عضو هیات عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال خبر داد:

خروجی برای دسترسی به اراضی در آزاد راه تهران شمال نداده ایم/ اتمام عملیات اجرایی آزاد راه تا ۴ ماه دیگر

توکلی گفت: هیچ گونه دسترسی به اراضی حاشیه آزادراه تهران- شمال نداده ایم و مردم فریب آگهی های دلالان را نخورند.

هیچ خروجی برای دسترسی به اراضی در آزاد راه تهران شمال نداده ایم/ اتمام عملیات فنی واجرایی آزاد راه تا ۴ ماه دیگربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی توکلی عضو هیئت مدیره شرکت آزاد راه تهران شمال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۹ رشته تونل کوچک و بزرگ در آزادراه تهران – شمال وجود دارد، گفت: ساخت این تونل‌ها به گونه‌ای است که تمامی آن‌ها از ایمنی و امنیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تونل تالون در منطقه یک آزادراه تهران – شمال بزرگترین تونل بزرگ ایران است، گفت: طول این تونل ۴ هزار و ۹۵۰ متر است که استان تهران را به استان البرز متصل می‌کند و اولین تونل ۳ دهنه در ایران محسوب می‌شود.

توکلی درباره ویژگی‌های این تونل گفت: این تونل به گونه‌ای ساخته شده که دارای ۲ مسیر رفت و برگشت است و یک ورودی کندرو به این تونل اضافه شده تا در زمان و مواقع بحرانی مسافران بتوانند از این تونل کندرو جهت افزایش ایمنی استفاده کنند و در این مسیر تمامی سرویس‌های لازم برای آسایش مسافران در نظر گرفته شده است.

عملیات اجرایی و فنی قطعه یک آزاد راه تهران -شمال ۴ ماه دیگر به اتمام میرسد

وی با اشاره به اینکه به لحاظ فنی و عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا ۴ ماه آینده به اتمام می‌رسد، گفت: در صورتی که منابع مالی لازم تأمین شود و تجهیزات مورد نیاز را برای اتمام این پروژه تهیه شود امیدواریم تا ۴ ماه آینده ساخت این پروژه به اتمام برسد.

توکلی توضیح داد: آورده بنیاد مستضعفان و دولت در این پروژه به صورت مساوی است و تاکنون ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در کلیه مناطق یک، ۲، ۳ و ۴ به صورت مساوی دولت و بنیاد مستضعفان هزینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران – شمال به ۹۳ درصد رسیده و ۷ درصد باقیمانده مربوط به بخش‌های تأسیسات مکانیکی و برقی است که همزمان با افزایش قیمت دلار خرید تجهیزات با افزایش قیمت مواجه شده و همین موضوع برای این بخش مشکل‌ساز شده است.

توکلی با بیان اینکه مجموع طول تونل‌های این مسیر ۳۲ کیلومتر است، گفت: در طول این مسیر آبشار‌هایی وجود داشته است که مجبور شدیم با استفاده از سازه تونل‌ها و یا پل‌ها را احداث کنیم.

 عضو هیات مدیره شرکت آزاد راه تهران- شمال باید سرمایه‌گذاری آن با سود ۲۲ درصد برگردد، بنابراین همان گونه که عنوان شد ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری از محل عوارض و ۶۰ درصد هم از محل اراضی که دولت به بنیاد می‌دهد، برمی‌گردد.

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه هم‌اکنون برخی قطعات اراضی که قرار است دولت به بنیاد بدهد مشخص شده است، ادامه داد: هر منطقه آزادراه را که تمام کنیم و سرمایه‌گذاری ما در آن تثبیت شود، ۶۰ درصد این سرمایه‌گذاری، دولت به بنیاد زمین می‌دهد.  

وی اظهار کرد: ۵۰ درصد طول مسیر آزادراه تهران – شمال تونل حفاری شده که به لحاظ ایمنی و امنیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

 بازگشت ۴۰ درصد از هزینه‌های سرمایه گذاری از طریق اخذ عوارض

توکلی توضیح داد: گفت: ۴۰ درصد از بازگشت سرمایه این پروژه از محل عوارض تأمین و ۶۰ درصد باقیمانده از محل فروش زمین‌های واگذار شده در استان‌های مختلف به بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود.

وی توضیح داد: مکانیزم تعیین نرخ عوارض به گونه‌ای محاسبه می‌شود که ۴۰ درصد از سرمایه سرمایه‌گذاران تأمین شود البته در این بین ما عددی را پیشنهاد می‌کنیم، ولی متأسفانه دولت نرخ بسیار پایین‌تر از نرخ پیشنهادی ما را برای عوارض تعیین می‌کند.

توکلی اظهار کرد: به طور مثال نرخ پیشنهادی ما برای عوارض قطعه ۴ آزادراه تهران – شمال، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود که دولت نرخ عوارض را ۵ هزار تومان تصویب کرد و هنوز بعد از گذشت چندین سال مابه‌التفاوت این نرخ را به ما باز نگردانده است.

وی گفت: اگر نرخ عوارض کمتر از نرخ پیشنهادی تعیین شود، مابه‌التفاوت آن در قانون بودجه پیش‌بینی می‌شود و بعد از مدت زمانی به سرمایه‌گذار باز گردانده می‌شود، ولی هنوز مابه‌التفاوت عوارض قطعه ۴ بعد از گذشت ۵ سال باز گردانده نشده است.

عضو هیئت مدیره شرکت آزاد راه تهران- شمال با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر روزانه ۳۰ هزار دستگاه از آزاد‌راه تهران – شمال استفاده کنند هر خودرو ۱۰ لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد بنابر این استفاده از آزادراه تهران – شمال برای خودرو‌های سواری زمینه‌ساز صرفه‌جویی هزینه و مصرف سوخت و کاهش طول زمان مسیر می‌شود.

وی در باره قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال گفت: عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده و ما در قطعه ۳ در مرحله جذب سرمایه‌گذار و تأمین فاینانس خارجی برای سرمایه‌گذاری از طریق برگزاری مناقصه هستیم.

توکلی اظهار کرد: برای تأمین فاینانس با تعدادی شرکت خارجی از جمله ۶ شرکت چینی و یک شرکت ایتالیایی و کره جنوبی صحبت‌های لازم صورت گرفته و انتخاب نهایی بعد از برگزاری مناقصه انجام می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال توضیح داد: در آزادراه تهران – شمال از حداکثر توان متخصصان و مهندسان داخلی استفاده شده است.

توکلی در باره طول قطعات آزادراه تهران – شمال گفت: طول قطعه ۳، ۴۷ کیلومتر، طول مسیر قطعه ۲، ۲۲ کیلومتر و طول مسیر قطعه یک ۳۳ کیلومتر است.

عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به اینکه در ساخت آزادراه تهران – شمال از روسازی بتون استفاده شده است، گفت: در گذشته به دلیل آنکه در ایران قیر فراوان و با قیمت مناسبی به فروش می‌رسید، گفت:، اما هم اکنون قیمت قیر بسیار افزایش یافته و همین موضوع باعث شد که رئیس بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران – شمال از تجربه روسازی بتونی به دلیل پایین بودن قیمت و عمر بالای آن استفاده کند.

توکلی بیان کرد: هزینه احداث و بهره‌برداری با استفاده از روسازی بتون بسیار کاهش می‌یابد و با توجه به آنکه ایمنی استفاده از روسازی بتون در طول مسیر آزادراه افزایش می‌یابد، سعی کرده‌ایم از این روش جدید استفاده کنیم.

توکلی با بیان اینکه در منطقه یک آزادراه تهران- شمال، رمپ و لوپ‌ها در کیلومتر صفر (از سمت دره کن و دانشگاه علامه) در حال احداث است افزود:بخشی از مسیر در حوزه دانشگاه علامه باید ساخته شود تا پس از تخریب بخشی از دیوار دانشگاه با هماهنگی دانشگاه، این کار انجام شود همچنین ساختمان عوارضی هم در حال ساخت است.  

وی با بیان  اینکه روسازی بتنی در مسیر منطقه یک آزادراه با عرض ۲ باند بیشتر از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: آزادراه دارای دو باند رفت و دو باند برگشت و در فراز‌های بلند و سربالایی‌ها دارای سه باند است.

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه تا پیش از پایان سال، روسازی بتنی کل منطقه یک به پایان می‌رسد، گفت: منطقه یک با احداث رمپ و لوپ‌ها ۳۳ کیلومتر طول دارد.

وی با بیان اینکه مشاهده شده است که برخی از دلالان آگهی‌های فروش زمین‌های اطراف آزادراه تهران – شمال را طی چند ماه اخیر منتشر می‌کنند، گفت: در قطعه یک آزادراه تهران – شمال که از تهران تا شهرستانک را شامل می‌شود هیچ خروجی در طول مسیر گذاشته نشده است و این دلالان تنها قصد فریب خریداران زمین را دارند.

توکلی گفت: قیمت‌های زمین اطراف شهرستانک به دلیل همجواری با آزادراه تهران – شمال افزایش نمی‌یابد و پیمانکاران و سازندگان این قطعه هیچ خروجی در این مسیر قرار ندادند و همه مسافران باید از طریق پرداخت عوارض وارد این آزادراه شوند.

۱۶۰ میلیارد تومان هزینه بتنی کردن مسیر منطقه یک

توکلی با بیان اینکه منطقه یک آزادراه به صورت ۱۰۰ درصد بتنی اجرا می‌شود گفت: اجرای مسیر به صورت بتنی از مهمترین تصمیمات هیات مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال و دستور صریح  رئیس بنیاد مستضعفان بود، پیش از این، چون در کشور قیر زیاد داشتیم و قیمت آن هم ارزان بود، جاده را به صورت ۱۰۰ درصد آسفالته می‌ساختیم، اما در بسیاری از کشور‌ها بیش از ۴۰ درصد جاده‌ها دارای روسازی بتنی است و مزیت آن این است که عمر روسازی بتنی دو تا سه برابر روسازی آسفالت است، ضمن آنکه هزینه احداث و بهره‌برداری را کاهش می‌دهد.  

عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال با اشاره به اینکه ما صادرات سیمان داریم و تولید زیادی در این حوزه انجام می‌دهیم، گفت: امروز هر تن قیر سه میلیون تومان است؛ در کشور ۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم که ۵۰ درصد آن استفاده می‌شود، در بتن سیمان مصالح دانه‌بندی و آب مخلوط می‌شود و هر متر مکعب آن حدود ۱۱۰ هزار تومان هزینه دارد.  

توکلی با اشاره به ایمنی بالای روسایی بتنی گفت: در جاده‌های کوهستانی و جنگلی روسازی آسفالت خطرناک است، زیرا اگر آتش‌سوزی رخ دهد، همین آسفالت موجب افزایش اشتعال می‌شود، ضمن آنکه طبیعت با بتن بیشتر از آسفالت سازگار است.  

وی با بیان اینکه هر کیلومتر روسازی بتنی معادل بتن فنداسیون است گفت: در کل ۳۳ کیلومتر منطقه یک فقط ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه روسازی بتنی است.  

عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال افزود: در همین ۳۲ کیلومتر منطقه یک آزادراه فقط ۲۵ کیلومتر دیواره محافظ برای جلوگیری از ریزش سنگ، رانش زمین، مواجهه با بهمن و افزایش ایمنی احداث کرده‌ایم.  

وی با بیان اینکه ترانشه‌برداری بعد از پل شماره ۳ منطقه یک، از چالشی‌ترین کار‌های منطقه یک محسوب می‌شد، گفت: ما در این منطقه اول دیوار بتنی اجرا کردیم تا سنگ‌ها را مهار کنیم، سپس سنگ‌ها را جابه‌جا و پس از آن دیوار را تخریب کردیم؛ فقط ۶ ماه در این قطعه بودیم و به دلیل همجواری با مناطق مسکونی و روستا‌های مجاور، تلاش کردیم، از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.  

توکلی با بیان اینکه در راستای رعایت آرامش و آسایش روستا‌های اطراف مسیر، تلاش کرده‌ایم انفجار‌های سنگین در ساخت مسیر نداشته باشیم، زمان انفجار‌ها را به شورای روستا اطلاع می‌دهیم، دستگاه لرزه‌نگار در روستا‌ها نصب می‌کنیم تا ارتعاشات بیش از حد مجاز شناسایی شود و اگر انفجاری در نزدیکی روستا داشتیم، از قبل اطلاع می‌دهیم و بانوان باردار را از آن منطقه خارج می‌کنیم.  

عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال افزود:  در حاشیه مسیر آزادراه برای روستا‌ها دو کلاس درس برای مدرسه‌ها اضافه کرده‌ایم، مساجد محل را بازسازی می‌کنیم، دو خانه عالم ساختیم، پایگاه بسیج دو طبقه ساختیم که یک طبقه را به کتابخانه اختصاص داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم، مشکلات روستاییان را از زبان خودشان بشنویم و در این حوزه رفع کنیم.  

توکلی بیان کرد: در کل پروژه آزادراه تهران-شمال ۱۸۰ دستگاه تونل خواهیم داشت، تونل‌های ممتد ممکن است از نظر فیزیک چشم برای کاربر مشکل ایجاد کند،  زیرا در ورودی و خروجی تونل‌ها مردمک چشم به صورت ممتد باز و بسته می‌شود و این موجب بروز مشکل در ایمنی سیر می‌شود و یا اینکه باید توجه داشت پس از عبور از تونل تالون، دما تا ۱۰ درجه متفاوت می‌شود، بنابراین تلاش کرده‌ایم ایمنی سیر را با رعایت موارد متخلف بالا ببریم به عنوان مثال سیستم نورپردازی تونل‌ها به گونه‌ای است که هنگام ورود به تونل حداکثر روشنایی وجود دارد، اواسط تونل‌ها حداقل روشنایی و مجددا اواخر تونل‌ها حداکثر روشنایی اعمال می‌شود.

وی افزود: همچنین طبق پیشنهاد وزیر وقت راه و شهرسازی، طرح معماری مسیر با همکاری مشاور ایتالیایی در آزادراه در حال پیاده‌سازی است تا مناظر مناسب آزادراهی داشته باشیم.  

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار