رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

کارآفرینی؛ موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور/ هدف اصلی دانشکده کارآفرینی صرفا اشتغال نیست

حسینی‌نیا گفت: کارآفرینی لزوما برای از بین بردن بیکاری نیست، ولی از الزامات مهم برای توسعه و پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

غلامحسین حسینی‌نیا  رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی لزوما برای از بین بردن بیکاری یا به عبارت دیگر ایجاد اشتغال نیست؛ بلکه از دستاورد‌های فعالیت‌های کارآفرینی، ایجاد فضای نوین و تازه برای فعالیت‌ها و کسب و کار‌های جدید است که در دل خود اشتغال، به کارگیری جوانان و در نتیجه کاهش بیکاری را به دنبال دارد.

وی افزود: امروزه کارآفرینی یک الزام است، کسبی که بتواند در مسیر تولید و به کارگیری ظرفیت‌های نهفته‌ کشور که همان نیروی انسانی، و منابع طبیعی است راه‌گشایی کند و توسعه هرچه بیشتر را برای کشور رقم بزند.

حسینی‌نیا با اشاره به اینکه کارآفرینی می‌تواند به عنوان موتور محرکه توسعه عمل کند، گفت:  این امر فضایی را فراهم کند تا ضمن حل مشکلات موجود در کشور، توانایی و پتانسیل ایجاد اشتغال و کارآفرینی رونق پیدا کند و در دانشگاه تهران و به ویژه  دانشکده کارآفرینی به دنبال رونق کارآفرینی هستیم دنبال می‌کنیم؛ در واقع چشم انداز مدنظر برای دانشکده کارآفرینی، فعالیت به عنوان یک کانون اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه پایه در کشور است.

تربیت پژوهشگران کارآفرین در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بیان کرد: ماموریت‌هایی که در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر دنبال می‌شود جنبه ‌ای وسیع‌تر و ملی‌تر دارد؛ به طور مثال تربیت هیئت علمی و کادر مربی کارآفرین برای تدریس در سایر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های کشور یکی از مأموریت‌هایی است که در دانشکده کارآفرینی دنبال می‌شود؛ همچنین تربیت سیاست گذاران و کارشناسان کارآفرینی مورد نیاز بخش عمومی، خصوصی، دولت و تربیت پژوهشگران کارآفرین، مشاور و مربی کارآفرین بر عهده دانشکده کارآفرینی است.

کارآفرینی؛ موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور/ هدف اصلی کارآفرینی اشتغال نیست

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که بتوان یک الگوی دانشکده کارآفرین را در کشور ایجاد کرد تا فعالیت دانشگاه‌ها مطابق با نیاز جامعه باشد همچنین تولید و انتشار دانش بومی کارآفرینی بحث دیگری است که دنبال می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: ماجرای دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه تهران به کجا رسید؟


حسینی‌نیا بیان کرد: یکی دیگر از ماموریت‌های دانشکده کارآفرینی تربیت کارآفرینان حرفه‌ای است تا این کارآفرینان بتوانند با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، فرهنگ کارآفرینی را نهادینه کنند و در این زمینه موثر واقع شوند؛ همچنین می‌توانند با ایجاد الگو‌های موفق، زمینه تحقق فرصت‌ها را در کسب و کار‌ها به ویژه کسب و کار‌های دانش بنیان فراهم کنند.

آموزش رفتار حرفه‌ای کارآفرینانه در دانشگاه تهران

 رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران افزود: ایجاد رفتار حرفه‌ای کارآفرینانه برای دانشجویان اقدام دیگری است که در دانشکده کارآفرینی انجام می‌شود؛ این رفتار حرفه‌ای دارای  ۳ مولفه است مولفه اول فاکتور دانشی است که دانشجویان در آن دانش کارآفرینی را کسب می‌کنند، مولفه دوم بینشی و نگرشی است که نگرش مثبت نسبت به کارآفرینی در دانشجویان نهادینه می‌شود، همچنین مهارت‌های کارآفرینی مولفه دیگری است که دانشجویان در رفتار حرفه‌ای کارآفرینانه با آن آشنا می‌شوند.

حسینی‌نیا افزود: این مطالب در دانشگاه‌ها و در کنار درس‌هایی که اساتید دانشگاه تدریس می‌کنند آموزش داده می‌شود، همچنین دانشکده به ارائه فعالیت‌هایی که بتواند مهارت‌های کارآفرینی را در دانشجویان تقویت کند می‌پردازد؛ به عنوان مثال می‌توان اردو‌های کارآفرینی و مرکز شتاب دهی کسب و کار‌های دانش بنیان برای دانشجویان که کارکرد آموزشی و تقویت مهارت را برای دانشجویان دارد؛ همچنین مشاوره‌های کسب و کار به دانشجویان را در این حوزه نام برد.

ایجاد کلینیک کسب و کار ویژه دانشجویان کارآفرین در دانشگاه تهران

وی بیان کرد: در دانشکده کارآفرینی سعی شده است برای ایجاد کلینیک کسب و کار ویژه دانشجویان کارآفرین اقداماتی انجام شده و در این راستا نمایشگاه‌ دستاورد‌های محصولات کسب و کار دانشجویان برپا شود؛ به همین دلیل با دانشکده‌های دیگر موضوع شتاب دهی مراکز کسب و کار دنبال می‌شود.

 رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: برای تکمیل زنجیره کارآفرینی و سپس اشتغال دانشجویان، با همکاری شرکای اجتماعی خود از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید کارگروه‌هایی را برای ارزیابی کسب و کار دانشجویان داریم تا بتوانیم با تفاهم نامه‌هایی که با دستگاه‌های مسئول و صندوق سرمایه گذاری داریم زمینه را برای تامین مالی آنها فراهم کنیم.

کارآفرینی؛ موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور/ هدف اصلی کارآفرینی اشتغال نیست

حسینی‌نیا تصریح کرد: همچنین دانشکده در تجاری سازی تحقیقات فناورانه و دانش بنیانی که دانشجویان چه در دانشکده کارآفرینی و چه در دانشکده‌های دیگر دانشگاه تهران و حتی دانشگاه‌های دیگر کشور دارند تلاش می‌کند تا تعاملی بین دانشجویان، کارآفرینان و سرمایه گذاران به وسیله مشاوره‌های فنی اساتید در تجاری سازی نتایج تحقیقات و نوآوری‌ها  ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: دانشگاه تهران بدون آزمون، دانشجوی ارشد می‌پذیرد


 رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه موضوع آموزش آزاد هم در دانشکده دنبال می‌شود، اظهار کرد: این آموزش آزاد در قالب دوره‌های MBA و DBA است که به کارآفرینان و افرادی که صاحب کسب و کار هستند برای ارتقای دانش کاربردی در زمینه بهبود مدیریتی کسب و کار کمک می‌کند؛ همچنین کسب فرصت‌های کارآفرینانه که می‌تواند در ارتقای کار مفید و اثربخش باشد جزو برنامه‌های آموزش آزاد و در حال انجام است.

اشتغال ۱۷ درصد دانش‌آموختگان کارآفرینی دانشگاه تهران

وی افزود: هدف اصلی ما اشتغال نیست و اشتغال زنجیره‌ای است که باید زمینه‌های مختلفی برای رخ دادن آن دخیل باشند؛ آمار جالبی از دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی، فعالیت کارآفرینی و کسب و کار راه انداخته‌ و افراد دیگر را مشغول به کار کرده‌اند وجود دارد؛ میزان کارآفرینی دانشجویان در کالج بابسون که یکی از دانشکده‌های مطرح و مهم در زمینه کارآفرینی به شمار می‌رود  ۲۹ درصد است وطبق آخرین مطالعه‌ای که انجام شده است در کشور ما میزان کارآفرینی دانشجویان ۱۷ درصد است.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه   دانشکده کارآفرینی یک دانشکده جوان است و حدود ۱۱ سال از عمر آن می‌گذرد؛ گفت: کارآفرین شدن و تربیت کارآفرین حرفه‌ای  یکی از ماموریت‌های دانشکده کارآفرینی است.

ارزش آفرینی جامعه؛ مهم‌ترین دستاورد کارآفرینی

حسینی‌نیا بیان کرد: مهمترین دستاورد کارآفرینی در واقع ارزش آفرینی در جامعه است و اینکه به دانشکده‌ها از جمله دانشکده کارآفرینی در ایجاد یک الگوی عملی برای ارزش آفرینی و ایجاد ثروت بر مبنای تجاری کردن دستاورد‌های علمی کمک شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در مقام یک کنش‌گر اجتماعی بتوانند در مسیر توسعه کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینی نقش ایفا کنند تا در راستای ساماندهی و هدایت ایده‌های کارآفرینی و بهره گیری هرچه بیشتر از فرصت‌ها و مزیت‌ها موثر باشند، همچنین در دستیابی به توسعه پایدار ملی سهم خود را ایفا کنند.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اظهار کرد: در دانشکده کارآفرینی باید پرورش ایده‌های کارآفرینانه از جمله فرآیند کسب و کار در دستور کار قرار بگیرد و برای ثروت زایی، ارزش زایی و بهره گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی و نوآوری‌ها و فناور‌ی‌ها منجر به پویایی اقتصادی شود.

کارآفرینی؛ موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور/ هدف اصلی کارآفرینی اشتغال نیست

وی ادامه داد: جهت دهی به سرمایه‌های سرگردان و هدایت جریان‌های سرمایه گذاری در کسب و کار‌های مولد و کارآفرین جزو مواردی است که یک نهاد کارآفرین به کمک شرکای اجتماعی و همکاری دانشجویان ، اساتید و تمام افرادی که ذینفع و ذیربط در این موضوع هستند می‌تواند انجام دهد.

حسینی‌نیا اظهار کرد: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر اصالتی را بر عهده دارد و با توجه به اینکه دانشکده کارآفرینی زیر مجموعه این دانشگاه است، تلاش‌ها و اقدامات در راستای تعریف دانشکده کارآفرینی به عنوان قطب ملی کارآفرین و مرجع استاندارد برای کارآفرینان کشور، صورت گرفته است.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بیان کرد: در شرایط کنونی کشور از جمله تحریم‌ها، فشار‌های بین المللی و وضعیت اقتصادی، همچنین رویکردی استراتژیک که می‌تواند به عنوان اقتصاد مقاومتی راهگشا باشد، رکن اصلی و ستون فقرات اقتصاد مقاومتی موضوع کارآفرینی است، ولی کارآفرینی را باید از حالت شعار بیرون آورد و به عنوان یک الزام پذیرفته شود.

لزوم استفاده از استعداد جوانان تحصیل کرده کشور در گسترش کارآفرینی

حسینی‌نیا اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور ۴/۵ میلیون دانشجو داریم و این تعداد به اندازه مجموع جمعیت کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات و بحرین است، می‌توان با تکیه بر استعداد‌های ناب کشور در این زمینه عمل کرد.

کارآفرینی؛ موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور/ هدف اصلی دانشکده کارآفرینی صرفا اشتغال نیست

وی تصریح کرد: اگر این جوانان با رویکرد کارآفرینی به مسائل نگاه کنند، مولفه‌های رفتار کارآفرینانه در آن‌ها دیده شود و دانش و بینش و مهارت را چاشنی کار خود قرار دهند، همچنین اگر زمینه و فرصت به آن‌ها داده شود می‌توان از این گردنه سختی که در آن قرار داریم به سلامت عبور کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار