رئیس مرکز آمار مطرح کرد:

تعریف ردیف جدید ۱۶ میلیاردی بودجه ۹۸ برای نظام آماری/ برخی دستگاه‌های اجرایی در ارائه ریز داده‌ها به مرکز ملی آمار مقاومت می کنند

پارسا گفت: امسال ردیف جدیدی برای نظام آماری کشور تعبیه شده که در آن ۱۶ میلیارد تومان به بودجه مرکز ملی آمار اضافه می‌شود.

تعریف ردیف جدید ۱۶ میلیاردی بودجه ۹۸ برای نظام آماری/ برخی دستگاه‌های اجرایی در ارائه ریز داده‌ها به مرکز ملی آمار مقاومندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امید علی پارسا رئیس مرکز آمار در نشست خبری که در رادیو گفتگو برگزار شد، گفت: عملکرد مرکز آمار قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته به پیشرفت‌های عظیمی دست یابد.

پارسا با اشاره به اینکه مرکز آمار در ارتقای کمی و کیفی موفق عمل کرده است تصریح کرد: مرکز آمار در مقایسه با دستگاه های اجرایی از نظر بودجه و دستمزد پایین تر است.

نرخ تورم در دی ماه اعلام شد

وی ادامه داد: عدد شاخص کل قیمت مصرف کننده (۱۰۰=۱۳۹۵) در دی ۱۳۹۷ به ۱۵۴،۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز ملی آمار اظهار کرد: نرخ تورم هر ماه بلافاصله روز بعد از پایان ابلاغ می‌شود. نرخ بیکاری ۱۰ روز پس از پایان فصل، نرخ رشد فصلی اقتصادی کشور هم حداکثر ۷۰ روز پس از پایان فصل ابلاغ می‌کنیم که طبق استاندارد‌های بالای بین المللی است.

وی افزود: تورم ماهانه دی ماه نسبت به ماه گذشته ۲ درصد گزارش شده که بیانگر کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در کشور بوده است. تورم نقطه‌ای در دی ماه امسال نسبت به سال قبل ۳۹.۶ درصد شد که به طور متوسط برای کل کشور رقم بسیار بالایی است.

پارسا ادامه داد: تورم سالیانه و رسمی کشور که معدل تورم‌های ۱۲ ماه اخیر است از ۱۸ به ۲۰.۶ افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: سال ۱۳۴۴ قانون مرکز آمار اجرا و سال ۵۳ اصلاح می‌شود و پس از انقلاب هم آمار‌ها به دست مرکز ملی آمار تولید می‌شد، اما‌ ای کاش در همان سال ۴۴ قانون مرکز آمار مستقل از سایر نهاد‌ها شکل می‌گرفت تا امروز شاهد بحث‌های موازی کاری نبودیم.

پارسا افزود: سال‌های قبل از انقلاب تمرکز بیشتر روی سرشماری‌ها بود که شامل محصولات کشاورزی، جمعیت و مسکن می شد، ابزارها در ابتدا سرشماری سنتی، سپس نمونه و نسل سوم مرکز آمار‌ها تغییر کرد و از کاغذ و فرم تبدیل شد به تبلت و اینترنت، اما باز هم معتقدیم هنوز همان روش سنتی آماری برجای خود باقی است.

وی تاکید کرد: پس از انقلاب ۵ سرشماری نفوس و مسکن انجام دادیم که در سال ۹۰ به پنجمین سال خود رسید، باقی آمار‌های تهیه شده بعد از انقلاب شامل ۴ آمار عمومی کشاورزی، ۳ سرشماری کوچ و سرشماری، ۲ سرشماری کلی از کارگاه‌ها انجام دادیم. اگر از ما بپرسید چند درصد از آمار‌های مورد نیاز کشور تولید نشده می‌گوییم ۵۰ درصد آمار‌ها هنوز تولید نمی‌شوند.

رئیس مرکز آمار بیان کرد: برای شناساندن دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی باید به تاسیس پژوهشکده آمار در سال ۷۰ به عنوان بازجوی آماری اشاره کنیم، این مکان برای اجرایی شدن اولین طرح‌های آماری در کشور، بررسی‌ها و کارشناسی‌های زیادی را انجام می‌دهد. به طور مثال برای تهیه آمار تورم ماهانه این پژوهشکده به کمک ما آمده و به ۷۹ هزار مغازه برای تهیه قیمت اقلام مراجعه می‌کند. جدول دادستانی کشور که اساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری است هم از دیگر دستاورد‌های مرکز آمار در ۴۰ سال اخیر است.

وی ادامه داد: کسب رتبه اول اینترنتی در جهان، در اولین آمارگیری اینترنتی به ایران می‌رسد، چرا که ژاپن در اولین آمارگیری اینترنتی خود رقم ۳۵ درصد را به ثبت رساند. استرالیا در اولین آمارگیری اینترنتی خود ۱۸ درصد را به ثبت رساند، اما ایران در اولین آمارگیری ۴۸ درصد که درصد بالایی هم بود را تجربه کرد.

وی افزود: البته که استرالیا در سومین دوره سرشماری اینترنت به رکورد ۷۰ درصد هم رسید که از ما بسیار بالاتر است. خوشبینانه‌ترین پیش بینی ما برای درصد مشارکت اینترنتی در اولین تجربه آمارگیری الکترونیکی ۱۵ درصد بود، اما با همکاری جدی صدا و سیما و اطلاع رسانی تمام رسانه‌های شنیداری و مکتوب کشور به یکباره شاهد رقم ۴۷ درصد و کسب رکورد اول در دنیا شدیم.

پارسا تاکید کرد: ایجاد فضای همراهی و همدلی بین مردم و مرکز ملی آمار منجر به ثبت رکورد خوبی شد. در مجامع جهانی این رکورد بسیار جای تعجب داشته و دارد، اما ما می‌گوییم اگر برای ملت، پای عزم ملی به میان بیاید رتبه‌های بسیار بالاتری را رقم خواهد زد چنانچه شاهد عزم ملی و انقلاب اسلامی به این شکوهمندی  بودیم.

وی افزود: آمارهایمان را برای مجامع بین الملی ارسال می‌کنیم و آن‌ها آمار ما را دنبال می‌کنند و سازمان ملل آن را ثبت می‌کند.

وی ادامه داد: کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار، مرجع رسمی را به مرکز آمار محول کرد و ادامه موازی کاری را از بین برد.

پارسا تاکید کرد: مرکز ملی آمار به مانند وزارتخانه بازوی دستوری و تحمیل بخشنامه به دستگاه‌های کشور را ندارد در نتیجه شورای عالی آمار وظیفه نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه هاست، این شورا امسال کار‌های بسیار بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: مدرن سازی یعنی گذار از نظام آمار سنتی به ثبتی مبناست، اول باید نوع نگاه به آمار تفاوت پیدا کند. آمار با کیفیت نیاز اساسی دستگاه‌ها و کشور است. موضوع دیگری که در مدرن سازی بسیار مهم است بروزرسانی قانونی است که در سال ۵۳ تصویب شده و بسیار کهنه است، ما با این قانون نمی‌توانیم مدرن شویم.

رئیس مرکز ملی آمار گفت: امروز کمیسیون شورای عالی آمار داشتیم که پس از ۵ جلسه توانستیم پیش نویس قانون آمار کشور را با همراهی جدی پژوهشکده آمار تهیه و تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: بحث بعدی در مدرن سازی، تشکیلات اداری است که به هیچ وجه پاسخگوی داده‌های ثبتی مبنی نیست. به طور مثال ما نیازمند ۳ کد یکتا هستیم. (pin,lin,bin) کد افراد، کد پستی و کد کسب و کار هستند.

پارسا گفت: تشکیلات اداری ما تخصص آماری ندارند و برای اداره کشور به صورت آمار‌های ثبتی مبنا بروزرسانی و تحت آموزش قرار نگرفته اند.

دبیر شورای عالی آمار تاکید کرد: بودجه و اعتبارات باید تخصیص داده شوند، در شهرستان‌ها آمار‌های بسیار اندک تهیه می‌شود. مرکز آمار راهرو هماهنگ کننده و کنترل کننده است، اما برخی از دستگاه‌ها تعارف می‌کنند و به رسمیت نمی‌شناسند. مرکز آمار ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد تا طرح‌های آماری را تهیه کند البته بودجه ۹۸ هم متاسفانه تنها افزایش عادی را شاهد است و فقط امسال ردیف جدیدی را برای نظام آماری کشور تعبیه کردند که در آن ۱۶ میلیارد تومان به بودجه مرکز ملی آمار اضافه می‌شود؛ که شامل نظام آماری است نه مرکز ملی آمار.

پارسا تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند اختلاف در گزارش آماردهی دستگاه‌ها خطاست و این امر باید در یک نهاد و فاقد موازی کاری‌ها انجام شود، رئیس جمهور نیز تاکید دارد آمار‌ها باید برخط باشند، این آمار برخط یعنی همان ثبتی و مبنا که عرض کردم. پژوهش‌هایی که در این مسیر انجام شده است بسیار سنگین و وسیع بوده است.

وی افزود: از شخص معاون اول رئیس جمهور دستور گرفتیم که از دستگاه ها کد‌های (pin,lin,bin) را دریافت کنیم، اما آن‌ها مقاومت می‌کنند و محرمانه بودن اطلاعات را پیش می کشند این درحالیست که ما امانت دار مردم و دستگاه‌ها بوده و هیچگاه اطلاعات را فاش نکرده ایم. در حال حاضر دستگاه‌های مختلف آمار‌هایی تولید می‌کنند، اما دستگاه‌های تقسیم وظایف نکرده است.

آخرین نرخ بیکاری ۱۱.۷ درصد است

پارسا در پاسخ به سوال  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمار اشتغال و بیکاری سالانه کتابی حدود ۴۰۰ صفحه، را روی سایت قرار می‌دهد. در آخرین آمار بیکاری که در پاییز منتشر شد، ۶۷ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۰ سال داریم،  ۴۰.۵ درصد یعنی ۲۷ میلیون نفر به دنبال کار هستند از این میان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مطلقا بیکارند، ۲۴ میلیون نفر مشغول به کار هستند. از این میان ۱۲ میلیون بالای ۴۴ ساعت در هفته و ۱۲ میلیون زیر این ساعت کار می‌کنند.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد این ۱۲ میلیون نفری که زیر ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند دنبال کار بیشتر نیستند، ولی ۲۵ درصد مابقی که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به دنبال شغل دوم (اشتغال ناقص) می‌گردند. افرادی در کشور تعداد اشتغال ناقص و مطلق را جمع می‌کنند و آمار را بالا می‌برند و این درست نیست. اما اشتغال ناقص در پاییز سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. در نهایت نرخ بیکاری درپاییز ۹۷ چیزی حدود ۱۱.۷ درصد است.

امتناع برخی دستگاه‌های اجرایی به همراهی با مرکز آمار

پارسا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آمار‌ها دستکاری می‌شوند، گفت: در مرکز آمار کسانی هستند که از سالم‌ترین مدیران و کارمندان مشغول به کار هستند، هیچ یک از مدیران مرکز آمار جرات نکرده اند از کارمندان خود آمار سفارشی بخواهند، بعضی اوقات در مناظرات انتخاباتی دو کاندید دعوایشان می‌شد و نرخ‌ها را تقریبی برای ادامه مباحث خود اعلام می‌کردند. این درحالی بود که یکی از آن‌ها تورم نقطه به نقطه و دیگری تورم سالیانه را اشاره می‌کرد.

رئیس مرکز ملی آمار در پایان گفت: در پیچ و خم سیستم محافظه کار اداری ما برخی مدیران با تمسک به برخی قوانین، نمی‌خواهند ریز داده‌های مورد نیاز را به ما برسانند. قوانین محکم به ما کمک می‌کند دستگاه‌ها را ملزم کنیم به ارائه ریز داده‌ها به طوری که اگر داده‌ای را به ما ندادند گرفتاری عظیمی برای فعالیت‌های روزانه اداری خودشان پیش بیاید.

انتهای پیام/

برچسب ها: مرکز آمار ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار