تبدیل گلیم فرش به برند تجاری با همت بانوی خمینی

با همت یک بانوی خمینی، گلیم فرش به برند تجاری استان مرکزی تبدیل شد.

تبدیل گلیم فرش به برند تجاری با همت بانوی خمینیبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با همت خانم «عسگری» بانوی کارآفرین خمینی، اکنون استان مرکزی قطب تولید گلیم فرش در کشور شد و این محصول شهرستان خمین را به به برند تجاری تبدیل کرد.

اوایل سال ۹۰ بود که این خانم پس از گذراندن یک دوره آموزشی، اولین کارگاه گلیم فرش استان مرکزی را در کارگاهی ۱۲ متری دایر و اشتغال تک نفری را به بیش از ۵۰ فرصت شغلی تبدیل کرد.

عسگری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با اشاره به اینکه تعدادی از بافندگان در کارگاه و تعدادی در خانه‌های خود کار می‌کنند، گفت: برای فروش کالا‌های تولیدی مشکلی ندارد و بافت بر اساس سفارش گیری است و روز بیکاری در این کارگاه وجود ندارد.

کاظمی معاون صنایع دستی استان مرکزی هم در این رابطه گفت: بیش از ۵ کارگاه تولید گلیم فرش در استان فعال است و با تلاش کارگاهی و خانگی بیش از ۵۰۰ هنرمند، سالانه حدود ۱۰۰۰ قطعه گلیم فرش از این گارگاه‌ها راهی بازار‌های فروش می‌شود.

کاظمی کارگاه فوق را از فعالترین کارگاه‌ها دانست و افزود: گلیم فرش با وام گیری از فرش در تلفیق گلیم و فرش جان تازه‌ای به این هنر بخشیده و زمینه ساز ارتقاء گلیم شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته از گلیم به عنوان کالایی ارزان قیمت یاد می‌شد، اما با بافت نقوش فرش با زمینه گلیم این کالا جایگاهی در خانه‌های مردم یافته که نه تنها مورد اقبال مردم قرار گرفت بلکه بخشی از گلیم فرش‌ها به صورت چمدانی صادر می‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی میراث فرهنگی استان مرکزی، امسال کل صادرات صنایع دستی استان بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که بخش عمده‌ آن مربوط به گلیم فرش است.

میانگین درآمد بافندگان گلیم فرش از ۵۰۰ هزار تومان به بالاست و با توجه به تلاش آنها قابل افزایش نیز است.

انتهای پیام / ج.

تبدیل استان مرکزی به قطب تولید گلیم فرش در کشور به

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.