تاکید فرانسه و انگلیس بر اجرای کامل توافقنامه استکلهم درباره یمن

سفیران فرانسه و انگلیس در سازمان ملل بر اجرای کامل توافقنامه استکلهم درباره یمن تاکید کرده و تصویب قطعنامه برای ایجاد یک ماموریت ویژه سیاسی را گامی ضروری برای اجرایی کردن این توافقنامه دانستند.

تاکید فرانسه و انگلیس بر اجرای کامل توافقنامه استکلهم درباره یمنبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد بر حمایت شورای امنیت از سازوکار استکلهم درباره مناقشه یمن تاکید کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: «مطالب بسیار مهمی درباره یمن در نشست امروز مطرح شد. تصویب قطعنامه برای ایجاد یک ماموریت ویژه سیاسی در یمن واقعا گامی مهم و ضروری برای اجرایی کردن توافق نامه استکلهم است. هدف از این کار تقویت روند جاری برای آن است که این روند غیرقابل بازگشت شود و برای این منظور، شورای امنیت کاملا از این فرایند پشتیبانی کند.»

وی افزود: «درعین حال ما در جایگاه دوستان، خواهان شکل گیری گفتگو‌های جدید بین طرف‌ها (در یمن) در سریعترین زمان ممکن هستیم. البته بی تردید این گفتگو‌ها باید تحت نظر مارتین گریفیس (نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن) باشد. می‌خواستم پیش از تصویب قطعنامه یمن این نکته را عرض کنم. فکر می‌کنم این کار، گام بسیار مهمی در مسیر روبه جلو است. فکر می‌کنم هنوز اوضاع بسیار شکننده است و در نتیجه شورای امنیت باید کاملا بسیج باشد و کل شورای امنیت پشتیبان این فرایند باشد تا این فرایند به موفقیت منجر شود و دیگر قابل بازگشت به شرایط گذشته نباشد.»

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در سخنانی در جمع خبرنگاران پیش از تصویب قطعنامه یمن گفت: «می‌خواهم چند کلمه درباره قطعنامه‌ای بگویم که تا چند دقیقه دیگر درباره یمن به تصویب می‌رسانیم. این قطعنامه، قطعنامه‌ای فنی است به این معنا که کوتاه است و تمرکز آن صرفا بر صدور مجوز است.»

نماینده انگلیس گفت: «این صدور مجوز برای ماموریت جدی سازمان ملل متحد (درباره یمن) است که در حدیده وارد عمل می‌شود تا اوضاع جاری در یمن را پس از توافق نامه اخیر حاصل شده در استکلهم، راستی آزمایی کند. این مقطع، مقطعی مهم است و سازمان ملل متحد را قادر می‌سازد تا ماموریت جدی خودش را در یمن تقویت کند. همانطور که می‌دانید ژنرال کمیت در یمن و مشغول ماموریت خودش است.»

وی افزود: «درباره اوضاع جاری در یمن باید عرض کنم درگیری‌ها در اطراف حدیده کاهش یافته که این مسئله، رویدادی خوشایند است. اما هنوز هم اقدامات تحریک کننده‌ای در جریان است که این کار‌ها را به صورت خاص یکی از طرف‌ها انجام می‌دهد. بسیار اهمیت دارد که این کار‌ها متوقف شود و همه طرف‌ها با فرستاده سازمان ملل متحد کاملا همکاری کنند و بتوانیم توافق نامه استکلهم را به توافقی اجرایی و قابل دستیابی تبدیل کنیم و بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار