معاون رئیس‌جمهور:

عمر متوسط ایرانیان ۲۰ سال اضافه شده است/ ۹۰ درصد از روستا‌های کشور دارای آب آشامیدنی هستند

کلانتری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از روستا‌های کشور دارای آب آشامیدنی هستند، گفت: شاهد افزایش نابودی پوشش جنگلی و آلودگی هوا در کلانشهر‌ها هستیم.

کشور قربانی افزایش جمعیت شده است/به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بیستمین همایش صنعت و خدمات سبز گفت: عمر متوسط ایرانیان ۲۰ سال اضافه شده است و بی سوادی تقریباً در حال مردن است.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر به  تعداد دانشجویان افزوده می‌شود، تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های مختلف همچون ارتباطات و زیربنا‌ها بهبود یافته است.

کلانتری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد از روستا‌های کشور دارای آب آشامیدنی هستند، بیان کرد: ما هم اکنون شاهد افزایش نابودی پوشش جنگلی و آلودگی هوا در کلانشهر‌ها هستیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، بعد از روسیه هدردهنده‌ترین کشور است، افزود: مصرف سالانه کشور در زمینه انرژی‌های  زیست‌پذیر ده درصد است که بعد از روسیه در رده دوم کشور‌های جهان قرار دارد.

کلانتری تاکید کرد: متاسفانه اصول توسعه در حفظ محیط زیست رعایت نمی‌شود و پالایشگاه‌ها برای تولید سوخت خود از مازوت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در حوزه محیط زیست مسئولیت توسعه را برعهده داشتند، کوتاهی کردند اظهار کرد: ما اکنون شاهد فرسایش جنگل‌های هیرکانی هستیم و تالاب‌های کشور هم خشک شده‌اند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در کشور هستیم، گفت:در راستای توسعه حرکت نکرده‌ایم و شاخص‌های زیست‌محیطی قربانی توسعه ناپایدار شده‌اند.

کلانتری تاکید کرد: جامعه باید حفظ محیط زیست را از ته دل قبول کند و سیاستمداران و قانونگذاران  برای حفظ آن از توان خود کم نگذارند.

وی با بیان اینکه در محیط زیست مرگ برای همسایه خوب است، اظهار کرد: کارخانه‌های داریم که حدود ۴۵ سال است، صنعت آلوده تولید می‌کند. همین آلودگی باعث شده باران‌های اسیدی  بر سر مردم ببارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چقدر باید هزینه ناکارآمدی در بخش‌های صنایع کم بهره ور را بدهیم؟ بیان کرد: دولت تصویب کرده در سال ۲۰۳۰، چهار صد کربن را کم کند و اگر تحریم‌ها برداشته شود این رقم به ۴۰ درصد برسد.

کلانتری  گفت: به دستور رئیس جمهور مسئله مربوط به ریزگرد‌ها، وضعیت کیفی کلانشهر‌ها، پسماند‌های شمال کشور و همچنین بهبود تالاب‌ها باید در دستور کار تمام دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امسال خوشبختانه با همکاری شهرداران، نیروی راهنمایی و رانندگی و بارش‌ برف و باران، وضعیت کیفی هوای کلانشهر‌ها در شرایط خوبی قرار گرفت و ۳۵ روز هوای سالم بیشتری را داشتیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته در خصوص تولید پسماند‌ها، حدود یک و سه دهم میلیارد دلار بودجه تعیین شد،  تاکید کرد: وزارت نیرو هم موظف شد که برای تامین حقابه تالاب‌ها و تخصیص زیست محیطی و آب را در برنامه خود بگنجاند.

وی با اشاره به اینکه مسئله آب جنگل‌ها و تالاب ها قربانی توسعه ناپایدار شده اند، اظهار کرد: ما باید پاسدار محیط زیست باشد.

کلانتری خاطرنشان کرد: خانه‌های شمال کشور به دریا می‌رسند و هیچ موجود زنده‌ای در این رودخانه‌ها وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: روزانه ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که باید با آموزش، تولید آن را کاهش دهیم‌.

وی افزود: مسئله محیط زیست مسئله شخصی  برای این دولت و آن دولت نیست و کارنامه یک جامعه است.

معاون رئیس جمهور گفت: هیچ‌ نسلی در این ۸ هزار سال مانند نسل امروز محیط زیست را تخریب نکرده بود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به ازای هر ۱۰ هزار نفر کمتر از یک‌ نفر هم نیروی شاغل ندارد، اظهار کرد: سازمان محیط زیست با این نیروی کم وظیفه سنگینی دارد و باید برای پاسداری از محیط زیست ۸۰ میلیون نفر تلاش کند.

کلانتری با اشاره به اینکه کره زمین دیگر توان مصرف  بیش از حد انسانها را ندارد، افزود: مدیران استانها نسبت به مسائل زیست محیطی بی‌تفاوت نباشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر به دستورات مقام معظم رهبری عمل کنیم یکی از پاک‌ترین کشور‌های جهان خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
اره عمر مسیولین نه مردم بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
برنج و مرغ اگر ارزان باشند و دست ما بهش برسد غذای خوبی است وآن هم در صورتی است که مرغ کیلوئی 6 هزار تومان و . . . . . . . خواب زیبائی بود
آخرین اخبار