رئیس سازمان برنامه و بودجه:

قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا پایان سال افتتاح می‌شود

نوبخت گفت: به مردم تعهد می‌دهم که قطعه یک آزادراه تهران - شمال امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا پایان سال افتتاح می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال با بیان اینکه در ماه‌های آینده با بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران – شمال ۶۰ کیلومتر مسیر تهران - چالوس کاهش می‌یابد و مسیر دسترسی از تهران به شمال به کمتر از ۲ ساعت می‌رسد.

وی ضمن عذرخواهی از مردم جهت تأخیر در بهره‌برداری از این آزادراه گفت: تا امروز استفاده مردم از مسیر‌های استان البرز بسیار صعب‌العبور بوده و وقت مردم در طول این مسیر بسیار گرفته می‌شد، اما با آماده شدن این قطعه مسیر و زمان بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: ۳۰۰ کیلومتر آزادراه دیگر به علاوه آزادراه تهران – شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت اذعان کرد: سال گذشته استان‌های آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شدند. سال پیش‌تر (۹۶) همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شدند و امسال نیز راه‌آهن میانه - بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قطعات دوم و سوم آزادراه تهران – شمال و همچنین منابع مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای این قطعات گفت: برنامه زمان‌بندی برای پیشرفت فنی در سایر قطعات را در دستور کار داریم و ما هم اکنون در حال زمان‌بندی مالی و پیشرفت فیزیکی قطعات دوم و سوم هستیم، اما تمرکز اصلی ما بر روی اتمام قطعه یک است.

وی توضیح داد: به جز افتتاح قطعه یک، آزاده راه همت – کرج هم در دستور کار است و این آزادراه پیشرفت قابل توجهی داشته است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد و بار سنگین تردد از مسیر کرج کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور درباره کاهش وابستگی به بودجه نفتی گفت: طرح ۲۳ برنامه‌ای در ۴ محور وجود دارد و ما منابع جدیدی به جای نفت را تعریف خواهیم کرد تا در بخش دیگری از هزینه‌های فعلی صرفه‌جویی شود.

نوبخت با اشاره به اینکه برای امسال بودجه‌ای را جایگزین نفت کردیم، گفت: نوسانات خرید و فروش نفت در برنامه‌های پرداختی عمرانی ما تأثیری نداشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: مصمم هستیم با منابع موجود مسیر توسعه عمران را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: ۲۳ هزار میلیارد تومان در همین رابطه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اختصاص داده‌ایم.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم که نسبت به قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

نوبخت اظهار کرد: امسال مصمم هستیم با طرح‌های اولویت دار یک بودجه اختصاص یافته را تمام کنیم و پول‌ها را متناسب با پروژه‌ها پرداخت کنیم و این هزینه‌ها را صرف پروژه‌های متعدد نکنیم در نتیجه اولین اولویت ما اتمام آزادراه تهران – شمال است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هر پروژه‌ای که امسال به اتمام برسد منابع مالی‌اش را کامل پرداخت می‌کنیم، گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه پرداخت شده و با کمک و سهم ۳۰۰ میلیارد تومانی بنیاد و همچنین سهم ۳۰۰ میلیارد تومان ما برای تکمیل قطعه اول تهران – شمال صرف شده است.

وی افزود: تاکنون هزاران میلیارد ریال برای این آزادراه هزینه شده است و با اولویت بندی جدید این سرمایه به استفاده مردم خواهد رسید و مردم تعهد می‌دهم که قطعه یک آزادراه تهران - شمال امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: اقدامات بیشتری از اولویت بندی سازمان برای پایان دادن به طرح‌های عمرانی را شاهد خواهیم بود.

نوبخت درباره این سوال که تاکنون چندین بار وعده افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال را داده‌اید، اما این وعده محقق نشده است، گفت: پیشنهاد می‌کنم آرشیو صدا و سیما را بررسی کنید بنده هیچ وعده‌ای درباره این آزادراه نداده‌ام که به اجرا نرسیده باشد از مصاحبه‌های سایر همکاران در این مورد بی اطلاع هستم، اما من به نیابت از دولت این وعده را می‌دهم که قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

نوبخت اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که در برنامه جدید، بودجه وابستگی ۱۰ درصدی به درآمد‌های نفتی داشته باشد روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی این طرح جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و در صورت تأیید رهبری این برنامه لازم الاجرا خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال برای اجرای پروژه‌های عمرانی ۲۷ میلیارد تومان به خزانه اختصاص داده‌ایم که در هیچ سالی میزان این پرداخت‌ها تا این سقف نبوده است.

وی یادآوری کرد: اعتبارات جاری تنها رشد ۱۳ درصدی داشته است و سیاست ما تزریق قطره چکانی بودجه به پروژه‌های اولویت‌دار است.

معاون رئیس جمهور از برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی ۶۳ هزار میلیارد تومان در هزینه‌ها خبر داد و گفت: هیچ راهی به جز اولویت‌بندی در اجرای برنامه‌ها و تعرفه‌ها نداریم.

سران قوا در چارچوب اعداد و ارقام موجود برنامه‌ریزی کنند

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آزمون استخدامی قوه قضاییه گفت: باید قبول کنیم که در استخدام‌های جدید شرایط ما به گونه‌ای است که دارای منابع محدود هستیم و نباید به توسعه تشکیلات فکر کنیم و در شرایطی که صرفه جویی هزینه‌ها در اولویت است امکان اجرای چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: قوه قضاییه برای توسعه تشکیلات خود استدلال‌های خود را دارد، اما دولت هم در شرایط سختی قرار دارد و باید طبق اولویت‌بندی و سهمیه بندی کار‌های خود را پیش ببرد.

وی اظهار کرد: از قوای محترم خواهشمندیم که در چارچوب اعداد و ارقام موجود برنامه‌ریزی کنند و ما را در عمل انجام شده قرار ندهند.

معاون رئیس جمهور یادآوری کرد: نمی‌خواهیم کار‌ها تعطیل شود، بنابراین چاره‌ای جز اولویت بندی پروژه‌ها نداریم.

نوبخت درباره برنامه‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن گفت: امسال برنامه‌ دولت برای ساماندهی بازار مسکن و تخصیص اعتبارات برای اجرای پروژه‌های بافت‌های فرسوده، تنها ساخت صد هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده است که آن را در دستور کار داریم و اعتبارات برای اجرای این پروژه تخصیص یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: به جز ساختار اصلاح بودجه طرح دیگری برای رونق تولید آماده کرده‌ایم که در آن ۸ برنامه برای ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم ما ایجاد اشتغال در حوزه مسکن است و علاوه بر ساخت صد هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ساخت ۵۰ هزار مسکن روستایی و ۵۰ هزار مسکن شهری حمایتی را در دستور کار داریم.

معاون رئیس جمهور یادآوری کرد: ۲۰ درصد پیش پرداخت با اجرای این ۸ برنامه و ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی به تمام دستگاه‌ها پرداخت شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه مطالبه‌گر است و باید دستگاه‌ها گزارش عملکرد بدهند که تا چه حد از این برنامه را به اجرا رسانده‌اند، افزود: اخیرا موافقت‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی مبادله شده و در این توافق‌نامه مشخص شده است که دولت باید چه میزان از تأمین مالی‌ها را در ساخت واحد‌های مسکونی بر عهده بگیرد و وزارت راه و شهرسازی هم چه تعداد مسکن باید تحویل دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه ۲۰ درصد اعتبارات مورد نیاز تکلیف شده را پرداخت کرده است و وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد که چه تعداد واحد مسکونی در قبال این پیش پرداخت‌ها را به مرحله تولید رسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار