۲۸ دی ماه:

گشایش نمایشگاه نقاشی "دستان کوچک" در اهواز

نمایشگاه نقاشی کودکان "دستان کوچک" جمعه، ۲۸ دی ماه در اهواز گشایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، "دستان کوچک" عنوان نمایشگاه نقاشی کودکان ۵ تا ۹ سال است که پس از برگزاری موفق ۲ دوره، اکنون سومین دوره آن قرار است جمعه هفته جاری با همکاری مرکز مشاوره تخصصی کودک "بهیاد" و گالری "کینو" در اهواز آغاز شود.

شیرین قربانی، برگزار کننده نمایشگاه نقاشی "دستان کوچک" با بیان این‎که در این نمایشگاه ۳۰ اثر نقاشی در ابعاد ۵۰ × ۵۰ از ۱۵ کودک هنرمند ۵ تا ۹ سال به نمایش درخواهد آمد گفت: کلیت این نمایشگاه در راستای ارتقاء اعتماد به نفس در کودکان است.

گشایش نمایشگاه نقاشی

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص بازدهی چنین نمایشگاهی باتوجه به آشنا نبودن کودکان این سن با فضای نمایشگاهی بیان داشت: من برای کودکان از روز نخستی که پای خود را در کلاس می‎گذارند و حتی با الفبای نقاشی نیز آشنا نیستند، موضوعات مختلف را توضیح می‎دهم و سعی می‎کنم با نشان دادن عکس‎ها و تصاویری ار نمایشگاه‎های مشابه بزرگ به آن‎ها، ذهن‎شان را برای قرارگیری در چنین فضایی آماده کنم؛ چرا که کودکان اگر از سنین پایین وارد چنین فضایی شوند و ماهیت نمایشگاه را با ذهن خود درک و با جسم خود احساس کنند، قطعاً در آینده راحت‎تر می‎توانند به انسان‎هایی بزرگ و کارآمد چه در هنر و چه در عرصه‎های دیگر تبدیل شوند.

قربانی با بیان این‎که این نمایشگاه سومین دوره خود را پس از برگزاری ۲ دوره قبلی پشت سر خواهد گذاشت تصریح کرد: در دوره قبلی نمایشگاه آثار کمی به لحاظ سبک و سیاق، اندازه و تکنیک‎های به‎کار رفته در آن با دوره حاضر تفاوت داشت؛ ضمن این‎که سن کودکان نیز در ۲ دوره قبل پائین‎تر بود و حتی کودکان ۳ و ۴ سال هم در دوره‌های قبلی آثاری از خود خلق و ارائه داده بودند.

برگزارکننده نمایشگاه دستان کوچک اذعان داشت: جمعی از کودکان حاضر در این دوره از نمایشگاه همان کودکانی هستند که در دوره قبل هم حضور داشتند و اکنون سن‎شان بیشتر شده است؛ ضمن این‎که تکنیک‎ها و نوع ارائه آثار هم کمی نسبت به ۲ دوره قبل متفاوت شده است؛ به عنوان مثال در حالی که شکل ظاهری قاب‎ها در نمایشگاه اول به صورت دایره و در نمایشگاه دوم به صورت مستطیل بود، اما در نمایشگاه سوم قرار است آثار در قاب‎های مربع شکل به نمایش گذارده شوند.

گشایش نمایشگاه نقاشی

قربانی ارائه و نمایش آثار کودکان در قاب مربعی شکل را نوعی هنجارشکنی دانست و افزود: بچه‎ها عموماً عادت به این دارند که روی همان مقوا، کاغذ و یا دفتری که خریداری می‎کنند نقاشی کنند و این مقوا‌ها و کاغذ‌ها نیز معمولاً به شکل مستطیل هستند و به همین دلیل کمتر کودکی یافت می‎شود که به نقاشی در ابعاد مربعی شکل فکر کند.

وی محل برگزاری نمایشگاه و نوع چیدمان آثار در آن را از دیگر تفاوت‎های دوره سوم نمایشگاه دستان کوچک عنوان و بیان کرد: این دوره از نمایشگاه در یک گالری حرفه‎ای و تازه تأسیس برگزار می‎شود که این به نوبه خود تأثیر مثبتی روی بازدیدکنندگان و کودکان خواهد داشت؛ همچنین تصمیم گرفتیم برای تسلط بیشتر کودکان بازدیدکننده، آثار را در قسمت پائین دیوار جانمایی کنیم.

قربانی با بیان این‎که بیشتر آثار ارائه شده از سوی کودکان در سومین دوره نمایشگاه با موضوع طبیعت هستند گفت: در دوره قبلی موضوعات خاصی را همچون نوروز و آلودگی هوا برای آثار کودکان تعیین کرده بودیم، اما برای این دوره موضوع را آزاد گذاشته‎ایم تا دست کودکان برای خلق آثار بازتر باشد.

وی همچنین به تکنیک‎های به کار رفته در آثار این کودکان اشاره و عنوان کرد: در بیشتر این آثار این نمایشگاه از تکنیک کار با پاستل، گواش و آبرنگ استفاده شده است؛ ضمن این‎که در این نمایشگاه فقط یک اثر خلق‎شده با مدادرنگی وجود خواهد داشت و دلیل آن این است که خالق اثر به دلیل معلولیت جسمی قادر به کار با قلم مو نبود.

انتهای پیام/گ

برگزاری نمایشگاه نقاشی

برچسب ها: نقاشی ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.