زهک و زابل پر‌گرد و غبار‌ترین شهر‌های کشور در سال ۱۳۹۷

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شهر‌های زهک و زابل در تابستان ۱۳۹۷ بیشترین تعداد روز‌های همراه با پدیده‌های خاکدار کاهنده را به خود اختصاص داده‌اند.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: بررسی داده‌های سینوپ ۳۸۶ ایستگاه هواشناسی نشان می‌دهد که شهر‌های زابل و زهک در شمال سیستان و بلوچستان در تابستان امسال پرشمارترین روز‌های همراه با پدیده‌های خاکدار کاهنده دید به زیر یکهزار و ۵۰۰۰ متر را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال ۶۳ روز در زهک و ۵۴ روز در زابل به سبب وقوع پدیده‌های خاکدار، دید افقی به زیر ۵۰۰۰ متر کاهش یافته است، افزود: در همین مدت به جهت شدت گرد و غبار ۳۱ روز در زهک و ۱۶ روز در زابل دید افقی به زیر هزار متر رسیده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علاوه بر این؛ ۷ شهر دیگر سیستان و بلوچستان نیز در زمره ۲۵ شهر پر گردوغبار کشور در تابستان امسال بوده اند به طوریکه زاهدان در رتبه چهارم و شهر‌های ایرانشهر، میرجاوه و زابلی در رتبه‌های نهم، دهم و یازدهم این فهرست در بخش دید افقی زیر ۵۰۰۰ متر قرار گرفته اند.

حیدری اضافه کرد: وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در فصل تابستان و بهار و افزایش چشمه‌های تولید گردوغبار در بستر خشک تالاب هامون سبب افزایش تعداد روز‌های همراه با پدیده‌های گردوغباری در اکثر شهر‌های سیستان و بلوچستان شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده و قابل توجه روز‌های همراه با گردوغبار در شهر‌های زاهدان، میرجاوه، سراوان و مهرستان در فصل تابستان به دلیل وزش باد‌های ۱۲۰ روزه و نفوذ گردوغبار ناشی از آن به این شهر‌ها است.

انتهای پیام/ب

پر‌گرد و غبار‌ترین شهر‌های کشور در سال ۱۳۹۷ کدام شهرها است؟

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار