عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل کمیته تحقیق و تفحص برای بررسی فعالیت­‌های مالی دانشگاه آزاد

کبگانیان بر ضرورت تشکیل کمیته تحقیق و تفحص ناظر بر فعالیت­‌های مالی دانشگاه آزاد تاکید کرد.

شهریه تحصیلیبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سیزدهمین جلسه هیئت امنای این استان که ظهر امروز به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد، بیان کرد: بسیار خوشحالم که در این جلسه حضور دارم و شاهد تغییر و اصلاح ریل­ گذاری در این دانشگاه هستم.

وی ادامه داد: در گذشته زمانی که در جلسات هیئت امنای استانی شرکت می ­کردم، نسبت به برخی از موضوعات تذکر می ­دادم از جمله فروش قطعات بزرگ زمین ­های دانشگاه آزاد اسلامی، چرا که اموال دانشگاه آزاد اسلامی عمومی و متعلق به مردم است و هرگونه دخل و تصرف در آن باید به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد، اما زمانی که به این موضوع انتقاد می ­کردم، در پاسخ می­ گفتند این اموال شخصی است و فروش آن منع قانونی و فقهی ندارد که این تذکرات در صورت جلسات گذشته موجود است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: خوشحالم این روند در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح شده است، چرا که اموال این دانشگاه برای مردم و دانشجویانی است که به سختی شهریه تحصیلی خود را فراهم می‌کنند و دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره خود را مسئول می ­داند که از این اموال مراقبت کند.

فعالیت کمیته تحقیق و تفحص از فعالیت­‌های مالی

کبگانیان با قدردانی از اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در انجام حسابرسی مستقل از فعالیت ­های این دانشگاه گفت: احساس بنده درباره گزارش مؤسسه مفید راهبر از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی این است که موضوع فراتر از بی‌انضباطی ­های مالی است، بنابراین پیشنهاد می‌­­کنم هیئت امنا کمیته تحقیق و تفحص از فعالیت­‌های مالی تشکیل دهد، تا ابعاد گسترده تخلفات صورت گرفته در این دانشگاه بررسی، مشخص و نسخه­‌ای از این گزارش به مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

وی در پایان گفت: در جایی که احساس می­ شد درباره موضوعی مقررات و قوانین وجود ندارد، دانشگاه آزاد اسلامی باید براساس قوانین جاری کشور عمل می­ کرد، بنابراین در رابطه با تخلفات صورت گرفته در فعالیت­‌های مالی این دانشگاه در گذشته این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هم با قدردانی از اراده دانشگاه آزاد اسلامی در شفاف سازی مالی این دانشگاه، اظهار کرد: اراده‌ه­ایی که در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است، بسیار مهم است و باید با صدای بلند در دانشگاه و جامعه گفته شود تا همه بدانند مسئولان این دانشگاه در برخورد با متخلفان مسامحه­‌ای ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته خلاء‌ها و روزنه­‌های زیادی برای تخلف در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که باید حوزه حقوقی و بازرسی دانشگاه موارد تخلف را به صورت جدی پیگیری کند و در هیئت­‌های امنای استانی به این روند کمک خواهیم کرد.

انجام حسابرسی مستقل در دانشگاه آزاد برای اولین بار 

در ادامه محمد مهدی طهرانچیرئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: ان­شاءالله دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره، با برنامه ­هایی که دارد و با کمک و هماهنگی هیئت­ امنا‌های استانی در هدایت مؤثر جوانان و امیدآفرینی در کشور موفق باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای اولین بار حسابرسی مستقل در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و گزارش آن در جلسات هیئت امنای استانی مورد بحث و بررسی قرار می­ گیرد، گفت: در گذشته حسابرسی از این دانشگاه به صورت داخلی انجام می ­شد، اما در دوره جدید و پس از استقرار آقای دکتر ولایتی در این دانشگاه که در آستانه دومین سال صدور حکم ایشان از سوی مقام معظم رهبری قرار داریم، حسابرسی مستقل از فعالیت­‌های دانشگاه آزاد اسلامی توسط یکی از مؤسسات معتبر حسابرسی آغاز شد.

وی ادامه داد: در این مدت ۳۳ جلسه کمیسیون دائمی و ۲۴ جلسه هیئت­ امنا‌های استانی به بررسی گزارش حسابرسی مؤسسه مفید راهبر پرداختند و نسبت به وضعیت مالی دانشگاه اشراف بیشتری پیدا کرده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهتمام ویژه دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم شفافیت ­های مالی و عملکرد این دانشگاه تأکید کرد و افزود: بودجه سالانه دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر شش هزار میلیارد تومان است و این موضوع جای تعجب داشت که چگونه با وجود چنین درآمد و هزینه‌هایی تاکنون حسابرسی مستقل در این دانشگاه انجام نشده است، بنابراین پیش‌بینی می‌کردیم که روند حسابرسی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی با چالش‌هایی مواجه شود.

وی بیان کرد: سال گذشته هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مصوب کرد که حسابرسی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۵ و سال‌های منتهی به حساب‌های این سال انجام شود. به این ترتیب حسابرسی از دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که با دارا بودن بیش از یک هزار میلیارد تومان، یک ششم از سهم کل بودجه دانشگاه آزاد اسلامی را شامل می ­شود، نیز همزمان با سایر استان ­ها انجام شد که امروز گزارش آن در این جلسه مورد بررسی قرار می ­گیرد.

طهرانچی با اشاره به این گزارش تصریح کرد: متأسفانه تاکنون سیستم ثبت­ نام و مالی دانشگاه آزاد اسلامی از هم جدا بوده است و اگر کسی در هنگام ثبت ­نام فیش واریزی جعلی به واحد دانشگاهی ارائه می ­کرد، دانشگاه نمی ­توانست صحت موضوع را بررسی کند، چرا که سیستم ­های آموزش و مالی واحد‌ها به صورت مستقل عمل می ­کردند و این موضوع که بدیهی ­ترین کار ممکن است، در دانشگاه آزاد اسلامی رعایت نمی ­شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به دلیل گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۰ درصد حساب­‌های سال ۹۵ این دانشگاه به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت و از برخی از واحد‌های آن حسابرسی نشد، که قرار است، حساب ­های این واحد‌ها همزمان با حسابرسی سال ۹۶ مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حسابرس مستقل انتخاب شده، مورد اعتماد هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است، از استان‌ها و واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی خواست که نهایت همکاری را در ارائه مدارک و ادله لازم با این مؤسسه داشته باشند.

تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از امسال 

وی با بیان اینکه سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از امسال تغییر خواهد کرد، گفت: سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی با سال تحصیلی مطابق خواهد شد و بر اساس مصوبه هیئت امنا، اول شهریور به عنوان سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است. ۵ ماه نخست امسال متصل با حساب­‌های سال ۹۶ و استثنائاً ۱۷ ماه حسابرسی می­ شود و از سال آینده این رویه به صورت ثابت انجام خواهد شد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عدم شفافیت برخی از حساب­‌های استان تهران، مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات و اداره کل حقوقی دانشگاه را موظف کرد تا به تخلفات و مواردی که عدم شفافیت دارد و صرفه و صلاح دانشگاه در فعالیت ­های مالی در آن رعایت نشده و حیف و میل صورت گرفته است، ورود کرده و تخلفات را از طریق مراجع قضایی یا کمیته ­های انضباطی پیگیری کرده و گزارش آن را به هیئت­ امنای مرکزی و استان­ها ارائه کنند.

طهرانچی گفت: در رسیدگی به این تخلفات و قصور‌های صورت گرفته، علاوه بر افرادی که در واحد‌ها مسئولیت داشتند، همچنین نقش کسانی که در استان­‌ها و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تأیید کننده و ناظر این موارد بودند، باید بررسی شود؛ هر فردی که مسئولیتی می­ پذیرد، باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد، بنابراین موارد مربوط به حساب ­های سال ۹۵ دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری و نتیجه این پیگیری در قالب گزارش و کنترل داخلی به هیئت­ امنا‌های استانی ارائه خواهد شد.

وی با قدردانی از مؤسسه مفید راهبر برای حسابرسی و ساماندهی به حساب­‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با توجه به اینکه تاکنون حسابرسی مستقل از دانشگاه آزاد اسلامی صورت نگرفته بود، سختی کار برای حسابرسان بیشتر بود و استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و واحد علوم و تحقیقات وضعیت نابسامانی نسبت به استان‌ها و واحد‌های کوچک داشتند که متأسفانه وضعیت حساب­های این استان­ها مربوط به اشکال در شکل نیست، بلکه از نظر محتوایی از سوی حسابرسان عدم اظهار نظر گرفته ­­اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار