باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آبزی‌پروری اردبیل درگیر برخی چالش‌های ریز و درشت/ میزان صادرات ماهی علی‌رغم تولید بالا ناچیز است

استان اردبیل به جهت برخورداری از موقعیت مناسب منطقه‌ای و شرایط آب و هوایی یکی از مستعدترین استانها در حوزه تولید و پرورش آبزیان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل یکی از قطبهای مهم تولید قزل‌آلا در کشور است که بدلیل آب و هوای مناسب ماهی قزل‌آلای این استان از بازار پسندی مناسبی هم برخوردار می‌باشد به طوری که در صورت استفاده از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهای موجود کل ظرفیت آبزی‌پروری استان اردبیل در سال به بیش از 30 هزار تن می‌رسد.

اقلیم استان اردبیل به طور عمده به چهار عامل ارتفاع، عرض جغرافیایی، منابع آبی و توده‌های هوای مهاجر بستگی دارد که در همین رابطه عوامل دیگری نیز نظیر آبهای جاری و روان در فعالیتهای کشاورزی و پرورش آبزیان در مقیاس کوچک بر اقلیم تاثیر بسزایی دارد.

به گفته مسئولان شیلات استان هم‌اکنون پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی، زینتی و خاویاری از اولویت ویژه‌ای در استان برخوردار بوده و از نظر اقلیم شهرستانهای اردبیل، مشگین‌شهر، نیر، نمین، سرعین و گرمی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و سایر شهرهای استان از جمله پارس‌آباد، بیله‌سوار برای پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری و پرورش ماهیان سردآبی در نیمسال دوم سال مناسب هستند.

همچنین در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن از شهرستان خلخال و رودخانه گیوی چای در شهرستان کوثر سایتهایی به منظور پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی راه‌اندازی شده است.

تولید 10 هزار تن ماهی در سالجاری

مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استنهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اظهار داشت: تعداد واحدهای فعال در زمینه شیلات و آبزیان 449 مورد بوده که در این زمینه به همین تعداد نیز سرمایه‌گذار در سامانه به ثبت رسیده است.

میرآرمان میرواعظی با اشاره به میزان تولید سال 96 در سطح استان اردبیل گفت: سال گذشته سقف تولید ماهی در اردبیل 9 هزار و 7 تن بود که پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید امسال به بیش از 9 هزار و 500 تا 10 هزار تن برسد.

وی تصریح کرد: از میزان میانگین تولید ماهیان در استان 3 هزار و 200 تن سهم ماهیان سردآبی و 5 هزار و 807 تن سهم ماهیان گرمابی می‌باشد.

آبزی‌پروری اردبیل درگیر برخی چالش‌های ریز و درشت/ میزان صادرات ماهی علی‌رغم تولید بالا ناچیز است

مدیرکل شیلات استان با اشاره به تکثیر تخم انواع ماهی اظهار داشت: در تخم چشم زده سردآبی 17 میلیون و 200 هزار قطعه و در بچه ماهی 6 میلیون و 400 هزار قطعه تکثیر در مجموع واحدهای تولیدی فعال و نیمه‌فعال داشتیم.

به گفته میرواعظی طی امسال 430 هزار قطعه بچه‌ماهی سفید در منابع آبی استان رهاسازی شده است که ارزش ریالی آن حدود 8 میلیارد و 600 میلیون ريال بوده است.

پرورش ماهیان خاویاری به زودی آغاز می‌شود

این مسئول ضمن ارائه گزارشی از میزان اشتغال و واحدهای تولیدی فعال، نیمه‌فعال و راکد استان اظهار داشت: در حال‌حاضر از تعداد مجموع 449 واحد تولیدی تعداد 50 مورد راکد و نیمه فعال بوده که از این تعداد نیز 3 مورد فعالسازی شدند.

به گفته میرواعظی از ابتدای امسال 12 واحد در این حوزه راه‌اندازی شده که 3 مورد آن راکد بوده و 9 مورد نیز متعلق به مزارع جدید پرورش ماهیان و آبزیان است.

آبزی‌پروری اردبیل درگیر برخی چالش‌های ریز و درشت/ میزان صادرات ماهی علی‌رغم تولید بالا ناچیز است

وی گفت: میزان اشتغال به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی فعال استان 928 نفر می‌باشد که با راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بخش تکثیر و پرورش و همچنین فعالسازی واحدهای راکد این میزان تا پایان امسال نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل شیلات استان میزان سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهیان و آبزیان در سالجاری را 30 هزار میلیون ريال عنوان و بر اهمیت معرفی ظرفیتهای استان جهت افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش آبزیان تاکید کرد.

مشکلات حوزه آبزی‌پروری از زبان تولیدکنندگان

رضا رجب‌نژاد، تولیدکننده ماهی قزل‌آلا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن ابراز گلایه از شیلات استان و نظام مهندسی بجهت عدم حمایت و دیرکرد در پاسخگویی برای توسعه مزرعه و واحد تولیدی گفت: من از ابتدای امسال برای گرفتن تسهیلات و همچنین توسعه مزرعه خود درگیر کارهایی در شیلات و نظام مهندسی هستم.

وی با بیان اینکه برخی بروکراسی‌های اداری گاه موانعی بزرگ‌تر پیش پای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، اضافه کرد: امیدواریم مسئولان هرچه زودتر نسبت به مرتفع کردن مشکلات حوزه پرورش ماهی نیز نظر مثبت داشته باشند تا با این موضوع هم میزان تولید استان ارتقا یافته و هم توسعه‌ای در اقتصاد منطقه حاصل آید.

غلامرضا بیشکول مدیر تولید یکی از واحدهای پرورش ماهی در مشکین‌شهر نیز با اشاره به وضعیت تولید انواع ماهی در سطح استان و اختصاصا واحد تولیدی حقیقی به خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: سقف تولید واحد ما به صورت سالانه 40 تن بوده که در حال‌حاضر این واحد در زمره مزارع فعال استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه نوع ماهی تولیدی در این واحد از نوع قزل‌آلا می‌باشد افزود: ما هر ساله در کنار تولید و مصرف داخل به طور میانگین 6 الی 7 تن صادرات داریم که عمده این صادرات به جهت نزدیکی جغرافیایی به کشور آذربایجان می‌باشد.

به گفته این تولیدکننده وضعیت حمایت تولیدکنندگان از سوی شیلات استان رضایت‌بخش بوده و در بحث ارائه و اخذ تسهیلات و وام هیچ‌گونه شانه خالی کردن از سوی متولی اصلی این امر در سطح استان وجود ندارد.

آبزی‌پروری اردبیل درگیر برخی چالش‌های ریز و درشت/ میزان صادرات ماهی علی‌رغم تولید بالا ناچیز است

بیشکول تصریح کرد: در حال‌حاضر میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این مزرعه مجموعا 16 نفر بوده که با برنامه‌ریزی جهت توسعه بخش‌های مختلف واحد تولیدی هم میزان توناژ و هم سطح اشتغال 2 و نیم برابر خواهد شد.

جهانگیرزاده، یکی دیگر از تولیدکنندگان ماهی در اردبیل هم در تشریح گستره فعالیت خود در حوزه آبزی‌پروری گفت: ما از سال 1380 مشغول به تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا هستیم که مزرعه ما سالانه ظرفیت 3 میلیون قطعه را دارد.

وی با اشاره به فراهم سازی زمینه اشتغال برای تعدادی از جوانان بیکار منطقه افزود: در حال حاضر زمینه اشتغال برای بیش از 70 نفر در مزرعه ما هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم فراهم آمده است که با گسترش استخر و مزرعه پرورش می‌توانیم این میزان را تا حد قابل قبولی ارتقا دهیم.

این مزرعه‌دار پرورش ماهی در روستای موئیل ادامه داد: مزرعه ما دارای مجوز افزایش تولید از 40 تن به 140 تن در سال است که از سویی دیگر میزان ظرفیت تولیداسمی مزرعه نیز 100 تن به صورت سالانه می‌باشد.

سهم 13 تنی صادرات از مجموع 10 هزار تن تولید ماهی!

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اهمیت میزان صادرات در پویایی اقتصاد منطقه اظهار کرد: هم‌اکنون میزان صادرات استان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مقبول و مطلوب بوده که در این زمینه میانگین صادرات انواع ماهیان به خارج از استان تنها 13 تن در سال می‌باشد.

مسعود تبادلی مقصد تولید آبزی استان را فقط کشور آذربایجان عنوان کرد و افزود: در 9 ماهه امسال حدود 13 تن صادرات ماهی از استان به کشور آذربایجان داشتیم.

وی ارزش ریالی این میزان صادرات را 39 هزار دلار دانست و تصریح کرد: اغلب صادرات ماهیان سردابی، گرمابی و قزل‌آلای استان اردبیل به صورت چمدانی صورت می‌پذیرد.

آبزی‌پروری در سربالایی چالش‌ها و فرصت‌ها

با اذعان به اینکه آبزی‌پروری بستری از فعالیت اقتصادی است که اگر این فرصت به خوبی پرورده شود می‌تواند در توسعه درآمدزایی و اشتغالزایی استان اردبیل نقش آفرین و اثربخش باشد، حال آنکه همچون سایر حوزه‌ها این عرصه نیز خالی از مشکلات و چالش‌ها نیست که یکی از این موارد نبود صادرات مناسب در قیاس با میزان تولید می‌باشد.
  • اکنون جای طرح این سوال است که وقتی شرایط لازم برای ارتقای میزان تولید و حتی صادرات در منطقه فراهم است چرا باید میزان تولید استان بالا بوده اما صادراتی در این زمینه به طور شایسته صورت نگیرد حال آنکه برخی مشکلات و چالش‌ها نیز در راستای تولید پیش پای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است.

و اما کلام آخر؛

به عقیده بسیاری در حالی که  در استان اردبیل و به تبع در کشور دانش لازم، شرایط آب و هوایی و امکانات مورد نیاز فراهم است، اما در زمینه پرورش برخی از انواع ماهی از بسیاری از کشورهای جهان عقب هستیم و به عقیده همین مسئولان با کمی تلاش بیشتر برای تولید و افزایش سطح تقاضای بازار از سوی مردم می‌توان این خلا را پر کرد اما در نقطه مقابل کسی مسئولیت مشکلات در حوزه تولید و صادرات را گردن نمی‌گیرد.

شاید بتوان با کنترل واردات بی‌رویه، رفع چالش‌های موجود و پربار کردن فرصت‌های موجود متناسب با شرایط مناسب در اختیار در حوزه آبزیان دست تولیدکنندگان را بیش از این نبسته و مسبب بسیاری از مشکلات اقتصادی در منطقه نشد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: پرورش ماهی ، اردبیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار