باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ظرفیت اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری در حوزه تولید کود‌های زراعی/چرا ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات سم و کود اختصاص یافت؟

تولید کود کشاورزی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش اشتغالزایی و سود آوری برخوردار است.

 ظرفیت اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری در حوزه تولید کود‌های زراعی / چرا اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات سم و کود اختصاص یافت؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از این در ارتباط با اهمیت عرصه زراعت و کشاورزی و نقش آن در تامین امنیت، سلامت و استقلال غذایی کشور، گزارش های متعددی تنظیم و منعکس شده، حوزه‌ای که بخش قابل توجهی از تولید کشور در قالب این فعالیت قابل تعریف است.

 آنچه که کمتر در عرصه کشاورزی به آن پرداخته شده به حوزه‌های فعالیتی مکمل زراعت و کشاورزی معطوف می‌شود که در نوع خود از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه متعددی برخوردار است و در صورت غفلت و کم توجهی به این عرصه ها، کشور و اقتصاد زراعی این مرز و بوم، با عارضه‌ها و چالش‌های فراوانی مواجه خواهد شد.

صنعت تولید کود و سموم زراعی و باغی از نمونه این فعالیت‌ها به شمار می‌رود که در طول سالیان اخیر با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شده است و به موازات این فرصت‌ها، به دلیل برخی کم توجهی‌ها، شاهد  بروز برخی نارسایی‌ها در این عرصه هستیم.

در غیاب سموم وکود کشاورزی، عرصه زراعت مختل خواهد شد

کریم مصطفوی، یکی از فعالان عرصه زرعت و باغداری در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح اهمیت و نقش بسزای کود و سموم زراعی و باغی در فعالیت‌های طبیعی مرتبط با این حوزه، اظهار کرد: فعالیت در حوزه مذکور، مستلزم تامین الزامات خاص به خود است که در فقدان و خلاء آن، امکان فعالیت طبیعی و بازدهی مطلوب از این فعالیت ها، با اختلالاتی جدی مواجه می‌شود و به تعبیر صحیح تر، امکان برداشت مطلوب محصول، ناممکن خواهد بود.

وی افزود:کود کشاورزی در عرصه زراعت، به مثابه محصولات مکمل برای کودکان، نوزادان و بعضا انسان‌های بالغ است، و به واقع با استفاده از این محصولات، بخشی از نیاز‌های زمین‌های زراعی، درختان و ... برای ارتقای کمی وکیفی‌تر محصولات، تامین می‌شود.

مصطفوی بیان کرد: کارکرد سموم زراعی، کشاورزی و باغی در اراضی و شاخ و برگ گیاهان همچون دارو‌هایی است که به واسطه استفاده از آن، از ابتلای آن‌ها به آفات و شیوع آن جلوگیری می‌شود و در برخی مواقع در صورت بروز آفت و بیماری، روند درمانی آن تسریع می‌شود.

این فعال در حوزه زراعت و باغداری گفت: سم و کود برای فعالیت کشاورزی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و امر مذکور موید این واقعیت است که فعالیت در چنین حوزه‌هایی صرفا به آبیاری و یا هرس شاخ و برگ ها، شخم زنی و برداشت به موقع خلاصه نمی‌شود و برای فعالیت حرفه‌ای و اصولی در این حوزه می‌باید مجموعه‌ای از اقدامات را بصورت منظم عملیاتی کردکه تامین کود و سموم مورد نیاز در مواقع مقتضی، از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

طرح این مقدمه، به روشنی گویای اهمیت تولید کود و سموم زراعی و باغی است و به واقع حوزه تولید سموم و کود کشاورزی، به میزانی فراخ، متنوع و پیچیده است که از عرصه تولید چنین محصولاتی به عنوان صنعت یاد می‌شود.

نیم نگاهی بر کیفیت تولید کود و سموم کشاورزی در داخل کشور

خسرو مهریزی، یکی از فعالان حوزه زراعت و باغداری در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح وضعیت کیفی تولید کود‌ها و سموم ایرانی، گفت: طرح این موضوع که تمامی تولیدات داخلی مرتبط با این عرصه، از کیفیت بالایی برخوردار است، غیر واقعی است و به هر ترتیب در این صنعت نیز همچون دیگر عرصه‌های تولیدی، محصولات عرضه شده دارای درجه‌های کیفی متفاوتی هستند.

وی افزود: متاسفانه برخی از زارعان و باغداران مدعی هستند که تمامی تولیدات داخلی (کود‌ها و سموم ایرانی) بی کیفیت هستند که این ذهنیت و ادعا بی انصافی محض به صنعت تولید سم و کود کشاورزی و باغی محسوب می‌شود.

مهریزی گفت: متاسفانه با اتکا به چنین تصور و ذهنیت نادرستی، برخی به استفاده از سموم و کود‌های خارجی مبادرت می‌ورزند که به اعتقاد بنده چنین رویکردی خیانت به صنعت مذکور در ایران به شمار می‌رود و قطعا با مطالعه و بررسی و لحاظ کردن رویکرد حرفه‌ای در فعالیت‌های این چنینی، می‌توان سموم و کود‌های ایرانی باکیفیت را تهیه کرد و با فراگیر شدن این ذهنیت، می‌توان به رشد و توسعه هر چه بیشتر این صنعت کمک هر چه بیشتری کرد.

این فعال در عرصه زراعت و باغداری در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات فعالان این عرصه به قیمت بالای کود‌ها و سموم باکیفیت معطوف می‌شود و متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل  بروز برخی نارسایی‌ها در بخش‌های متعدد عرصه زراعت و باغداری، هزینه‌های فعالیت در این بخش به میزانی افزایش یافته که بعضا برخی از زراعان و باغداران برای مدیرت هزینه‌ها به خرید سموم و کود‌های بی کیفیت و بعضا تقلبی مبادرت می‌ورزند و نتیجه این رویکرد در عمیق‌تر شدن بحران آفت در اراضی زراعی و یا عدم حصول نتیجه مطلوب از کود‌های مورد استفاده قرار گرفته، منتهی می‌شود.

وی افزود: این در شرایطی است که در بسیاری از مواقع، استفاده از کود و سموم با کیفیت، یک زمین چندین هکتاری را از خسارت و آسیب مصون نگه می‌دارد و در نقطه مقابل، کم توجهی به اهمیت استفاده از سموم و کود باکیفیت، باعث تحمیل خسارت‌هایی جدی به باغدارن و کشاورزان می‌شود.

مخاطرات کیفیت پایین کود‌ها و سموم خارجی وارداتی

 در سالیان اخیر، واردات کود‌ها و سموم خارجی بی کیفیت (همچون بسیاری از اقلام و محصولات دیگر) با رشد و افزایش هر چه بیشتری همراه شده است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کیفیت بسیاری از تولیدات خارجی مرتبط با این عرصه، به مراتب از محصولات ایرانی، پایین‌تر است.

در سالیان گذشته، واردکنندگان سموم تنها مجاز به واردات ۱۲ درصد از سم مورد نیاز کشاورزان و باغداران بودند، اما این عدد و رقم در حال حاضر به حدود ۵۰ درصد رشد پیدا کرده است که با این اوصاف، نیمی از کود‌ها و سموم کشاورزی و باغی موجود در بازار، خارجی هستند. در این میان، برخی از کودها با عناوین جعلی و قلابی و در قالب برند‌های صاحب نام عرضه می‌شوند، اما در واقع، استاندارد‌های لازم در آن‌ها لحاظ نشده است.

آنچنان که برخی فعالان حوزه زراعت و باغداری در خصوص علت کیفیت پایین بسیاری از سموم و کود‌های زراعی خارجی عنوان می‌کنند، سودجویی واردکنندگان و قیمت نازل‌تر این محصولات به نسبت تولیدات داخلی، باعث افزون‌تر شدن دامنه توزیع این اقلام در بازار و نظام عرضه شده است.

از دیگر سو، یکی از علل اصلی بالا بودن کیفیت کود‌ها و سموم داخلی به کنترل، نظارت و ارزیابی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی باز می‌گردد که بصورت دوره‌ای و مستمر بر تولیدات داخلی اعمال می‌شود.

ظرفیت اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری در حوزه تولید سموم و کود‌های زراعی و باغی

 محمد خصوصی رئیس انجمن تولیدکنندگان کود و سم استان البرز، در گفت و گویی با رسانه ها، ضمن تاکید بر کیفیت بسیار بالای سموم و کود‌های کشاورزی و باغی گفت: از میان ۳۰۰ قلم سم خارجی وارداتی، امکان تولید ۷۰ درصد آن‌ها در داخل کشور وجود دارد، اما متاسفانه در شرایطی که کشور از حیث ارزی با محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه است، واردات چنین محصولاتی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد، امری تامل برانگیز به نظر می‌رسد.

وی می‌افزاید: برآورد‌های انجام شده حاکی از ظرفیت اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری (مستقیم) صنعت تولید کود و سم است که با برنامه ریزی دقیق و اصولی، این فرصت و ظرفیت، حفظ و تقویت می‌شود در غیر اینصورت شاهد ورشکستگی بسیاری از واحد‌های تولیدکننده کود و سم ایرانی در داخل کشور خواهیم بود.

اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات سم و کود به کشور

 مهدی حسینی یزدی رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در ارتباط با موضوع مذکور (واردات سم و کود) اظهار کرد: بنابر توافق های انجام شده پیشین با معاونان وزارت جهاد کشاورزی (همچون معاون امور باغبانی، معاون امور زراعت، معاون مالی و مسئولان سازمان حفظ نباتات) ۲۰۰ میلیون دلار ارز به واردکنندگان سم، به منظور واردات سموم آماده به مصرف و مواد اولیه مرتبط با آن و ۴۰۰ میلیون دلار ارز به واردکنندگان بخش خصوصی برای واردات اولیه کود و کود‌های آماده مصرف، اختصاص پیدا کرده است.

بدون تردید، اعداد و ارقام اشاره شده، در شرایط فعلی اقتصادی کشور کم، ناچیز و اندک به نظر نمی‌رسد و قطعا هرگونه صرفه جویی ارزی در شرایط فعلی، یک  الزام اجتناب ناپذیر است.

فارغ از هرگونه قضاوت در خصوص این میزان از واردات، امید آن می‌رود با برنامه ریزی دقیق و اصولی، به میزان رشد و توسعه‌ای نائل شویم که با تکیه بر تولیدات داخلی، واردات اقلام این چنینی به حداقل ممکن کاهش یابد که حصول چنین توفیقی علاوه بر صرفه جویی ارزی، به شکوفایی هر چه بیشتر صنعت تولید سموم و کود‌های کشاورزی و باغی می‌انجامد و به تبع آن، با رونق فزاینده‌تر این صنعت، ضریب و ظرفیت اشتغالزایی بالقوه و نهان در این حوزه، با ارتقاء و رشد هر چه بیشتری همراه خواهد شد و با پیشرفت افزون تر، می‌توان، در تسخیر هر چه بیشتر بازار‌های خارجی هدف نیز موفق‌تر از گذشته ظاهر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدي زارع
۰۷:۰۱ ۲۷ دی ۱۳۹۷
كشاورزى بدون استفاده از سموم باعث سلامت مصرف كنندگان محصولات كشاورزى خواهد بود .با استفاده ازسموم دفع افات محصولاتى ظاهرا سالم بدست ميايد كه در واقع اغشته به سمومى هستند كه حتى با شستشوازمحصول جدا نميشود وبا تغذيه اين محصولات وارد بدن مصرف كنندشده باعث ايجاد اختلال درسلامت وبيماريهاى پيچيده وانواع سرطان شده وهزينه هاى درمانى سنگين به دولت تحميل ميكند.عموما ( افات ) نباتى خود جزءى از چرخه كشاورزى هستند كه براى مصرف كننده بيمارى زا نيستند .كودهاى شيميايى هم محصولات كشاورى را از رشد طبيعى به رشدى غير طبيعى وادار ميكنند كه انهم بيمارى را براى مصرف كننده فراهم ميكند.اين به تحقيق اثبات شده و طمع ورزى در ازدياد بهره دهى زراعت وازدياد محصول هرچند به ظاهر محقق ميشود ولى به بهاى جان انسانهاى بيشمار وزيانهاى غير قابل حدس وباوردر زمينه مثلا بهداشت ودرمان تمام ميشود .
راه حل پيشنهادى:
در كشور ما چند ميليون بيكار وجود دارد
براى دفع افت از مزارع هزينه كود وسموم كشاورزى را به بيكاران پرداخته وبا كار يدى انان افات را از مزارع كم نموده هم ايجاد اشتغال هم محصول ارگانيك بدون سم وكود شيميايى و...
ايا راه ايجاد اشتغال فقط پشت ميز نشينى ودفتر و....
بدون توليد .؟؟؟!!!
آخرین اخبار