عبدالله: تفاوت های بنیادین میان تفکر طالبان و نظام افغانستان وجود دارد/ توافق بین‌‌المللی درباره افغانستان ترک برداشته است

رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشستی در سوئیس تاکید کرد که میان تفکر طالبان و نظام افغانستان تفاوت های بنیادین وجود دارد.

 

عبدالله: تفاوت های بنیادین میان تفکر طالبان و نظام افغانستان وجود دارد/ توافق بین‌‌المللی درباره افغانستان ترک برداشته استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به سوئیس سفر کرده است روز گذشته در نشست صلح و آشتی در جهان چند قطبی اشتراک و سخنرانی نمود.

عبدالله عبدالله درباره روند صلح و آشتی در افغانستان گفت: تفاوت‌های بنیادین میان تفکر طالبانی و نظام و حکومت افغانستان وجود دارد؛ طالبان به مردم سالاری و ارزش‌های دموکراتیک باور ندارند و اهداف خود را که به برقراری امارت از طریق بیعت و اطاعت مطلق از امیر استوار است، از طریق خشونت و دست‌یازیدن به اعمال دهشت‌افکنانه دنبال می‌کنند.

رئیس اجرائی دولت افغانستان افزود: صلح خواست تمام شهروندان و حکومت افغانستان است و ما برای رسیدن به صلح به شرط حفظ دستاوردهای سالیان اخیر متعهد و پایبندیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود بر همکاری مشترک میان کشورهای منطقه و فرامنطقه برای دست یافتن به صلح در افغانستان تاکید کرد. عبدالله گفت: سیاست‌های متناقض در عرصه صلح و آشتی از یکسو زمینه فعالیت گروه‌های دهشت‌افکن را فراهم می‌نماید و از سوی دیگر به دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند.

رئیس اجرائی دولت افغانستان اظهار داشت: توافق بین‌‌المللی که در قضیه افغانستان در سال ۲۰۰۱ میان بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای وجود داشت درز برداشته و اکنون برخی از کشورها سیاست‌های متفاوتی را در منطقه دنبال می‌کنند.

عبدالله در ادامه سخنان خود، پناه‌گاهای طالبان در پاکستان را یکی از عمده‌ترین موانع دست یافتن به صلح خواند.

رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان در خصوص سیاست‌های ایالات متحده آمریکا نیز گفت: ما نیازمند سیاست منسجم، هدفمند و یکدست از سوی ایالات متحده در منطقه و در رابطه با طالبان هستیم.

وی اضافه کرد: تغییر سیاست از اینکه اصلا با طالبان مذاکره نمی‌کنیم به این‌که مذاکره یگانه راه حل مشکل به شمار می‌رود به حل مشکل و دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند.

گفتنی است که چهارمین دور گفتگوهای آمریکا و طالبان از دو روز پیش در قطر آغاز شده و امروز وارد سومین روز خود می شود. شورای عالی صلح افغانستان روز گذشته هشدار داد که آمریکا باید از مذاکرات طولانی با طالبان خودداری کرده و زمینه گفتگوهای مستقیم میان این گروه و دولت افغانستان را فراهم آورد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار