تبریز ۲۰۱۸ فرصتی که از دست رفت/ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط پاسخگو باشند

تبریز ۲۱۰۱۸ با همه شیرینی‌ها و تلخی هایش رفت، اما مردم، مسئولان و کارشناسان می‌گویند: «قدر رویداد تبریز ۲۰۱۸ را ندانستیم و این یعنی عملا این فرصت جهانی را از دست دادیم».

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  رویداد تبریز ۲۰۱۸ بعد از سپری شدن نزدیک یک ماه از سال ۲۰۱۹ باز هم خبرساز شده و این بار هم انتقاد برخی مقام‌های عالی استان از جمله انتقاد امام جمعه تبریز را به دنبال داشته که حجت‌الاسلام  سید محمدعلی آل‌هاشم در این ارتباط از مسئولان و دستگاه‌های ذیربط خواسته؛ پاسخگو باشند.

با این حال، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به انتقاد نماینده، ولی فقیه در استان، در جمع اصحاب رسانه اعلام کرده که «انتقاد امام جمعه تبریز از تبریز ۲۰۱۸ بجا و حق است»؛ و این هم گفته که همه نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی در رابطه با عملکرد خود باید پاسخگو باشند.

تبریز ۲۰۱۸ فرصتی که از دست رفت/ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط  پاسخگو باشند

 

تلخ و شیرین‌های تبریز ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹

با این اوصاف مردم این خطه نیز از عملکرد مسوولان، مدیران و دستگاه‌های ذیربط در این خصوص رضایت ندارند، آن‌ها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» در خبرگزاری فارسه مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، پرسشی با عنوان «از تبریز ۲۰۱۸ فقط المانش ماند و گرفتن عکسی به یادگار؟» مطرح کرده‌اند؛ که «رویداد «تبریز ۲۰۱۸» یعنی پایتخت گردشگری تبریز میان ۵۷ کشور اسلامی با اتمام سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، حال زمان آن است که دستاورد‌های این رویداد را ارزیابی کنیم البته اگر دستاوردی باشد. «پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی»، آنچه برای شهر‌های مسلمان جهان آرزوست، برای تبریز خاطره شد. اما خاطره‌ای شیرین یا تلخ؟

مردم می‌گویند: «قدر رویداد تبریز ۲۰۱۸ را ندانستیم و این یعنی عملاً این فرصت جهانی را از دست دادیم» مسئولان هم همین را می‌گویند، با این تفاوت که آن‌ها امیدوارند؛ «هر شکست مقدمه یک پیروزی باشد!»

از این رو در حقیقت مردم و برخی از مسوولان و به خصوص متخصصان این حوزه معتقد هستند که مدیران و دستگاه‌های متولی در مورد رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ باید پاسخگو باشند، چرا که همگان بر این باور هستند که تبریز ۲۰۱۸ نباید در بنر و استند خلاصه می‌شد.

اسرار سر به مهر تبریز ۲۰۱۸

از سویی محوریت اصلی برنامه‌ها برای آماده‌سازی تبریز برای سال ۲۰۱۸، توسعه زیرساخت‌های تبریز اعلام شده بود و در همین راستا بر توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث هتل، مراکز اقامتی و مراکز تفریحی جدید، تدوین برنامه برای ارائه تسهیلات و خدمات ویژه به مسافران داخلی و خارجی در فرودگاه تبریز، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه احداث هتل و مکان‌های اقامتی، ایجاد موزه‌های جدید، احیای قهوه خانه‌های سنتی، تجهیز و آمادگی بقاع متبرکه، امام‌زاده‌ها و سایر مکان‌های اسلامی، تلفیق نماد‌های شهری و تاریخی در راستای ایجاد برند مناسب، آماده‌سازی و بازسازی مسیر‌های گردشگری منطقه، بین‌المللی و بین استانی  تاکید فراوانی شده بود که با توجه به مشاهده‌های عینی در داخل شهر و دیگاه کارشناسان؛ به نظر می‌آید در این خصوص مسوولان و دستگاه‌های متولی عملکرد قابل دفاعی آنچانی نداشته باشند.

نکته دیگر در این خصوص اینکه تلاشگران این عرصه در جریان باشند، آذربایجان‌شرقی و در راس آن‌ها شهر تبریز در ادوار مختلف تاریخ کشورمان همواره خطه‌ای پیشتاز در عرصه‌های مختلف، چون در حوزه شهری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح بوده، که معادلاتش در سطح کلان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با تمام مناطق جهان و حتی دیگر کلانشهر‌های کشورمان فرق دارد و در این راستا ضروری همه مدیران، مسوولان و دستگاه‌های استان از هرگونه فرصت پیش آمده باید به بهترین شکل برای شکوفاهی و اقتدار این منطقه داشته باشند.

از سویی باید همگان در جریان باشند که شهر تبریز با قدمت کهن و تمدنی غنی به علت واقع شدن در مسیر جاده ابریشم (ایپک یولو)، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان، مهد سرمایه‌گذاری و تجارت داخلی و بین‌المللی، دروازه تجارت ایران، قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران، کسب مقام اول در بخش جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، ساخت ساختمان‌های مدرن و زیبا، برج‌سازی، زیباترین و مدرنترین شهر ایران، انتخاب بهترین شهر برای زندگی، امن‌ترین و پاک‌ترین شهر، خواهرخواندگی با چندین شهر خارجی، نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام، شهر بدون گدا، وجود نویسندگان و شعرای مشهور جهانی، آب و هوای خوب، آثار تاریخی و گردشگری فراوان، صنایع دستی و ... زیرساخت‌ها و بستر‌های اولیه را برای ورود تبریز، شهر اولین‌ها به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر جهان اسلام فراهم کرده که باید از این دستاورده‌ها و فرصت‌ها بهره‌مند شد.

تبریز ۲۰۱۸ فرصتی که از دست رفت/ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط  پاسخگو باشند

غبار بی مهری بر سیمای شهر اولین‌ها

در همین زمینه باید تاکید کنیم که در آخریـن یافته هـای باستانشناسـی در شهر تبریـز، قدمـت زندگـی در ایـن شـهر را حـدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سـال قبـل از میـلاد مسـیح تخمیـن زده اند، کـه وجود سـایت مـوزه عصـر آهـن در مرکـز شـهر و در کنـار مسـجد کبـود؛ مؤیـد ایـن موضـوع تاریخـی اسـت. ایـن شـهر از ۹۶۲– ۶۶۳ هجـری قمـری پایتخـت و اقامتـگاه خانـدان حکومتـی ایـران بـوده و همیـن عامـل نیز تأثیـر مثبتـی بـر شکل‌گیری و اوج توسعه این شهر به سبک معماری و هنری اسلامی در این خطه از سرزمین ایران شده است.

از سویی، ناگفته نماند رونـق و رشـد روزافـزون خطه آذربایجان و در راس آن‌ها شهر تبریز را باید از زمـان بـه قـدرت رسـیدن ایلخانـان کـه این شهر را به عنـوان پایتخـت خـود اعـلام نمـوده، جستجو کرد، که در آن زمان باعث تغییرات و تحولات بنیادی زیادی در حوزه‌های معماری دوران اسلامی، تزئینات، گچ کار، آجرکاری، کاشی‌کاری، شکل‌گیری سایر هنر‌های اسلامی، و حتی در حوزه فرهنگ، اجتماعی، اقتصادی در ایران شد.

با این اوصاف نباید فراموش کرد، با توجه به غنای میراث فرهنگی و معنوی شهر تبریز و نقش بارزی که این شهر، در گذشته در شکل‌گیری و توسعه انواع هنر‌های اسلامی و صنایع دستی از جمله خوشنویسی، قالی‌بافی و منسوجات، سفالگری و کاشی‌کاری، معماری، نقاشی، تزئینات بناها، صنایع مستظرفه، شعر اسلامی و هنر‌های نمایشی داشته که با انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشور‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸؛ این رویداد بین‌المللی به نوعی فرصت عالی برای هویت دادن از دست رفته شهر تبریز بود که دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مدیران کمتر از آن بهره‌مند شده‌اند.

تبریز ۲۰۱۸ در تراز مسوولان از واقعیت تا ادعا

افزون بر این مسائل، بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این باورند؛ انتخاب تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشور‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸؛ در واقع به نوعی یادآوری پیشگامی این شهر در عرصه‌های مختلف را نشان می‌دهد که بدون شک با جدی گرفتن تبریز ۲۰۱۸؛ می‌توانستیم، گام‌های موثری را در مسیر احیای هویت تاریخی و متمدن شهر تبریز برداریم، چرا که از میان شهر‌های کشورمان کمتر شهری را می‌توان یافت که همانند تبریز تبریز چندین بار پایتختی دوران سلطنت شاهان مختلف را تجربه کرده و در این راستا نیز در رشد و توسعه شهری و هنر‌های اسلامی و به ویژه شکل یابی سبک‌های بی‌بدیل معماری و شهرسازی و نیز دو مکتب مشهور نگارگری نقش‌آفرین باشند.

نباید فراموش کرد، تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران، از دیر باز برای اهل سیاحت و تجارت در اقصی نقاط جهان نام آشنای است و به بیان دیگر این شهر در گذشته و این روز‌ها در بسیاری از عرصه‌ها جزو شهر اولین‌های ایران بوده، رنگین کمانی از این اولین‌ها را می‌توان به راه‌اندازی اولین چاپخانه، اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد، اولین تئاتر، اولین نشریه، اولین بلدیه، اولین پستخانه، اولین خط انتقال پست، کتابخانه عمومی، ایستگاه آتش‌نشانی، انجمن شهر، مرکز پلیس، حمل‌ونقل ریلی عمومی (با اسب) و... اشاره نمود، بنابراین، سوالی که در این میان مطرح می‌شود، اینکه در حال حاضر متولیان امر، مدیران، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای فعالیت‌های خویش، چه قدر و چگونه برای توسعه و رشد متوازن این خطه به تاریخ و فرهنگ گذشته شهر تبریز توجه می‌کنند که جای بسی تامل و تفکر دارد و باید آن را در قاب آینده خطه آذربایجان مشاهده کرد.

از سوی دیگر، حال این پرسش مطرح می‌شود که خطه آذربایجان و در راس آن‌ها تبریز، شهر اولین‌ها چگونه و تا کی باید منتظر نگاه مسئولانه و مدبرانه؛ مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان باشند که از فرصت‌های پیش آمده همچون رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ برای این سرزمین بهتر از این‌ها استفاده کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.