جبرائیلی:

طرح استانی شدن انتخابات مجلس به دنبال دور کردن مردم از نمایندگان حوزه انتخابیه است

یک کارشناس مسائل سیاسی استانی شدن انتخابات مجلس را طرحی برای دور کردن مردم از نمایندگان حوزه انتخابیه است.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس به دنبال دور کردن مردم از نمایندگان حوزه انتخابیه استطرح استانی شدن انتخابات مجلس به دنبال دور کردن مردم از نمایندگان حوزه انتخابیه استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در نشست بررسی ابعاد طرح استانی شدن انتخابات مجلس و مردم سالاری دینی که امروز برگزار شد، گفت: طرحی که هم‌اکنون در مجلس آماده شده به دنبال این است که نمایندگان هر استان توسط مردم آن استان انتخاب شوند و هدف آن دور کردن مردم از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حوزه‌های انتخابیه به صورت مشروطه ۲۰ درصد در انتخاب نماینده حوزه نقش دارد که اگر این هم  تغییر پیدا کند، فایده‌ای ندارد و طبق پیش‌بینی رأی استانی ملاک است.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: معنای نظام حزبی این است که به جای اینکه افراد با یکدیگر رقابت کنند، احزاب با هم به رقابت بپردازند و نمایندگان نیز از میان احزاب انتخاب شوند.

یک کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی انتخابات به اینگونه است که رأی می‌دهیم و افراد را برای دسته‌های اجرایی انتخاب می‌کنیم در صورتی که در مبانی‌اش اختلاف نظر با نظام‌های غربی وجود دارد، اما ماهیت انتخابات معصوم است همچنین انتخابات مبانی‌ای دارد که باید رعایت شود.

این کارشناس مسائل سیاسی آثار تمدنی را از دستاورد‌های بشری دانست و خاطرنشان کرد: دستاورد‌های بشری زمانی که به جامعه وارد می‌شوند بار فرهنگی و آثار تمدنی را نیز با خود به جامعه منتقل می‌کنند و افرادی که این نظریه را قبول دارند، دو گروه هستند که گروه اول مطرح کرده باید از دستاورد‌های بشری خارج از تمدن بشری اجتناب کنیم و گروه دیگر نقطه مقابل این نظر هستند که مطرح کردند هرچه به جامعه قالب شد را می‌پذیرند و اگر اسلام با موردی مشکل دارد اصلاح را کنار خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: در مقابل این دو گروه گروه دیگری وجود دارد که دستاورد‌ها را نمی‌پذیرد و آن‌ها را نیز رد هم نمی‌کند بلکه آن‌ها را تصرف می‌کند که پس از انقلاب اسلامی این گروه‌ها سبب منازعات فکری بسیاری در جامعه بوده‌اند.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: در نقلی امام خمینی فرموده بودند که در مجلس شورای اسلامی قانون وجود ندارد بلکه مجلس فقط وظیفه برنامه‌ریزی را بر عهده دارد، همچنین امروزه مسئولان در لیست انتخابات اقوام خود را می‌گنجانند، زیرا آنان به دنبال قدرت هستند.

جبرائیلی در خصوص ویژگی‌های جریان لیبرال اظهار کرد: جریان لیبرال برای همه مسائل در همه حوزه‌ها برنامه‌ریزی دارد و گام‌به‌گام پروژه‌های خود را پیش می‌برد در حالی که جریان انقلابی با وجود پروژه‌های بسیار در ادبیات انقلاب به دنبال پروژه‌های انقلابی نیستند، همچنین پراکنده کردن حرف‌ها از ویژگی‌های بارز ما است و زمانی که باید فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان پروژه‌های انقلابی در جامعه پیاده‌سازی شود.هیچکدام از مسئولان دغدغه‌ای ندارند.

وی ادامه داد: سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که پروژه‌های انقلابی برای چه حوزه‌ای در نظر گرفته شده است در حالی که همه سخنان رهبری شامل این پروژه‌های انقلابی است و باید این سخنان مطالعه شود تا متوجه شویم برای این پروژه چقدر تلاش کرده‌ایم، همچنین زمانی که رهبر معظم انقلاب مطلبی را علنی بیان می‌کنند، به این معناست که پیگیری آن عمومی است در صورتی که این پروژه‌ها تاکنون پیاده‌سازی نشده‌اند و کسانی که مسئولیت اجرای این پروژه‌ها را دارند، تصمیم‌های دیگری را اتخاذ می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس افزود: سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر ۲۴ مهر سال ۹۵ ابلاغ شده است و به جای اینکه این فرمایشات به لایحه تبدیل شوند، خلاف آن در کشور اجرا می‌شود، همچنین در راستای حذف ولایت فقیه مطرح شده که باید نظارت کلی از میان برود و این نظر به معنای این است که ولایت فقیه در حال تسلیم شدن به پاپ است، زیرا هر صحبتی دارند در کشور اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: شخصیت‌های بزرگ حزب‌الهی نیز در زمینه پروژه‌های انقلابی صحبتی ندارند و فقط در زمان انتخابات حضور دارند، این افراد به دنبال تحقق دولت اسلامی نیستند و همه هدف آنان قدرت است، اگر آنان خواهان دولت اسلامی باشند، باید سکوت خود را بشکنند، ما از سکوت آنان خسته شده‌ایم.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی انتخابات مطرح می‌کند که نقش پول و زور باید در انتخابات حذف شود همچنین در قانون مطرح شده که افراد باید فرصت‌های برابر داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ویژگی‌های کلی انتخابات اظهار کرد: تعیین حضور و نوع هزینه‌ها، شفاف‌سازی منابع و اعلام به مراجع باید ویژگی‌های کلی انتخابات باشند همچنین باید طرح‌هایی راجع به این موضوعات در مجلس قانون گذاری شود و ما اگر در نهاد انتخابات به عنوان خواهان تعریف دینی هستیم باید به فرمایشات رهبر گوش دهیم و خواهش من از شورای نگهبان این است که تضاد‌های آشکار با سیاست‌های کلی انتخابات را پیگیری کند و سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا تاکنون به بررسی این طرح نپرداخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار