در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری و هوشیاری دنیای اسلام شده است/ آمریکا از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین ضربه قرن را خورد

جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری و هوشیاری دنیای اسلام شده است/ آمریکا و متحدانش فهم و درک درستی از معادلات منطقه ندارندبرنامه نگاه یک امشب با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی و افول آمریکا برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه نگاه یک امشب شنبه «۲۹» دی ماه با حضور محمد صادق خرازی و محمد حسین صفارهرندی دو فعال و کارشناس سیاسی با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

خرازی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدای برنامه اظهارکرد: باید بازگردیم و تاریخ را مجدد در متن خود ارزیابی کنیم و از منظر تاریخ منصفانه به آنچه که اتفاق افتاده در همه ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی و منطقه‌ای نگاه کنیم و یک قضاوت منصفانه و داوری مصلحانه در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دوران قبل از انقلاب شناخت مناسبی از تحولات ایران نداشتند، تصریح کرد: هنوز هم همان شناخت نادرست آن‌ها از کشورمان بعد از چهل سال ادامه دارد. آمریکایی‌ها به این باور نرسیده بودند که بین لایه‌های اجتماعی مردم و حاکمیت آن روز‌ها یک شکاف اجتماعی عمیق وجود دارد و بر اساس همین اشتباهات بزرگی را مرتکب شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: حمایت آن‌ها از شاه به عنوان ژاندر منطقه بدون شناخت و درک واقعیت آن روز‌های جامعه از جمله اشتباهات آن‌ها به حساب می‌آید که با این وجود برخی از دولتمردان حکومت پهلوی هم بعد‌ها در کتاب، مقالات و موضع گیری‌های خود اعلام کردند که درک مناسبی از لایه‌های اجتماعی نداشتند.

خزازی تقابل حاکمیت و مردم را پیش از انقلاب به مثابه آب و روغن دانست و گفت: روغن در سطح بالا و آب در سطح پایین قرار داشت و کسی نمی‌توانست واقعیت‌ها را درک کند که مردم ایران چه خاستگاه و جایگاهی دارند و همین باعث شد که آمریکایی‌ها ایران را از دست بدهند.

آمریکا از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین ضربه قرن را خورده است

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها فاقد درک درست و دقیقی از فعل و انفعالات جامعه پیش از انقلاب بودند، بیان کرد: این فقد بینش، آگاهی و شناخت پیچیدگی جامعه ایرانی آمریکایی‌ها را در ورطه‌ای دچار کرد که موقعیت خود را از دست دادند و بزرگترین ضربه قرن خود را از وقوع انقلاب اسلامی پذیرا شدند؛ اگرچه اتفاقات بعدی که رخ داد باز هم آمریکایی‌ها را در این شناخت اجتماعی و درک هویت عظیم ایرانی‌ها دور‌تر کرد و مشکلات برزگی را بر آن‌ها تحمیل کرد.

در ادامه صفار هرندی با بیان اینکه آمریکایی مقهور اراده خداوند بودند، گفت: آن‌ها مدتی بود که عادت کرده بودند از بعد تسلط اندیشه‌های اومانیسمی در غرب خود را جای جایگزین خدا بدانند، اما اراده خداوند از مجرای طبیعی رخ می‌نماید و مردم تجلی خواست و قدرت خدا بودند؛ البته این مردم را نه رژیم طاغوت به درستی می‌شناخت نه کسانی که طاغوت را هدایت می‌کردند دستگاه‌های اطلاعاتی بخشی از واقعیت‌ها را می‌دیدند و یک بخش پنهانی از واقعیت را نمی‌دیدند که همین بخش از موثرترین عناصری بودند که سبب ظهور انقلاب شد.

وی با اشاره به تعبیر فوکو روزنامه نگار خارجی که مردم برای انقلاب به علت تغییر شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی حضور پیدا می‌کنند، اما حضور مردم برای تغییر چه آمدند، افزود: اما او به این پاسخ رسید که مردم ایران برای تغییر خود آمده بودند؛ این تغییر از جنس بازگشتن به خویشتن خویش است و مسئله‌ای است که غرب متوجه آن نمی‌شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه بعد از وقوع انقلاب اسلامی غرب در تحلیل شرایط کشور ما عقب مانده است، تصریح کرد:در حال حاضر هم غرب جا مانده است و در اوضاع منطقه عقب مانده است. غرب آن قدرتی نیست که هر چه می‌خواهد همان می‌شود تجربه انقلاب اسلامی باطل السحر این تفکر است و معلوم شد که غرب نقاطی دارد که اگر ملت‌ها آن نقطه را شناسایی کنند نقطه ضعف اصلی او به شمار می‌رود.

خرازی با اشاره به مشکل دستگاه محاسباتی اصلی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها بسیار زیاد به سیستم‌های اطلاعاتی خودشان مغرور بودند فارغ از اینکه خواست خداوند بر این قرار گرفته بود مردمی که قیام کردند فرجام موفقیت آمیزی داشته باشند و فارغ از بحث‌های ماورایی و آسمانی اگر بخواهیم مباحث زمینی داشته باشیم غربی‌ها دچار یک غرور خودساخته و خود مانده شده بودند. هنوز این این نگاه را در تحلیل و صحبت هایشان می‌توان دید.

خرازی تصریح کرد: مدتی قبل برخی از مقامات آمریکایی از جمله ترامپ معتقد بودند که رژیم سیاسی ایران سقوط کرده است و تا چند روز آینده فروپاشی آن مشخص می‌شود. بر اساس اطلاعات و داده‌های غلط ساختار‌های فکر خود را بنا کردند و یک تعبیری وجود دارد که غربی‌ها دچار اطلاعات غلط می‌شوند و تصویر نادرستی از لایه‌های جامعه متصور هستند.

وی افزود: شما ببینید دو ماه بعد از انقلاب ما رفراندوم می‌گذاریم و مردم حضوری حداکثری داشتند برای انتخاب و بعد از آن مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و دیگر نهاد‌ها و انتخابات پی در پی که نشان از مردم سالار بودن نظام اسلامی ایران است.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: ما باید نقش مردم و رهبری عالی ایران را هم در این میان در نظر بگیریم که بسیار نقش سازنده و بزرگی داشته اند. پیشرفت و ارتقای ایران مرهون زحمات و تلاش‌های مردم و مسئولانی است که هدایت جامعه را بر عهده دارند، اما با همه این مسائل همچنان معتقدم که آمریکایی‌ها با اشتباه و درک ناصحیح از لایه‌های مختلف ایران رویکرد خودشان را نسبت به ما ادامه می‌دهند.

صفارهرندی در پاسخ به سوالی در مورد دشمنی آمریکا بعد از انقلاب، یادآور شد: بخشی از مشکل آن‌ها در فهم نادرست تلقی کردیم و بخش دیگر در حالی است که آن‌ها به شرایط واقف بودند، ولی بر خطای خود اصرار داشتند، چون منافع صد در صد آن‌ها به خطر می‌افتاد. همانند شرایط امروز آن‌ها با دیکتاتور‌های منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی که ظلم آن‌ها را می‌بینند، ولی هیچ نمی‌گویند. امروز هم به آن‌ها می‌گویند که اگر شما را رها کنیم، ایرانی سخن می‌گویید. این اعتراف‌ها اذعان به یک حقیقت است. آن‌ها همین نگاه را به شاه داشتند. عایدی بسیاری از شاه داشتند و به همین خاطر چشمشان را می‌بستند. این علاقه مفرط آمریکایی‌ها به چپاول دارایی‌های مردم و منطقه آن‌ها را نسبت به جلوه‌ها حقیقت کور کرده بود.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: پس از آنکه قافیه را هم باختند، باز ادعا کردند در این انقلاب هم کسانی هستند که دوست ما هستند که این نکته در اسناد سفارت آمریکا هم هست که بعد‌ها هم رسانه‌ای شدند. آن‌ها می‌خواستند کسی مثل شاه را روی کار بیاورند. مقام معظم رهبری هم توصیه کردندکه جوانان تاریخ بخوانند. آن‌ها در تلاش بودند کسی مثل شاه را حتی جمهوری خواه بر سر کار بیاورند.

آمریکایی ها هر بار هر بدلی زدند، شکست خوردند

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها هر بار هر بدلی زدند، شکست خوردند. زمانی که چنین اتفاقی می‌افتاد، کینه جدیدی در آن‌ها ایجاد می‌شد و بیشتر می‌ترسیدند، ولی با مرور زمان بیشتر ترفندهایشان خنثی می‌شد. آن‌ها روزی گمان می‌کردند، می‌توانند هر کاری کنند، ولی بعد دیدند که امکان آن را ندارند و حال تا آنجا که شکست آن‌ها ادامه داشته باشد، کینه هم ادامه دارد.

عضو مجمع تشخیص گفت: در حال حاضر شما انتخابات را مشاهده کنید. مردم رای می‌دهند و صندوق باز می‌شود. امروز در کشور ما مردم سالاری جریان دارد، اگر آن‌ها می‌خواستند به دموکراسی تن دهند، باید امروز راحت می‌شدند، ولی موش می‌دوانند.

خرازی ادامه داد: در یمن اگر بحثی می‌شود حرف وزیر امور خارجه ایران با نفوذ‌ترین حرف وزرای خارجه کشور‌های منطقه به حساب می‌آید. یوسف بن علوی به بنده گفت که زمانی برخی کشور‌های عربی در دوران برجام به آمریکا گله کردند که خیلی از ایران حمایت می‌کنید و با آن‌ها ارتباط دارید، ولی آن‌ها گفتند که اینطور نیست و ما آن‌ها را کنترل می‌کنیم. جان کری به آن‌ها گفت: هیچ کدام از شما‌ها یک ژنرال سلیمانی ندارید، تنها کشوری که برای مبارزه با تروریسم خون و هزینه زیادی متقبل شده ایران بوده است، که همه این مباحث حرف وزیر خارجه وقت آمریکا است.

خرازی خاطرنشان کرد: نسبت به مسائل داخلی هم نقد‌های بسیاری دارم و مشکلات متعددی از نحوه مدیریت برخی وجود دارد، اما نباید از نفوذ تاثیرگذار و تصمیم ساز ایران در منطقه بگذریم.

وی گفت: هنوز بحرین و قطر در مشکلات جدی خود گیر کرده اند؛ کشور‌های جنوب خلیج فارس با هم مشکلات متعددی دارند، اما این ایران بوده که همیشه با ثبات و مقتدر مانده است.

وی بیان کرد: مردم ایران می‌دانند که پیشرفت و امنیت کشورشان به رای دادن آن‌ها بستگی دارد، می‌دانند که رای آن‌ها تاثیرگذار است. محال است یک جمعیت سیاسی یا یک نفر را پیدا کنید که روی دیوار بیگانه چیزی بنویسد. این یعنی حفظ هویت انقلاب اسلامی و شما خواهید دید که مردم چگونه به راه پیمایی ۲۲ بهمن خواهند آمد، اما اینکه لزوما همه آن‌ها راضی باشند هم چنین نیست و نارضایتی‌های فراوانی هم دارند؛ ولی از هوشی برخور دارند که می‌دانند نباید پای دیوار بیگانه امضا کرد.

خرازی افزود: در خیلی شرایط عدالت رعایت نشده و به جوانان ظلم شده است، اما این زیبنده نیست که برای کنار گذاشتن پیرسالاران و جایگزین کردن جوانان بجای آن‌ها از طریق مجلس شورای اسلامی اقدام کنیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه اذعان کرد: این زیبنده ما نیست که همچنین مشکلاتی را داشته باشیم که می‌توانستیم نداشته باشیم و اینگونه نبوده که تصور کنیم ۴ یا ۵ مرتبه آمریکا قصد توطئه علیه ایران داشته است. عده‌ای در آمریکا و دیگر کشور‌ها از طراحی و توطئه چینی علیه ایران ارتزاق دارند.

وی با بیان اینکه سیستم و بودجه مشخصی برای براندازی نظام سیاسی ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: این براندازی شغل عده‌ای به شمار می‌آید، پس این موضوع در یک مقطع خاصی نیست؛ اما مردم ایران مقاومت کردند بنابراین، هر نظام سیاسی دیگری غیر ایران بود و این حجم شدید و مستمر فشار‌ها و تحریم‌ها را تجربه می‌کرد تا الان نمی‌توانست مقاومت کند.

صفار هرندی تصریح کرد: ما که امروز در بیرون آنقدر جلوه خوبی داریم، چرا در داخل ناکام هستیم؟ امروز باید همان سنت‌های خارجی را در داخل هم اجرا کنیم که یکی از آن‌ها وحدت فرماندهی است. در خارج این طور نیست که بتوانیم زیر حرفمان بزنیم؛ در خارج نگاه جهادی است، در این نگاه منیت به کنار می‌رود. سردار سلیمانی هم چند بار گفت که برخی مواقع ۷۲ ساعت خواب نداشته است.

وی افزود: امروز، ولی در داخل کشور ۸ صبح می‌روند و ۴ بعدارظهر می‌آیند. مدیری می‌گفت که من اول صبح می‌روم و آخر شب می‌آیم که او را تمسخر می‌کردند، این مسئله به علت فاصله از سنت‌های انقلاب بوده است. حال نگاه کنید، هر جا آمده‌ایم اصلاح شده‌ایم، نتیجه مطلوب گرفته‌ایم. امروز اگر نگاهی به بازار ارز داشته باشیم مدیریت جهادی باعث حل مشکل شود. امروز مسئول سیستم بانکی شاید تجربه بزرگی نداشت، ولی با مدیریت مشکل را حل کرد. امروز این نشانه انقلاب بوده که این نشان دهنده این است که انقلاب قدرت خود ترمیمی دارد.

صفارهرندی اظهار کرد: باید ببینیم چرا وقتی قدرت خارجی ما به داخل می‌آید شرایط تغییر می‌کند. امروز در این دولت و دولت گذشته به این نگرش و تفکر جهادی جفا شد و همه به آن‌ها حمله کردند و این در حالی بود که آن‌ها چیزی برای خود نمی‌خواستند.

خرازی در ادامه با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها از جمله نانو، بیوتکنولوژی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و از دانش بومی و جوانان متخصص استفاده کردیم، تصریح کرد: البته در برخی حوزه‌ها هم با ناکارآمدی و عملکرد بدی که داشتیم مردم را از خود رنجانده ایم. به طور مثال چرا صدا و سیما باید فقط در دوران انتخابات به مردم توجه کند در صورتی که این رویه می‌تواند در تمام مدت سال تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئولین نباید نماد انقلاب مقدس اسلامی تلقی شوند، اگر کسی نقدی به مسئولی یا دستگاه‌های مقننه، قضائیه و اجرایی کشور دارد باید بتواند آزادانه حرفش را مطرح کند. در مسائل اقتصادی مردم حق دارند که گلایه داشته باشند و این مشکلات متعدد در این حوزه‌ها موجب انزجار مردم شده است. مردم را باید با رفع مشکلات و تلاش بیشتر و جدی‌تر راضی کرد و شرایط بهتری برای زندگی آن‌ها فراهم کرد.

خرازی با بیان اینکه باید شعار‌های انقلاب اسلامی را که روشن و شفاف هستند احصا کرد، گفت: البته باید دید که برخی شعار‌های خود ساخته جدید چه تفاوتی با آن‌ها دارند. باید نقد منصفانه داشت، اما این نقد به معنای مخالفت و عنادورزی نیست؛ بلکه برای بهتر شدن وضعیت کنونی است.

خرازی با اشاره به اینکه امروزه عدالت، پیشرفت، آزادی، استقلال، دموکراسی و امنیت آرمان مردم است گفت: آمریکا این مسائل را درک نمی‌کند. کشور ما تاکنون ۴۰ انتخابات را برگزار کرده این در حالی است که آن‌ها چشم هایشان را می‌بندند و می‌گویند در ایران دموکراسی نیست؛ اما عربستان و امارات را نماد دموکراسی می‌دانند.

وی با اشاره به نماد‌های دوگانه آمریکا افزود: این مسئله باعث می‌شود تا مردم منطقه در هر جا علیه آمریکا صحبت کنند، آمریکا در سوریه و عراق کاملا از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کرد، داعش توسط قدرت عظیمی به نام ایران شکست می‌خورد و این در حالی است که می‌گویند ما داعش را شکست دادیم. این مسئله باعث مضحکه قرار گرفتن آن‌ها در کنگره شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در انتخابات عراق همه چیز را باختند و به نقل از جو بایدن، آمریکایی‌ها عراق را به ایران سه هیچ واگذار کردند تصریح کرد: آمریکا ۷ تریلیارد در عراق هزینه کردند، آن‌ها این هزینه را برای قدرت خود پرداختند نه برای مردم عراق.

جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری، آگاهی و هوشیاری دنیای اسلام شده است

خرازی با اشاره به اینکه آمریکا و متحدانش فهم و درک درستی از معادلات و موقعیت منطقه ندارند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری، آگاهی و هوشیاری دنیای اسلام شده است، انقلاب اسلامی شعار‌های بزرگی داده است لذا انقلاب اسلامی توانست از مرز‌های خود عبور کند و این مسائل نقطه عطفی برای ما شده است. آمریکا هر کودتایی را که می‌خواست در ایران انجام شود حمایت می‌کرد و یک اقدام طی مدت گذشته نیست که توسط آمریکا انجام نشده باشد. تمام مشکلات ما در مسیر اداره کشور با همه حکمرانی‌های خوب و بد، هر اقدامی که علیه ما صورت گرفت در آن آمریکا نقش داشت.

وی با اشاره به اینکه ملت‌ها عنصر اصلی مقاومت در منطقه هستند عنوان کرد: امروزه ایران، عراق، سوریه و لبنان پیوند استراتژیک برای مقاومت بسته اند، برخی کشور‌های منطقه با چراغ خاموش با مقاومت پیوند دارند، اتفاقات افغانستان از آبشخور اندیشه انقلاب اسلامی ایران است، انقلاب اسلامی تا یمن توانسته رشد، آگاهی و بینش ایجاد کند، آن‌ها توانسته اند تمام قدرت‌ها را به زانو در آورند لذا ارتش اجاره‌ای نمی‌تواند حریف آن‌ها شود.

محمد حسین صفار هرندی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی مثل یک جوان برومند به همه اطراف سرک می‌کشد لذا این نشاط را در قالب پیام نشان می‌دهد گفت: آمریکا خود را در مقابل رقیبی می‌بیند که کل ایدئولوژی آن‌ها را به چالش کشیده است، ایدئولوژی غرب بعد از رنسانس به تدریج بعد از انقلاب صنعتی و انقلاب کبیر فرانسه ایدئولوژی اومانیستی بوده است، لذا آن‌ها انسان را به عنوان خدا بر روی زمین می‌دانند و انسان را عبارت از لذت خواهی و تمایلات انسانی می‌دانند، اما ایدئولوژی انقلاب اسلامی این است که آدم‌ها را ارجاع به آسمان و خدا می‌کند و این دو در تضاد با هم هستند.

وی با اشاره به اینکه ایدئولوژی انقلاب اسلامی در کل کشور‌های مجاور و منطقه اسلامی تسری پیدا کرد اظهار کرد: پیام انقلاب اسلامی دل نشین است. بخش قابل توجهی از دشمنی‌ها نشأت گرفته از این رقابت است، این رقابت شاید در مقام تعریف ابتدایی محل مقایسه نباشد، توانمندی اقتصادی، سیاسی و نظامی ما شاید قابل رقابت کردن مستقیم با آن‌ها نبود؛ اما قدرت پیام انقلاب اسلامی همه آن ضعف‌ها را می‌پوشاند و ما را به حریف جدی برای آن‌ها تبدیل می‌کرد.

هرندی با اشاره به اینکه ما دعوا‌های بر اثر حوزه نفوذ با آمریکا داریم گفت: دنیا و خود آمریکا این مسئله را می‌بیند. آن‌ها دائم با تجربه‌های متضاد روبرو می‌شوند. آن‌ها نسخه‌های جعلی و بدلی تفکر اسلامی را در قالب القاعده، داعش، النصره به وجود آوردند و در واقع آن‌ها جواهر‌های بدلی را می‌خواستند به خورد ملت‌های منطقه بدهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما خودمان را دست کم گرفته ایم، عواملی را که ما را در جهان پر آوازه کرده را باید در مدیریت داخلی به کار بگیریم افزود: علی رغم اینکه ما در داخل کشور ظرفیت‌های زیادی داریم اما متاسفانه نگاهمان به این است که مرغ همسایه غاز است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر ایران منزوی است پس حوزه‌های نفوذش را از کجا آورده است، کسی که منزوی است خود را در گوشه‌ای پنهان می‌کند گفت: وقتی راجع به آینده سوریه تصمیم می‌گیرند پیغام می‌دهند که نمی‌شود که ایران نباشد. سوریه از مرز‌های ما فاصله بیش از هزار و پانصد کیلومتری دارد و آمریکا می‌گوید که ایران باید در مذاکرات باشد. آن‌ها در خصوص یمن هم باز به سراغ ما می‌آیند، این چه انزوایی است که ما در حوزه‌های گوناگون نقش آفرین هستیم.

وی تصریح کرد: ایرانی که شانزدهمین قدرت علمی جهان، چهارمین قدرت علمی نانو تکنولوژی، هفتمین قدرت جهان، هجدهمین اقتصاد جهان است چگونه ممکن است منزوی باشد که به همه طرف پر و بال گشوده است، ما خودمان را دست کم گرفته ایم.

هرندی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه باید اعتراف کرد که کم طاقت هستیم افزود: یکی از بزرگان درخواست نقد کرده بود، ولی وقتی با نقد‌ها مواجه شد با تعابیر زشت بی سواد روبرو و برچسب‌های مختلفی به آن فرد زدند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان به پایان یافتگی انقلاب معتقد هستند و می‌گویند انقلاب برای سال ۵۷ بود و باید دفتر آن بسته شود و ما باید با آداب دنیا کشور را اداره کنیم. گاهی اوقات حسرت داشتن حکومتی مثل عربستان را می‌خورند، نسبت این گونه افراد با انقلاب قطع است، البته به صورت گزینشی عمل می‌کنند و نقد خدا و پیغمبر را روا می‌دانند؛ اما نمی‌توان به آبدارچی اتاقشان نقد کرد. متاسفانه این عده معیار‌های دوگانه دارند.

وی بیان کرد: گاهی عده‌ای در مقام عمل و ادعا می‌تازند لذا باید مردم توان نقد داشته باشند، اما وقتی می‌گویند وضع معیشت مردم خوب نیست در دهان آن‌ها را می‌بندیم و به آن‌ها اثبات می‌کنیم که حالشان خوب نیست، به مردم القا می‌کنیم که اگر می‌خواهید مثلا ۳۰ درصد گرانی‌ها کم شود. بیایید به فلان قرار بین المللی بپیوندید، چرا مردم را ارجاع به داخل نمی‌دید، چرا نمی‌گوید که مردم از مسیر تلاش و تکاپوی بیشتر می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند، چرا چشم به گشایش از آن سوی مرز‌ها را داریم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه قرار بود برجام چرخ گشایش اقتصادی را بچرخاند گفت: قرار بود برجام نتیجه اقتصادی داشته باشد، اما الان مقام مسئول می‌گوید از ابتدا قرار نبود برجام نتیجه اقتصادی داشته باشد، این مسائل باعث سلب اعتماد مردم می‌شود.

خرازی با اشاره به اینکه در این موضوع تردید ندارم که می‌توان دولت و یا سایر بخش‌ها را نقد کرد، اما نقد باید منصفانه باشد گفت: کسی که در بالاترین سطح اجرایی کشور بود دچار انحراف شد و نوع تفکر انحرافی اش مشخص شد. روزی بود که کسی اسم آن فرد را بدون وضو نمی‌توانست بیاورد، همان روز پایه‌های بی عدالتی گذاشته شد این در حالی است که باید برخورد صورت می‌گرفت، عدالت خواهی نباید یک طرفه باشد بلکه باید همه جانبه باشد.

وی با اشاره به اینکه روزی که برجام را آقایان مذاکره می‌کردند نظام گزینه دیگری نداشت، ما با تحریم‌های بین المللی مواجه بودیم، افزود: نباید در نقد برجام بی عدالتی کرد، بنده به برجام نقد دارم، اما باید منصفانه با موضوع برخورد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نگاه یک ، چهل سالگی ، خرازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۷
جناب آقای خرازی مقاله صحبت خودتان را با باشگاه خبرنگاران جوان و این خبرگزاری بدهید دکتر روحانی و وزرایش هم بخوانند تا کمی هم بفکر باشند و اینهمه به بیگانگان اروپائی اعتماد نکنید
آخرین اخبار