بلومبرگ خبر داد:

شکست تلاش آمریکا برای بازگشایی پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در آژانس

دولت آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگشایی پرونده ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار گذاشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، اسنادی که به رویت بلومبرگ رسیده نشان می‌دهد دولت آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگشایی پرونده ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار گذاشته است.

بر این اساس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرده پرونده مربوط به موضوع ادعایی «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «PMD» را دوباره بازگشایی کند، اما مقام‌های سایر کشورها اعتنایی به این موضوع نکرده‌اند.

اسنادی که به رویت شبکه خبری بلومبرگ رسیده نشان می‌دهند مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر فشارها را روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داده و ضمن درخواست برای افزایش بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران، تهدید کرده‌اند قصد افزایش تحریم‌ها علیه ایران را دارند.

با وجود این، سه دیپلمات که هفته گذشته در نشستی در مجاورت دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس در وین شرکت کرده‌اند می‌گویند این تلاش‌ها کاملاً شکست خورده‌اند.

بلومبرگ این موضوع را «شکستی نادر» برای آمریکا در آژانس توصیف کرده و نوشته این در حالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش موثری در اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران داشته‌اند.

دیپلمات‌های حاضر در این نشست از بلومبرگ خواسته‌اند نامشان افشا نشود تا بتوانند درباره جزئیات بیشتری از این نشست گفتگو کنند. این نشست روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) برگزار شده و ۷۰ دیپلمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن حاضر بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار