میرزایی نیکو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح شورای نگهبان برای انتخابات استانی مجلس را باید طلا گرفت/ تأکید رئیس مجلس بر "تناسبی شدن" انتخابات پارلمان

عضو کمیسسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: بر اساس طرح شورای نگهبان و تأکید رئیس مجلس سیستم تناسبی شدن را در طرح استانی شدن انتخابات مورد توجه قرار می‌دهیم.


طرح شورای نگهبان برای تناسبی شدن انتخابات پارلمانی/ تأکید لاریجانی بر تقویت سیستم تناسبی در طرح استانی شدن انتخاباتقاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی طرح استانی شدن انتخابات در مجلس، گفت: کلیات این طرح پیش از این در صحن علنی تصویب شد، اما برای بررسی نظرات وزارت کشور، شورای نگهبان، نمایندگان و برخی طرح‌های موازی، این طرح به کمیسیون شورا‌ها ارجاع داده شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با بیان اینکه شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس انتخابات پارلمانی بیش از ۲۰ کشور را بررسی کرده‌اند افزود: طی این بررسی‌ها مشخص شد که ۳ روش انتخابات پارلمانی اکثریتی، تناسبی و مختلط در دنیا داریم که تنها چند کشور اندک با جمعیت کم از روش اکثریتی استفاده می‌کنند.

میرزایی نیکو تأکید کرد: اکثر کشور‌ها از روش‌های تناسبی و اکثریتی استفاده می‌کنند، شورای نگهبان هم دقیقا محور‌های انتخابات آلمان را مد نظر قرار داده و طرحی را به کمیسیون شورا‌ها ارائه کرده که بر اساس آن اگر در یک شهرستان و در یک حوزه فرعی هر شخصی بتواند بالای ۴۰ درصد رأی بیاورد به دلیل قابلیت‌های لازم می‌تواند به صورت مستقیم به مجلس وارد شود که در تاریخ ادوار مجلس با این روش تنها ۸۰ نفر توانسته‌اند وارد شوند.

وی ادامه داد: بر اساس شکل دیگری از آن اگر کسی با این روش نتواند در آن حوزه فرعی رأی بیاورد، وارد بحث استانی می‌شود، باید این شخص در یک لیست قرار بگیرد و اینگونه پایه دموکراسی دقیق حزبی در این قسمت بنا گذاری می‌شود، طرح شورای نگهبان در مورد این موضوع بسیار ایده‌آل بوده و باید آن را طلا گرفت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: بر اساس این طرح هر شخصی تنها می‌تواند در یک لیست انتخاباتی وارد شود، یعنی این شخص نمی‌تواند هم زمان از اینکه انجمن اسلامی معلمان یا کارگزاران و یا مؤتلفه در انتخابات شرکت کند.

میرزایی نیکو اظهار کرد: همچنین به لیست‌های افراد در مجلس کرسی داده می‌شود و این گونه نیست که ۳۰ بر هیچ تنها اصلاح طلبان یا اصولگرایان بتوانند وارد خانه ملت شوند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور لاریجانی رئیس مجلس درباره نظرات شورای نگهبان و طرح استانی شدن انتخابات هم گفت: لاریجانی در این جلسه به ما اعلام کرد که آن ۴۰ درصد باید تغییر کند و بیشتر سیستم تناسبی قوت پیدا کند، حتی شورای نگهبان هم می‌گوید اگر سیستم تناسبی قوت بگیرد و ترکیبی از اکثریتی و تناسبی در مجلس اجرا شود می‌تواند قانون بسیار بهتری درباره انتخابات مجلس تدوین کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها بیان کرد: احتمال بسیار فردا طرح استانی شدن انتخابات در صحن مجلس بررسی شود و ما بحث تناسبی شدن را در ماده ۸ این طرح مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار