده ، اخلاق حرفه ای کسب و کار را توسعه داده و زمینه رشد واقعی و بهروری کشور را فراهم می نماید.ای کاش،ای کاش و ای کاش این اقدامات و قاطعیت زودتر صورت می گرفت تا شاهد رشد و آبادانی بیشتر کشورو عدم خروج سرمایه های مالی و معنوی کشور بودیم.
با تداوم این رویه راسخ در برخورد با بانک ها و موسسات مالی متخلف که محلی برای باند بازی و انواع جرایم گوناگون از ارتشاء،اختلاس و پول شویی گرفته تا حتی تهدید و ارعاب شهروندان با شگردهای گوناگون و به مزدوری گرفتن ارازل ر اوباش تحت عنوان بادیگارد و فی الجمله در صورت عدم نظارت صحیح و موثر می تواند سرچشمه بسیاری از مفاسد باشد، خشکانده شده و شیرینی امید و تدبیر واقعی را توسط نظام و قوه محترم قضاییه به عموم جوانان و مردم دردمند و رنج دیده این کشور که سهم عظیمی در پیروزی و تداوم این انقلاب و مقاومت در برابر دشمنی ها و تهدیدات و تحریم ها داشته اند،هدیه نماید.
انشاء
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
آخ آخ آخ کیروش گفت که هدایتی نصفه شب با کلی پول اومد اردوی تیم ملی و سیدجلال و وحید امیری رو خرید
پس بگو پول ها از کجا اومده بود
Iran (Islamic Republic of)
یک فرهنگی
۱۴:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
یعنی الان پرسپولیس با پول ما فرهنگیان بدبخت قهرمان شده و جشن قهرمانی گرفته؟
آقا یعنی پول اون معلم بیچاره منطقه محروم رو جناب هدایتی داده به برانکو و طارمی و رضاییان؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
هدایتی به العین هم پول داد تا 6تا بزنه به کیسه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۴:۳۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
همينجوری نظر میدید ک پولتونو حیف و میل میکنن ديگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
این تیم رو برد فینال لیگ قهرمانان
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدایا شکرت که دست کسانیکه دست در دست هم شعار مهرورزی میدادند را رو کردی خداوند از محمود و وزرایش که وقتی به کرسی قدرت رسیدند چه ها که نکردند......این دعای جانباز 35% است از دانشگاه علم و صنعت ایران که وقتی مقابل خلافهای وزرای محمودجان ایستادگی کرد مانند بولدزر از رویش رد شدند همان مستان قدرتی که خودمان به انتخابشان رای دادیم بنده هنوز زنده ام و در دانشگاه شاغل هستم با دلی پر از قصه های درد از روزگاران قدرت این دارو دسته.................اما کو گوشهای شنوا؟.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
طرف بعد اخراجش از هیات دولت رفته دنبال بانک سرمایه.بانک سرمایه سال تاسیسش بعد اخراج طرفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
از دنیا نامید شدم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خواهشا از فضای مسموم مجازی وبرخورد بین الملل نرسید همه را نابود کنید
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۳:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره مردم بخاطر ۵میلیون وام پدرشون درمیاد بعد اقایون بازدوبند وام چندهزارملیاردیاردی میگیرن باید کارشناس مدیر رییس وتمام کسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا نگذره حسین هدایتی
از جیب ملت میگرفتید و به بازیکنوی پرسپولیس میداده.باید اعدومش بکنند .
Iran (Islamic Republic of)
نا
۱۲:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
بله !!!! یادمه که بعد از برد ۴ بر ۲ مقابل استقلال به هر بازیکن میخاستن ۵ سکه هدیه بدن ک باشگاه دوتا سکه به بازیکنا داد
Iran (Islamic Republic of)
H,s
۰۴:۴۱ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این سوتي جدید هم یادت هس؟ باشگاه استقلال تو سه سال 300 میلیارد گرفته؟!!
نکنه این بیت المال نيس!؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا نگذره تمام مقصرین را
من فرهنگی که بیست وچهار سال ماهیانه در صندوق ذخیره سرمایه گذاری کردم بعد از بازنشستگی حدود پانزده میلیون تومان به من دادند
Iran (Islamic Republic of)
همکار
۱۳:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همکار عزیزی خود کرده را تدبیر نیست .
شما اگه سرمایه سال اول خود رادربانک سرمایه داره بودین خاک خریده بودین قیمت اون چند برابر شده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا به خیر کنه صندوق مارو که هرماه از حقوق ما مبلغی کسر می کنند هر وقت می پرسیم الان چطور باید برداشت کنیم میگن اجازه برداشت ندارید هیچ حتی اجازه اینکه شما بخواهید اعلام بکنید از حقوق تون این مبلغ کسر بشه رو هم ندارید یعنی به زور میگن باید حداقل 3درصد از حقوق تون پیش ما بلاک بشه تا زمان بازنشستگی ، یه وقت فکر نکنید دارند به ما زور میگن ، نه اینطور نیست به فکر ماهستند تا زمان بازنشسته بشیم انوقت بگن یکی نیاز داشت و پولها رو برد خرج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سلطان رشوه فوتبالی
Germany
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
از پول مردم و سپرده گذاران بانک سرمایه ببینید که چه بلایی سر بیت المال آوردند به شدت با این ها برخورد کنید
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۱:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
14000 میلیارد تومان هم شد اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خخخخ
خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است!

مننمیتونم تا ۲۰۰ هزار بشمارم

یا خدا......
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همه که دارن اختلاس میکنن رشوه میگیرن؟!:/
بنظرم تنها کسی که تاحالا اختلاس نکرده فقط من بودم^_^
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همچنین من:-[
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۳۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا رحم کنه فقط
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تمام کسانی که در ورزش به خصوص تیم پرسپولیس از حسین هدایتی پول گرفته اند ، همه را باید پس دهند.
Netherlands
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
پول مفت ملت و بیت المال
اونقت میاد کلی پول به بازیکنان پرسپولیس میده
آخرین اخبار