مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا؛

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

تیم‌های ملی فوتبال ایران و چین در چارچوب رقابت های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، امشب (پنج شنبه) به مصاف هم می‌روند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم‌های ملی فوتبال ایران و چین درحالی پنج شنبه (۴ بهمن) در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی به مصاف هم می‌روند که شاگردان کی روش در صدد هستند تا با پیروزی مقابل شاگردان لیپی به نیمه نهایی جام ملت‌ها ۲۰۱۹ امارات برسند.

یوز‌ها (لقب تیم ملی فوتبال ایران) در گروه D جام ملت‌های آسیا عملکرد خوبی داشتند و با کسب ۷ امتیاز در گروه چهارم صدرنشین شدند و همراه با عراق و ویتنام به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند. یاران مسعود شجاعی موفق شدند به راحتی عمان را شکست دهند و جواز حضور در جمع ۸ تیم برتر را کسب کنند. علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه ۲ گل تیم ایران را به ثمر رساندند.

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

شاگردان مرد پرتغالی پیش از حضور در مرحله یک چهارم آسیا، ۹ گل به ثمر رساندند و هیچ گلی را دریافت نکردند تا آمار خوبی را به ثبت برسانند. برای تیم کشورمان در بازی‌های قبلی، سردار آزمون (۳)، مهدی طارمی (۲)، اشکان دژاگه (۲)، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس گلزنی کردند.

تیم فوتبال ایران پس از قهرمانی در سال ۱۹۷۶ که میزبان جام ملت‌ها بود و توانست برای سومین بار عنوان قهرمانی این مسابقات را بدست آورد، دیگر نتوانسته حتی به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کند و بهترین نتیجه‌ای که کسب کرده ۴ مقام سومی در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ بوده است.

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

با توجه به عملکرد خوب تیم ملی در چند سال اخیر و حضور ثابت در رده اول آسیا، انتظارات از تیم ملی بسیار بالا رفته و شروع قدرتمندانه یوز‌ها تا کنون سبب شده تا فوتبالدوستان کشورمان امید زیادی به شکستن طلسم ۴۳ ساله ناکامی در آسیا داشته باشند.

تاریخچه بازی های دو تیم 

نخستین بازی بین ایران و چین در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۵۵ در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ برگزار شد که با برد ۲ بر صفر تیم ملی ایران به پایان رسید، نخستین برد چینی‌ها هم در تقابل چهارم دو تیم رقم خورد.

بهترین برد تیم کشورمان مقابل چین ۴ بر صفر بود که تاکنون ۲ بار اتفاق افتاده است و از سویی دیگر بهترین برد تیم ملی چین برابر ایران کسب نتیجه ۲ بر صفر است که در سال ۱۳۶۸ رخ داد.

علی دایی با زدن ۳ گل بهترین گلزن ایران در تاریخ مقابل چین است و آخرین تقابل ۲ تیم هم به ۱۳۹۶/۰۱/۸ برمی گردد که شاگردان کی روش در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ موفق شدند با تک گل مهدی طارمی به پیروزی برسند.

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

از سویی دیگر، سرمربی تیم ملی فوتبال چین، مارچلو لیپی ایتالیایی و با سابقه است. او در کارنامه اش کسب جام جهانی ۲۰۰۶، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ قهرمانان آسیا و ... دارد و، اما با چین موفق نشده تاکنون افتخاراتی را کسب کند. این مربی از سال ۲۰۱۶ هدایت چشم بادامی‌ها (لقب مردم چین) را برعهده گرفت و با این تیم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ شرکت کرد که موفق به صعود نشد.

تیم ملی چین در جدیدترین رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال در رده ۷۶ قرار دارد و تا کنون ۱۲ بار در جام ملت‌های آسیا حضور یافتند که بهترین مقام آن‌ها سومی در سال ۲۰۰۴ و ۱۹۸۴ بوده است.

دیدار تیم‌های ملی ایران و چین در سال ۲۰۰۴ با اتفاقات جالبی همراه بود. تیم ملی با هدایت برانکو در مسابقات جام ملت‌ها حضور یافت و با تیم‌های ژاپن، عمان و تایلند همگروه بود و پس از کسب ۵ امتیاز پس از ژاپن ۷ امتیازی به مصاف کره جنوبی رفت و با درخشش علی کریمی و ... به پیروزی ۴ بر ۳ رسید و راهی نیمه نهایی شد. در این مرحله شاگردان برانکو ایوانکوویچ بسیار امیدوار بودند تا با پیروزی در این بازی پس از مدت‌ها به فینال این پیکار‌ها صعود کنند و زمانیکه بازی آغاز شد در ترکیب تیم ملی بازیکنانی نظیر علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی و ... حضور داشتند و پس از برد روحیه‌بخش مقابل کره رو در روی شاگردان آری هان هلندی صف آرایی کردند.

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

اولین گل بازی را شائو جیایی چینی در دقیقه ۱۹ به ثمر رساند، اما در ادامه سید محمد علوی توانست بازی را به تساوی بکشاند و این نتیجه تا پایان بازی حکم فرما بود تا کار به ضربات پنالتی برسد. در آن مسابقه به یاد ماندنی طلعت نجم لبنانی با تیم میزبان بسیار مهربان بود. در ضربات پنالتی دایی، مهدوکیا و نکونام ۳ پنالتی اول را گل کردند و از سویی دیگر ژائو جونژه پنالتی دوم چین را به هدر داد و همه چیز برای پیروزی و صعود ایران مهیا شده بود، اما ضربه ایمان مبعلی (مربی کنونی فولاد خوزستان) به تیر خورد و از سویی دیگر سان ژیانگ پنالتی خود را گل کرد تا همه چیز مساوی شود اما...

یحیی گل محمدی برای زدن آخرین ضربه پنالتی پشت توپ قرار گرفت و با خونسردی همیشگی اش ضربه چیپ زد و ثانیه‌ای همه فوتبالدوستان ایرانی منتظر شدن گل توپ شدند، اما یونفی لیو توپ را مهار کرد و سپس عادل فردوسی پور با عصبانیت گفت: چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی!

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

این تیم یکبار هم در جام جهانی ۲۰۰۲ شرکت کرد که در دور گروهی حذف شد. ستاره این تیم ژنگ ژی و وولی است که بازیکنان قدرتمندی محسوب می‌شوند و می‌توانند برای دروازه کشورمان خطرناک باشند. این تیم در مرحله گروهی موفق شد از سد تیم‌های ملی فوتبال فیلپین و قرقیزستان بگذرد، اما در بازی آخر مرحله گروهی با درخشش سون هیونگ مین کره‌ای با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد و به عنوان تیم دومی راهی مرحله یک هشتم شد. هر چند در این مرحله مقابل یاران دونگدا در تیم ملی تایلند قرار گرفتند و یک بر صفر عقب افتادند، اما با کامبک (بازگشت به بازی) نتیجه را ۲ بر یک کردند و به پیروزی رسیدند.

برای تیم ملی ایران در بازی فردا (پنج شنبه) وحید امیری محروم است و از سوی دیگر ژانگ لینپنگ، مدافع میانی چین هم در بازی برابر تایلند با کارت زرد جریمه و جدال با ایران را به علت محرومیت از دست داد.

ترکیب احتمالی تیم ملی فوتبال ایران مقابل چین.

علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، محمدحسین کنعانی زادگان، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، مهدی طارمی، روزبه چشمی، اشکان دژاگه، مهدی ترابی و سردار آزمون.

ژاپن - ویتنام

در نخستین بازی این مرحله، ژاپن و ویتنام رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. پر افتخارتین تیم آسیا (با چهار عنوان قهرمانی)  اگرچه حریفانشان را تا اینجای جام با اقتدار شکست ندادند، اما همه را برده اند. آن‌ها در مرحله قبل به مصاف تیم قدرتمند عربستان رفتند و با یک بازی حساب شده و در حالی که حدود ۲۵ درصد مالکیت توپ را در کل بازی در اختیار داشتند، موفق شدند با یک گل سعودی‌ها را شکست دهند. آن‌ها البته در مرحله یک چهارم نهایی کاری به مراتب آسان‌تر نسبت به یک هشتم دارند و ویتنام نسبت به عربستان ضعیف‌تر محسوب می‌شود.

سامورایی‌ها که در صورت عبور از ویتنام در مرحله نیمه نهایی باید به مصاف برنده دیدار ایران و چین بروند، می‌خواهند با هدایت هاجیمه موری‌یاسو سرمربی ۵۰ ساله ژاپنی برای پنجمین بار قهرمان آسیا شوند. این مربی برای این کار ترکیب با تجربه‌ای را در اختیار دارد که ۱۳ بازیکن لژیونر شاغل در اروپا دارد.

ایران - چین؛ پرش از دیوار بزرگ برای تحقق یک رویا/ تقابل سامورایی ها و جنگجویان برای حضور در نیمه نهایی

ژاپن در گروه F. با ازبکستان، ترکمنستان و عمان همگروه بود و به ۳ پیروزی رسید تا جواز حضور در مرحله یک هشتم را بدست آورند. این تیم پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بیشتر بازیکنان خود را تغییر داده و با بازیکنان جوان در صدد کسب قهرمانی در آسیا است. این تیم برای تقابل با ویتنام یوشینوری موتو را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد.

از سویی دیگر ویتنام تیم شگفتی ساز این مرحله است.  ویتنامی‌ها که در گروه چهارم جام ملت‌ها پس از ایران و عراق به عنوان تیم سوم صعود کردند، در مرحله یک هشتم نهایی توانستند در کمال تعجیب اردن را در ضربات پنالتی شکست دهند و راهی این مرحله شوند. ویتنام در مقابل عراق، یمن و اردن بازی خوبی به نمایش گذاشت، اما در برابر تیم ایران حریفی برای گفتن نداشت و با ۲ گل مغلوب شد.

تیم ملی فوتبال ویتنام رتبه صد رنکینگ فیفا را در اختیار دارد و هدایت این تیم بر عهده مربی از کشور کره جنوبی به نام پارک هانگ سئو است. آن‌ها از زمان تعطیلی لیگ کشورشان یعنی سه ماه پیش تاکنون در اردو هستند و ۱۳ بازی دوستانه برگزار کرده اند و بازیکنان این تیم کاملا با یکدیگر هماهنگ شده اند. تمام بازیکنان تیم ملی ویتنام در لیگ کشور خودشان بازی می‌کنند به غیر از دروازه‌بان سوم این تیم که در لیگ کشور تایلند حضور دارد.

ویتنام در ماه دسامبر و در آستانه جام ملت‌ها، ۶ دیدار دوستانه برگزار کرد که از این ۶ مسابقه، چهار پیروزی و ۲ تساوی کسب کرده است. ستاره تیم ملی فوتبال ویتنام نوین چانگ فونگ ۲۳ ساله است. او پنجمین فرزند از خانواده ۶ نفره است و فوتبال را از سن پنج سالگی آغاز کرد. فونگ پس از حضور در آکادمی آرسنال و چند تیم ویتنامی از سال ۲۰۱۵عضو تیم ملی شد و در ۴ سال گذشته در ۲۸ بازی کرده و ۶ گل به ثمر رسانده است. ستاره تیم ملی ویتنام در سال ۲۰۱۵ جایزه بهترین بازیکن جوان سال را کسب کرد و اکنون عضو باشگاه هوانگ جیا است.

این بازیکن توانایی بالایی در حفظ توپ و شوتزنی دارد و مدافعان تیم ملی باید به شدت مراقب این بازیکن باشند. او در تیم ملی زیر ۱۹ و ۲۳ سال ویتنام را دارد.

برنده دیدار ایران - چین باید در نیمه نهایی به مصاف تیم پیروز بازی تیم‌های ژاپن و ویتنام برود.


بیشتر بخوانید:

پیشنهاد اروپایی بیرانوند از کدام کشور است؟

مسیر ایران تا قهرمانی جام ملت‌های آسیا

سرمربی عربستان از هدایت این تیم انصراف داد


انتهای پیام/

پیش بازی روز نخست مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ امارات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سریاز ایرانی
۱۸:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
چین که عددی نیست می بریم می بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
جایگاه خودت حفظ گن مال بقیه پیش کش خودت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
به امید پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
جناب میناوند چی میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
کلا ورشکسته های فوتبال از افراد موفقی مثل کیروش دل خوشی ندارند ، البته به آنها باید گفت شما بدون وجود آقای کیروش هم به جایی نمیرسید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
کی روش عددی نیس ... تا بحال با تیم های سرسخت بازی نکرده در جام ملت ها ...... چه عجب این دفعه افرادی نرفتن جلوی هتل تیم چین تا نخوابن برای بازی امروز خسته باشن .... بازی پرتغال که یادتان نرفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
میناوند تو درجایگاهی نبودی که رفتن کیروش را نظر دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
دمش گرم دوست داشته نظر بده ... مشکلی هست ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
جناب میناوند بازیکن سابق تیم ملی شما درشبکه یک رسانه ای کشور اعلام داشتین گه کارلوس کیروش باید برود باشه بهش میگم ولی جناب میناوند شما اول بگید درچه جایگاهی هستین که میگید کیروش برود شمامگه وکیل وسیع مردم هستین که میگین کیروش باید برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
جایگاهی هست که یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان دعوت کردن ....
شما را چرا دعوت نمی کنن ؟؟؟
France
حسام
۱۴:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
ساعت بازی چند است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
نوزده و سی
Iran (Islamic Republic of)
حق مولا علی ست
۱۳:۲۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
شک نکنید برنده بازی ژاپن و ویتنام ، ویتنام است با نتیجه 2به 1
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
می بریم می بریم
Iran (Islamic Republic of)
فوتبال دوست
۱۲:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
با سلام. یک خبر خوب برای فوتبالی های عزیز دارم. اینجانب با دقت تمام بازی های تمام تیم های حاضر در جام اسیا را نگاه کردم. به جرات می توانم بگویم که صلابت تیم فوتبال کشور مار ا هیچ یک از تیم های حاضر در جام ندارند . یکی از خصلت های خوب علی دایی در زمانی که فوتبال بازی می کرد همیشه در زمین بجز پیروزی به معادله دیگری فکر نمی کرد. خوشبختانه با یک نگاه سطحی به تیم فوتبالمان اهل فن متوجه می شوند تمام بازیکنان تیم بی تردید جز پیروزی، به چیز دیگری فکر نمی کنند. این طرز فکر بازیکنان نشات گرفته از افکار کی روش است.اینجانب پیشکسوت یکی از رشته های ورزشی هستم. مصاحبه دیروز اقای کی روش را بدقت بررسی کردم. اوج کار بلدی ایشان را در ادای کلماتی مشاهده کردم، مبنی بر اینکه دوست دارم بازیکنانم از بازی فوتبال لذت ببرند. و در زمین بازی بدون نگرانی خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند. یا اینکه من دوست ندارم تیمم کت و شلوار قهرمانی بپوشد. انها که ورزش حرفه ای کردند می دانند که در ورزش حرفه ای پنجاه در صدش تکنیک و تاکنیک و امادگی جسمانی است و پنجاه در صد باقی روحی و روانی است. هر ورزشکار و تیمی که هنگام مبارزه ریلکس تر باشد پیروز میدان خواهد شد.کی روش چه زیبا با کلمات دل نشین خود بار روانی را از روی دوش بازیکنانش بر می دارد.در پایان یک بار دیگر عرض می کنم اگر انشاالله اتفاق خاصی پیش نیاید تیم ما مستحق قهرمانی در این جام هست. به امید خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
رمان نوشتی؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
ببین خیلی باهوش هستی
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
جایگاه فوتبال چین در کجای آسیا و جهان واقع شده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
۷۶ جهانه اما این ملاک نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
اگر رامین رضاییان در بازی امروز فیکس باسد یقیینا"بازی را می بریم. کیروش نباید اشتباه کند وریا غفوری را از ابتدا داخل زمین بزارد.
آخرین اخبار