عطاپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی راه اندازی تخت ICU در کشور/ تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه تا پایان سال به ۷ هزار می‌رسد

عضو هیئت مدیره انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: هزینه راه اندازی تخت ICU در کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است.

عطا محمودپور استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دبیر علمی و ششمین کنگره مراقبت‌های ویژه ایران و عضو هیئت مدیره انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه علم مراقبت‌های ویژه نیازمند تکنولوژی و پاراکلینیک است، گفت: اگر ما در علم دنیا هر چیز باید به روز باشیم، اما تجهیزات ناکافی داشته باشیم در تشخیص و درمان بیماران دچار مشکل می‌شویم و یکی از بخش‌های اصلی ما تعداد تخت ICU است.

------------

تعداد تخت‌های ICU تا پایان سال به ۷ هزار می‌رسد

وی با اشاره به تعداد تخت‌های مراقبت ویژه مورد نیاز در کشور گفت: با توجه به گستردگی آمار بستری بیماران حداقل نیاز به ۱۰ هزار تخت ICU در مراقبت‌های ویژه نیاز داریم البته اگر بخواهیم شرایط ایده‌آل را در نظر بگیریم نیاز به ۱۵ هزار تخت مراقبت‌ ویژه داریم اما ما اکنون در کشور ۵ هزار تخت مراقبت‌های ویژه داریم و تا پایان سال این این آمار به ۷ هزار تخت می‌رسد.

محمودپور گفت: برای اقدامات تشخیصی و درمانی بیماران به تکنولوژی روز دنیا در حوزه مراقبت‌های ویژه نیاز داریم، اما متاسفانه در بسیاری از بخش‌های مراقبت ویژه ما از این تجهیزات محروم هستیم و بیمارستان‌های دولتی با توجه به مطالبات زیادی که از بیمه‌ها دارند و با افزایش نرخ ارز و تحریم‌، به تدریج تجهیزات پزشکی روز دنیا  کمتر وارد کشور می شوند که در نتیجه آن بیماران از تشخیص و اقدامات درمانی روز دنیا محروم می‌مانند.------------

هزینه نجومی راه اندازی تخت‌های مراقبت ویژه در کشور

عضو هیئت مدیره انجمن راقبت‌های ویژه ایران با اشاره به هزینه راه اندازی تخت‌های مراقبت ویژه در کشور گفت: هزینه راه اندازی یک تخت مراقبت ویژه با توجه به فضای بیمارستانی مورد نیاز و تجهیزات پزشکی حداقل ۵۰۰ میلیون تومان است و با افزایش نرخ ارز ممکن است این رقم بالاتر رفته باشد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ما امروز به سمت اقدامات کمتر تهاجمی می‌روند و مانیتورینگ لحظه‌ای بیماران می‌رویم، گفت: امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت و هیئت رئیسه دانشگاه‌های علم پزشکی و بیمه‌ها شاهد باشیم که از نظر تعداد تخت و پشتیبانی و تجهیزات و امکانات بخش‌های ویژه در شرایطی قرار بگیریم که در سطح استاندارد دنیا باشیم.

------------

تعداد پزشکان و پرستاران مراقبت های ویژه در ایران

دبیر علمی و ششمین کنگره مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به نرخ پرستار به تخت در بخش‌های مراقبت ویژه در ایران و جهان گفت: استاندارد جهانی برای هر تخت مراقبت ویژه یک پرستار به ازای هر تخت است اما در ایران  ۲  پرستار به ازای هر تخت داریم، اما در برخی شیفت‌ها و مراکز درمانی تعداد پرستار به تخت به سه یا چهار نفر می‌رسد.

وی درباره آمار پزشکان مراقبتهای ویژه در ایران گفت: از نظر تعداد پزشک علم مراقبت‌های ویژه از سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شده‌ است و نخستین پزشکان مراقبتهای ویژه در سال ۸۶ فارغ التحصیل شدند؛ در واقع ۱۱ سال است که این رشته در کشور به بیماران خدمت رسانی می‌کنند و اکنون ۱۵۰ دانش آموخته علم مراقبت‌های ویژه در حوزه پزشکی داریم و باید این تعداد افزایش پیدا کند اما نکته حائز اهمیت این است که آموزش و پرورش پزشکان باید به گونه‌ای باشد که همزمان توانمندی علمی و عملی آن‌ها با هم توسعه پیدا کند.

------------

پزشکان و پرستاران مراقبت‌های ویژه با به روزترین علم دنیا

وی افزود: پزشکان و پرستاران در حوزه مراقبت‌های ویژه توانسته اند خود را به استاندارد‌های روز دنیا برسانند و اگر پشتیبانی خوبی داشته باشیم پیش آگهی بیماران ما بهتر خواهد شد.

دبیر علمی و ششمین کنگره مراقبت‌های ویژه ایران اظهار کرد: بخش‌های مراقبت ویژه از گذشته وجود داشت، اما علم مراقبت‌های ویژه نوپاست  و آمار پزشکان و پرستاران دانش آموخته مراقبت‌های ویژه پایین است یا پرستارانی داریم که بیشتر آن‌ها سابقه کار در بخش مراقبت‌های ویژه را دارند.

وی ادامه داد: کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه در پرستاری به تازگی ایجاد شده است و اغلب پرستاران ما آموزش آکادمیک در مراقبت‌های ویژه ندیده‌اند و به صورت تجربی مراقبت از بیماران در بخش مراقبت ویژه را یاد می‌گیرند، اما در نهایت با این وجود خود را به سطح روز دنیا در مراقبت‌های ویژه می‌رسانند.

------------

طرح تحول نظام سلامت و ارتقا مراقبت‌های ویژه در ایران

عطاپور درباره طرح تحول سلامت و تاثیر آن در توسعه بخش‌های مراقبت ویژه در کشور گفت: طرح تحول سلامت در مراحل ابتدایی از نظر تجهیزات پزشکی تحول بزرگی در مراقبت‌های ویژه ایجاد کرد و تجهیزات پزشکی قدیمی مراکز درمانی به روز رسانی شد.

وی افزود: طرح تحول سلامت در ادامه مسیر خود به دلیل آنکه حمایت‌های کافی از آن صورت نگرفت با چالش‌هایی روبرو شد و مطالبات بیمه‌ها به بیمارستان افزایش پیدا کرد و در درمان بیماران با مشکلاتی روبرو شدیم و داروخانه‌های بیمارستانی در تهیه دارو‌ها و ملزومات پزشکی دچار چالش شدند و حتی در مقاطعی برای تهیه ارزانترین کاتتر‌های همودیالیزی دچار مشکل شده بودیم.

دبیر علمی و ششمین کنگره مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: اگر حمایت‌های کافی از طرح تحول سلامت صورت می‌گرفت می‌توانستیم به بالاترین سرعت اقدامات تشخیصی و درمانی در بخش‌های مراقبت ویژه برسیم.

------------

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار