فلوشیپ فوق تخصصی صرع و نوار مغزی مطرح کرد؛

درمان ۶۰ درصد مبتلایان به صرع با تک دارو/ چه زمانی نمی‌توان فرد مبتلا به صرع را جراحی کرد؟

بهرامی گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد بیماران با درمان تک دارو درمان می‌شوند و در موارد شدیدتر نیاز به درمان ترکیبی دارو‌ها و جراحی پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز بهرامی متخصص مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و فلوشیپ فوق تخصصی صرع و نوار مغزی در حاشیه پانزدهمین کنگره بین المللی صرع که صبح امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور سخنرانانی از اروپا و ژاپن، متخصصین مغز و اعصاب، جراحان مغز و اعصاب، روانپزشکان و پزشکان عمومی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه صرع یک بیماری شایع در سراسر جهان است و حدود ۵۰ میلیون نفر به آن مبتلا هستند باید از نظر تشخیص و درمان توجه لازم را به این بیماری داشته باشیم.

نحوه مصرف دارو در بیماران مبتلا به صرع

این متخصص مغز و اعصاب  گفت: در ۶۰ درصد موارد اگر صرع درست تشخیص داده شود و داروی آن به درستی انتخاب شود این بیماران می‌توانند با تک دارو درمان شوند و زندگی خوبی داشته باشند، اگر بیماری با یک دارو کنترل نشود می‌توان همان یک دارو را به تدریج تا حداکثر دوز اضافه کرد اگر در این حالت مشکلات بیمار کنترل شد لازم است بیمار ۲ تا ۵ سال دارو مصرف کند و به تدریج دارو را قطع کند.

وی افزود: اگر صرع با یک دارو کنترل نشد یا عوارضی به وجود آمد مجبوریم داروی دوم را تجویز کنیم که اگر با آن هم کنترل نشد به درمان ۲ دارویی یا ترکیبی یا پلی تراپی روی می‌آوریم، در چنین مواردی باید دارو‌هایی را استفاده کنیم که مکانیسم اثر متفاوت داشته و اثر جانبی مشابه و تداخل دارویی نداشته باشند، در کمترین مقدار، بیشترین اثر را دارا باشد و بیمار بتواند همکاری و تحمل کند تا در درمان تشنج موفق باشیم.

روش جراحی برای درمان تشنج

بهرامی بیان کرد: اگر همه این راه‌ها طی شد یعنی ۲ رژیم تک درمانی و یک رژیم ترکیبی استفاده شد و تشنج کنترل نشد باید بیمار را از نظر نوع تشنج مقاوم حساب کنیم و در چنین مواردی می‌توان مریض را از لحاظ درمان جراحی بررسی کرد که در حال حاضر در بیمارستان خاتم الانبیا این کار را انجام می‌دهیم وبالغ بر ۱۰۰ مریض را جراحی کرده‌ایم و نتایج خوبی حاصل شده است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: جراحی برای زمانی است که درمان دارویی پاسخ نداده و صرع مقاوم بوده  و بیمار در بیمارستان بیمار بستری شده است، در این زمان مانیتورینگ حدود ۳ تا ۵ روز و MRI روز صورت می‌گیرد، نوع تشنج و کانون آن مشخص می‌شود و جراحی در مواردی که نیاز است، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: به طور معمول بیمار باید حدود یک سال تحت درمان دارویی باشد و درمان دارویی هم چه بعد از جراحی و چه قبل از جراحی به هیچ وجه نباید به طور ناگهانی قطع شود، زیرا ممکن است تشنج با شدت بیشتری برگردد.

بهرامی افزود: حدود ۷۰ درصد مبتلایان به صرع با دارو درمان می‌شوند، ولی ۳۰ درصد مقاوم هستند از بین افرادی که جراحی می‌شوند حدود ۶۰ درصد به درمان جراحی پاسخ می‌دهند؛ البته ممکن است در برخی موارد نتوان از جراحی استفاده کرد به طور مثال اگر ضایعه در کانون تکلم یا حرکتی باشد نمی‌توان جراحی کرد، زیرا ممکن است باعث اختلالات تکلمی و حرکتی شود.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: در سال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بین ۹۰ تا ۱۴۰ نفر در دنیا به صرع مبتلا هستند که در کشور‌های در حال توسعه این آمار ممکن است شیب بیشتری داشته باشد.

علل ایجاد صرع

بهرامی گفت: علل زیادی برای صرع وجود دارد که بحث ژنتیک و ازدواج‌های فامیلی نیز از این علل هستند ولی تب و تشنج در کودکان، اختلالات متابولیک، ضربه‌های مغزی، عفونت‌ها، سوء مصرف مواد، سکته‌های نغزی، تومور‌های مغزی می‌تواند از علل صرع یا صرع مقاوم به درمان باشد.

وی افزود: در حال حاضر برای تهیه برخی دارو‌های بیماران مبتلا به صرع مشکل وجود دارد و بسیاری از دارو‌ها تحت پوشش بیمه نیستند که هزینه‌های زیادی را به بیماران متحمل می‌کند و آن‌ها را از نظر تامین دارو با مشکل مواجه کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: امروزه در تهیه دارو مشکل وجود دارد، زیرا مواد اولیه از خارج وارد می‌شد و در دسترس نیست و تهیه و تولید آن هم آسان نیست؛ متاسفانه تحریم‌های ظالمانه، دارو را هم تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در برخی موارد برای تهیه دارو با مشکل مواجه شویم.

بهرامی بیان کرد: معمولا بیمه‌های تکمیلی برای تهیه دارو کمک می‌کنند و بیمه‌های دیگر افراد را یاری نمی‌دهند.

وی افزود: تشخیص صرع و درمان آن به روش جراحی در بخش خصوصی حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌طلبد، ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه تشخیص این بیماری است و به طور متوسط ۳۰ میلیون هزینه جراحی است که نسبت به دیگر کشور‌ها خیلی پایین است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: صرع در اوایل زندگی یعنی دوره شیرخواری و کودکی و اواخر زندگی در سنین پیری شیوع بیشتری دارد، تب و تشنج در کودکان که شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب کودکان و شیرخواران است،  بیماری‌های تحلیل برنده مغز، ضربه‌های مغزی و سکته‌های مغزی که در سنین بالا شیوع بیشتری دارد؛ زمینه ساز تشنج است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار