مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش تولید قزل آلا منتفی است/ نرخ هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۲۵ هزار تومان

نبی زاده گفت: با توجه به افزایش هزینه در گردش تولید نمی‌توان انتظار داشت که پیش بینی تولید ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتنی قزل آلا محقق شود.

افزایش تولید قزل آلا منتفی است/ نرخ هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۲۵ هزار تومانآرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سرد آبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی قزل آلا در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه دولت از بخش قزل آلا هیچ گونه حمایتی نداشته است، از این رو نمی‌توان انتظار داشت که قیمت این محصول همانند بخش گوشت قرمز و مرغ در بازار کاهشی باشد.

وی افزود: اگرچه تولیدکنندگان قزل آلا با افزایش عرضه و کاهش سود در نظر دارند که قیمت این ماهی را در بازار ثابت نگه دارند، اما متاسفانه برخی تصمیمات سازمان شیلات بر نوسان قیمت قزل آلا در بازار دامن می‌زند.

نبی زاده ادامه داد: اتخاذ تصمیم قطع واردات تخم چشم زده از سوی سازمان شیلات موجب شده تا در شش ماه آینده شاهد عواقب سو و افزایش قیمت ماهی در بازار باشیم چرا که اکثر مزارع به سبب قطع واردات تخم چشم زده از تولید جا ماندند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی، کاهش تولید و کمبود عرضه قزل آلا در ماه‌های آتی تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت خواهد داشت، این درحالی است که تولیدکنندگان با کاهش سود خود در نظر دارند که قیمت قزل آلا را در بازار ثابت نگه دارند.


بیشتر بخوانید: رشد ۳۰ درصدی صادرات آبزیان در سال جاری/ افزایش قیمت ماهی ارتباطی به تولید ندارد


وی نرخ هر کیلو قزل آلا سر مزرعه را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان در استان‌های مختلف اعلام کرد و گفت: این درحالی است که حداقل هر کیلو قزل آلا با نرخ ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

نبی زاده با اشاره به اینکه امسال افزایش تولید قزل آلا در بازار محقق نخواهد شد، بیان کرد: اگرچه با افزایش قیمت قزل آلا تصور بر آن بود که تولید به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن برسد، اما به سبب افزایش هزینه در گردش پرورش دهندگان حاضر به سرمایه گذاری و تولید نیستند که درنهایت این امر موجب شده تا پیش بینی تولید محقق نشود.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر بسیاری از مزارع به دلیل کمبود آب نتوانستند نسبت به آب گیری مزارع و پرورش اقدام کنند، در حالیکه هم اکنون می‌توانند وارد چرخه تولید شوند و کمبود ماهی در بازار را جبران کنند تا بازار ماهی به تعادل برسد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ماهی تنها مختص به قزل آلا نیست، تصریح کرد: هم اکنون قیمت ماهیان گرم آبی و حتی دریایی نسبت به ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و در استان‌های جنوبی قیمت به حدی بالاست که اجازه جابه جایی ماهی داده نمی‌شود.

انتهای پیام/

افزایش قیمت ماهی تنها مختص به قزل آلا نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار