چهل چراغ روشن؛

ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم

ارتقاء سلامت، بهداشت و دسترسی آسان روستاییان به خدمات بهداشتی و درمانی هدیه‌ انقلاب اسلامی به مردم استان گلستان بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، یکی از نیاز‌های همه انسان‌ها حفظ سلامت و ارتقای آن در تمام دوره‌های زندگی است که باید در اولویت قرار گیرد، موضوعی که در سال‌های قبل از انقلاب مردم شهر و روستا‌ها و مناطق محروم از آن بی بهره بودند و یا دسترسی به امکانات بهداشتی مشکل بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش بهداشت و درمان و ارتقاء سلامت مردم قدم‌های موثری برداشته شد.

به برکت انقلاب اسلامی و تحولات ایجاد شده در بخش بهداشت و درمان کشور، سهم استان گلستان نیز برای بهره مندی کم نبود و وضعیت امروز در حوزه بهداشت نشان از پیشرفت و توسعه امکانات زیر بنایی و تجهیزات پزشکی است.


توسعه امکانات زیربنایی و درمانی و بهداشتی


فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد وضعیت بهداشت و درمان استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: کمبود و یا نبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان قبل از انقلاب یکی از مشکلات استان در بخش بهداشت و درمان بوده است، اما با پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت پزشکی استان تغییر کرد و ما در بخش زیربنایی، تربیت پزشکان، واحد‌های خدمات درمانی و دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی وضعیت متفاوت شده است و استان در سطح پیشرفته به همشهریان خدمات ارائه می‌دهند.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

فاضل افزود: اکنون در استان گلستان ۱۶ بیمارستان دولتی، ۶ بیمارستان خصوصی، ۲ بیمارستان تامین اجتماعی و یک بیمارستان ارتش وجود دارد که در مجموع ۲۵ بیمارستان دولتی و غیر دولتی وجود دارد که ۸ بیمارستان مرکز آموزشی دانشگاه است که در بخش درمان به مردم خدمات ارائه می‌دهند که این آمار در سال‌های قبل از انقلاب ۸ مورد بوده است که از این تعداد فقط ۴ مرکز دولتی فعال بود.

وی همچنین در مورد تعداد دانشجویان حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: قبل انقلاب در تعداد دانشجویان استان ۱۰ نفر بودند و امروز در سال ۱۳۹۷ به ۳ هزار و ۲۴۱ نفر رسیده است و همچنین ۷۷۰ دانشجوی واحد پردیس خودگردان، ۱۰۳ دانشجو خارجی هستند.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان همچنین به مراکز تحقیقات دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه ۲۲ مرکز تحقیقات فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی وجود دارد که در بخش‌های گوارش و کبد، سرطان، ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات ایسکمیک، سلولی و مولکولی و بیماری‌های عفونی فعالیت می‌کنند که به برکت انقلاب اسلامی، استان گلستان هم در بخش پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی همچنین از طرح‌های آینده این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشکده دندانپزشکی، داروسازی، سلامتکده طب سنتی و احداث مجتمع آموزشی عالی از دیگر برنامه‌های آتی این نهاد است.

سراج الدین عارف نیا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان هم در مورد تعداد مراکز بهداشت روستایی و شهری استان قبل و بعد انقلاب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در بخش بهداشت نیز ۴۷ مرکز بهداشتی درمانی شهری بعد از انقلاب احداث شد که این آمار قبل انقلاب صفر بوده است، همچنین  ۹۸ مرکز روستایی به همراه ۶۰۸ خانه بهداشتی روستایی در صف مقدم سلامت خدمات بهداشتی هستند که خدمات به مردم ارائه می‌دهند.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

عارف نیا افزود: در سال‌های قبل انقلاب تعداد شبکه و مرکز بهداشت در شهرستان‌های استان فقط ۲ مورد بوده است که اکنون به برکت این انقلاب به ۱۴ واحد رسیده است که در بخش‌های مختلف و رسیدگی به مراجعات و مشکلات و نیاز مردم فالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تعداد تخت‌های دولتی در سال‌های قبل انقلاب ۳۹۱ تخت بود که در سال‌های بعد انقلاب با یک روند افزایشی به ۲ هزار و ۷۳ تخت رسید و تعداد تخت‌های خصوصی در قبل از انقلاب اسلامی به ۲۹۰ تخت خصوصی در ۹ مرکز خصوصی و نیمه خصوصی و ارتش افزایش یافت.


توسعه تجهیزات درمانی و اورژانس هوایی ارمغان انقلاب به مردم گلستان


کمال غریبی رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: از وظایف این نهاد انتقال مصدومان به بیمارستان و فعال بودن در بخش مدیریت بحران و استراتژی‌های لازم، پیشگیری، بازتوانی در حیطه بهداشت و درمان است که سابقه اورژانس ۱۱۵ در استان گلستان به سال ۱۳۵۵ بر می‌گردد که در این سال فقط ۲ پایگاه در شهر گرگان و گنبد با نفر ۲۰ تکنسین راه اندازیی شد و این آمار در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی به ۶ پایگاه رسید.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

وی  گفت: اولین پایگاه جاده‌ای در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد و اکنون این آمار تا پایان سال ۹۶ تعداد پایگاه‌های فعال شهری به ۲۱ و جاده‌ای به ۲۸ پایگاه رسید که برای رسیدگی و مداوای سریع به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش تلفات حوادث در استان به بهره برداری رسیده است و ۳۸۰ نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت می‌باشند.

کمال غریبی در مورد تعداد آمبولانس‌های استان اشاره کرد وگفت: تا پایان سال ۸۴ تعداد دستگاه آمبولانس به ۱۷ دستگاه رسید که تا پایان سال ۹۶ این آمار به ۹۶ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس افزایش یافت.

وی افزود: راه اندازی پایگاه امداد هوایی خدمتی چشمگیر در امر خدمت رسانی حوزه سلامت، استقرار بالگرد هوایی در فرودگاه گرگان، خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز و تدراک پد بالگرد بیمارستانی در دیگر بیمارستان‌های استان از دیگر برکات انقلاب اسلامی در بخش درمان است و از شهریور سال جاری تا کنون ۳۰ بیمار با بالگرد امداد رسانی و منتقل شد.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

وی در مورد برنامه‌های آتی این بخش از واحد درمان گفت: راه اندازی سازمان اورژانس استان و جانمایی تشکیلات، ساخت ستاد مرکزی، جذب آمبولانس‌های جدید، خودوری فرماندهی مجهزبه سیستم ناوبری از دیگر برنامه‌های بخش فوریت‌های پزشکی استان است تا بتوانیم در بخش خدمات رسانی گام‌های بیشتری بر داریم.


توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در روستا‌ها


بسیاری از بیماری‌هایی که امروز در کشور و استان گلستان ریشه کن شده اند در سال‌های قبل انقلاب موجب مرگ و میر می‌شد و بسیاری از کودکان بعد از تولد، فوت می‌کردند، اما امرزه با تحقیقات و دانش پزشکی برخی از این مرگ و میر‌ها کاهش و حتی به صفر رسیده است.

عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: با برنامه و طرح‌های متعددی که در زمینه پیشگیری و عملیاتی انجام شد که نتیجه آن ریشه کن شدن بیماری‌هایی مانند سرخک، حصبه، فلج اطفال در استان شد.


طرح پزشک خانواده /عدالت در سلامت


عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اکنون با صدور دفترچه بیمه خدمات درمانی برای تمام ساکنین مناطق روستایی، عشایری و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر امکان بهره مندی از خدمات سلامت درقالب برنامه پزشک خانواده و از طریق نظام ارجاع فراهم شده است و اجرای این طرح فرصتی مناسبی شد تا شرایط مساوی برای دسترسی آسانتر وبرای مناطق مختلف شهری و روستایی و محروم کشور و استان فراهم شود.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

وی افزود: از وظایف پزشک خانواده و تیم همراه آن حفظ سلامت افراد و خانوار‌های تحت پوشش خود را بر عهده دارد و پس از ارجاع فرد و تشخیص پزشک معالج، به پزشک تخصصی ارجاع داده می‌شود و از دیگر مزیت‌های این طرح حضور پزشکان متخصص و ماندگاری آن‌ها در مناطق محروم است.

عارف نیا افزود: ارائه خدمات پزشکی عمومی در سال‌های قبل از انقلاب توسط پزشکان خارجی هندی و بنگلادشی ارائه می‌شد که پس از انقلاب، تعداد پزشکان عمومی جذب شده در حوزه درمان افزایش یافت و در این سال‌ها به تدریج از زمان تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از مازندان و استقلال آن در جذب پزشکان متخصص اقداماتی انجام شد و تعدادمتخصصان از ۲۵۴ نفر در سال ۱۳۷۷ به ۶۶۳ نفر و تعداد پزشکان فوق تخصص از ۲ نفر به ۷۶ نفر افزایش یافت.

اکنون به یمن برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان شمع امید به زندگی در بین مردم افزایش یافت و یکی از دستاورد‌های انقلاب در استان که اخیرا با حضور هیئت دولت حاصل شد احداث و افتتاح مرکز اورژانس و تروما شهید نظام الدین نبوی در مجتمع بیمارستانی ۵ آذر گرگان در ۱۵۲ تخت با اعتبار ۹۱ میلیارد تومان است.
 
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم / احداث ۴۷ مرکز بهداشت در گلستان

اکنون دستاورد ۴۰ سالکی انقلاب دربخش بهداشت و درمان و توسعه و گستردگی آن خبر از برداشتن گام‌های امید بخش دیگری برای سال‌های آتی کشورمان است که نتیجه آن تامین سلامت مردم است.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.